Gå til innhold

Enkelt for psykiateren å si..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget til jonia var at de har regler for å tildele støtte, og de reglene kan verken legen eller klienten eller saksbehandleren forandre der og da. Det kan tenkes at reglene er feil, men det er en annen diskusjon.

Man kan selvfølgelig havne i en vanskelig økonomisk situasjon fordi man ikke kan styre penger, uansett utgangspunkt. Men jeg er enig med deg i at de fleste med så lav inntekt at de er berettiget til stønad, nok ikke har noe å sløse bort.

''Men jeg er enig med deg i at de fleste med så lav inntekt at de er berettiget til stønad, nok ikke har noe å sløse bort.''

Et annet problem er at man ikke kan spare om man mottar sosialstønad. Finner sos. ut at man har noen kroner i banken, må disse brukes opp før man får noe mer. Derfor er man henvist til en kronisk tilværelse fra hånd til munn.

Mottar man f.eks. engangsstønad ved fødsel, faller sosialhjelpen bort i noen mndr. tilsvarende størrelsen på beløpet.

Så kan man gå på sosialen å tigge penger til det nødvendigste for babyen.

mvh

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

9

• jonia

4

• megler Smekk

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Ung elsker? Han er 53. Jeg må jo ha en jeg kan prate med også :-)''

Hahahaha :)) Der er nok både du og jeg ganske fornuftige :P

Sjekk facebooken

Skrevet

''Det er en kristen høytid''

Julen er opprinnelig en hedensk tradisjon.

''Julen er opprinnelig en hedensk tradisjon.''

Vår julefeiring bygger hovedsaklig på kristne tradisjoner selv om den opprinnelig redefinerte en hedensk høytid. Hva vet vi; før Odin og Tor hadde kanskje julen et annet innhold. Tidspunktet handler om årstid og solverv.

I utgangspunktet er kristendommen, i motsetning til sitt utgangspunkt jødedommen, en religion uten pålagte feiringer. Men den gir rom for det.

"Én gjør forskjell på dager, en annen holder alle dager for like. La enhver være fullt overbevist om sitt syn." (Rom 14.5)

mvh

Skrevet

Forstår du om blir provosert. Slikt blir i overkant korttenkt.

Du får ta til deg hovedbudskapet. Gjør noen hyggelig og utenom det vanlige sammen. Dog innenfor overkommelige økonomiske rammer.

mvh

Skrevet

''Neineinei, nå må du gi deg!!! Det er jo nettopp nå du skal være ufornuftig!!''

Jadda jadda, det var jo det vi var enige om ;o)

'' Du har vært fornuftig altfor lenge ;) Ut med deg - ut i Guds _frie_ natur :P''''

Jeg traff han jo på svarteste vinteren da og det er så leeenge siden jeg brukte Guds frie natur på den måten at jeg tror jeg har vokst i fra det, men vi får nå se ;-) Jeg planlegger det ikke :-)

Du bare unngår å si nei dersom han foreslår det :P

Skrevet

Tror du at ingen på sosialstønad sløser?

Vi lever nok i ulike virkeligheter.

Selvsagt har sløsingen ulike konsekvenser for en på sosialhjelp sammenlignet med en med millioninntekt.

Jeg mener at sosialhjelpssatsene ikke er så lave. Man kan også diskutere om de i noen tilfeller er for høye.

Men man må selvsagt disponere pengene, det må også folk med høye inntekter.

Jeg har også vondt av barn som ikke får delta på det som "alle andre" deltar på. I noen tilfeller er det manglende inntekt. I en del tilfeller er det manglende evne/vilje til å disponere pengene.

I tillegg kan det være kulturelle årsaker og/eller holdninger som gjør at barna ikke får delta.

Jeg vet f.eks om flere i min datters klasse som gjerne ville være med i korpset, men foreldrene nektet fordi de mente det var så mange dugnader.

Hei!

Jeg baklager at jeg ikke har fått svart deg enda.

Jeg har det veldig travelt på fjellet, dårlig vær og mye matlaging og rydding.

Men jeg mener å huske at en sykepleier fortalte meg at sosialstønaden er så liten at de må dele ut pengene dag for dag, ikke mange tusen pr uke.

Når jeg ser hva to poser med dagligvarer koster sier dette meg nok! ja at soailstønadene er alt alt for lave!!

Skrevet

Jeg tror noen barns problemer kunne vært løst med å gi mer penger til foreldrene, men langtfra alle.

En del har disponeringsproblemer i tillegg til lav inntekt.

Noen har store disponeringsproblemer og helt grei eller god inntekt.

Noen synes det er viktigere med ny TV enn å betale strømregningen.

En må også huske at det er mange med lav arbeidsinntekt. I en del tilfeller er trygd eller sosialstønad en god del mer enn det man realistisk vil kunne få i arbeidsinntekt. Er det rimelig at det skal være slik? Jeg mener det skal være økonomisk lønnsomt å arbeide.

Mitt poeng er at en del autoritetspersoner (ja, leger er det) bør tenke seg om før de anbefaler kostnadskrevende gjøremål enten det er ferie, fritidssysler eller innkjøp av dyre ting. (bil)

Fritidsaktiviteter er jo så mangt. Her koster allidretten kr 150,- pr år. Overkommelig med andre ord. Noen i klassen til min datter driver med motorkross. Det sier seg selv at det koster mye mer.

Å spille håndball eller fotball koster vel det dobbelte, altså kr 300,- pr år. Også overkommelig. Da kommer sko og treningstøy i tillegg.

Korpset har en ordning med redusert betaling for familier med lav inntekt.

Kulturskolen er ganske dyr, og dermed ikke for alle. Jeg kjenner ikke til om den har reduserte priser for lavinntektsfamilier.

Jeg er mer for slike ordninger, da vet man at det kommer barna til gode.

Hei!ønn for jeg mener bestemt at alle barn skal få skilleig ferie hvert år, samt dekket

Hvis jeg tjener nok penger eller vinner i Lotto har jeg bestemt for mange år siden at jeg skal bruke de pengene til å sende familier med dårlig råd til syden, jeg skal da oppprette et legat og bruke skjønn for jeg mener bestemt at alle barn skal få skikkelig ferie hvert år, samt dekket fritidsaktiviteter!

Hvor mange musikalske talenter og mye mer går ikke tapt fordi noen foreldre ikke har midler til å betale for sjakken eller spilletimene til kanskje et talentfult barn??

Vi betaler 500 kr pr uke pr barn for en spilletime, det sier seg selv at mange talentfulle barn mister mulighetene.

På den måten er kommunismen bra, de bste får en mulighet, for talnet ble oftere oppdaget og gitt stipender og videre utviklingsmuligheter, samt hardtarbeidenhet og utholdehet.

Skrevet

Tror du at ingen på sosialstønad sløser?

Vi lever nok i ulike virkeligheter.

Selvsagt har sløsingen ulike konsekvenser for en på sosialhjelp sammenlignet med en med millioninntekt.

Jeg mener at sosialhjelpssatsene ikke er så lave. Man kan også diskutere om de i noen tilfeller er for høye.

Men man må selvsagt disponere pengene, det må også folk med høye inntekter.

Jeg har også vondt av barn som ikke får delta på det som "alle andre" deltar på. I noen tilfeller er det manglende inntekt. I en del tilfeller er det manglende evne/vilje til å disponere pengene.

I tillegg kan det være kulturelle årsaker og/eller holdninger som gjør at barna ikke får delta.

Jeg vet f.eks om flere i min datters klasse som gjerne ville være med i korpset, men foreldrene nektet fordi de mente det var så mange dugnader.

Hei

Jeg har ikke fått svar deg mer utfyllende og klarer det ikke med det første, dette fordi jeg har alt for mye å gjøre for tiden, så mye å ordne for mine barn.

Dessuten mener jeg bestemt det fins måter å avskaffe barne-fattigdommen på, det går mye på vilje fra oss voksne i storsamfunnet.

Jeg har flere forslag jeg kan skrive til deg om du er interessert.

Feks er 1 av 5 mennesker fattige i London, tenk deg fremtiden, nøden, fortvilelsen og som følge av dette økte sosiale forskjeller med påfølgende fortvilelse og økt kriminalitet.

Kort oppsummert i min hast for nå må jeg skrive mange mailer til mange instanser, samt ringe noen telefoner :-) :-) noe jeg liker å gjøre for tiden! Jeg savner mine studier, men jeg tenker nå skal jeg være mamma, få på plass, lese flere bøker for barna og ikke alltid sitte over en bok eller to. Det blir en ordning uansett, jeg er et bittelite menneske med talenter jeg kanskje ikke får brukt, en av mange millioner, men likevel har jeg et godt liv.

Og mye som gjør meg svært privilegert og heldig.

Men det med barnefattigdommen kan man altså gjøre flere konkrete ting med, følge opp familier på lave inntekter bedre, subsidiere "dyre" aktiviteter, m.m

Jeg har vært på vinterferie og jeg har gått på ski og det var så gøy at jeg like så godt gikk hver dag! Det handler mer om å komme over motforestillngen med å ha lange planket festet til bena og ikke kunn gå, men plutselig skli, men når man er i gang med det nye, oppdaget jeg hvor gøy det egentlig er, jeg glemmer det til hvert år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...