Gå til innhold

Tror jeg holder på å bli litt ondskapsfull?

Anbefalte innlegg

Gjest Jensina
Skrevet

Jeg har en i familien med psykopattrekk og som er alkoholiker i tillegg. Han har ikke gjort annet enn faenskap mot oss all sin dag. Likevel "reddet" jeg han for to år siden da han var veldig syk og holdt på å dø. Fikk han til legen og på sykehus. Han hadde sannsynligvis vært død nå hvis ikke jeg hadde gjort dette.

Nå har han vært veldig truende imot oss i mange år, sex-trakassering ovenfor meg, 20-30 telefoner pr døgn med trusler og slibrige ting. Han har spionert rundt huset vårt og sett meg gjennom vinduet avkledd da jeg skulle legge meg, dette skjedde også flere ganger. I tillegg våpenbruk og mye tull.

Nå er han igjen syk, han har dårlig lever pga all alkoholen, men slutter ikke å drikke. Han spiser nesten ikke og kaster opp. Ingen i familien, som er nærmere enn meg, gjør noe for å hjelpe han, de er ikke på talefot.

Så var det den barmhjertige samaritanen som bor i meg da. Jeg tror han kommer til å dø om ingen hjelper han. Det byr meg så imot å tilby han hjelp at jeg blir kvalm bare av å tenke på det. Men jeg kan jo heller ikke la være, eller skal jeg være like kynisk som alle andre? Jeg sliter psykisk veldig mye pga dette mennesket, jeg er redd han og ønsker han egentlig død og begravet om jeg skal være ærlig. Men så har jeg enda litt samvittighet i meg, har alltid hjulpet syke folk. Dette er et dilemma. Hva hadde du gjort, lukket øynene, eller svelget redselen og angsten, tatt sjansen på å evt bli veldig psyk og hjulpet uansett?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg hadde ikke hjupet han (som privatperson). Jeg hadde håpet på at naturen fant en løsning slik at plagingen av andre hadde opphørt.

Skrevet

Altså... hvis du virkelig skal være samaritan her, så er det jo helt klart det beste å sitte stille og vente. Så kan du betale en fancy begravelse på skapningen... Det er antakelig så mye takk du får for hjelpen i alle fall...

Snakk om å lage seg problemer... jøssenavn.

Skrevet

Tror ikke jeg hadde sittet å sett på et annet menneske dø, eller kanskje jeg har gjort det. Isåfall angrer jeg uansett hvor plagsomt det var, det må da finnes tiltak for slike personer.

Skrevet

Jeg hadde lukket øynene. Det er ikke ditt ansvar å redde denne personen, det er hans eget.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde orket å redde ham. Snu ham ryggen.

Skrevet

For din egen samvittighet kunne du ta én telefon til fastlegen hans, kommunen, Kirkens Bymisjon eller lignende. Om du kjenner at du må gjøre et eller annet.

mvh

Gjest jensina
Skrevet

Jeg hadde ikke hjupet han (som privatperson). Jeg hadde håpet på at naturen fant en løsning slik at plagingen av andre hadde opphørt.

Skal jeg være ærlig med meg selv så er det vel dette jeg håper på også. Tror både jeg og jentene mine hadde blitt veldig lettet om dette hadde skjedd. En av dem sa igår at bare fordi han er i slekt med oss så er vi tvunget til å ha kontakt innimellom. Hadde det vært noen annet, utenfor familien, som hadde gjort noe sånt så hadde hun aldri villet treffe det mennesket mere. At han beføler meg er en ting, men at han kan finne på å gjøre sånt mot barna mine...det gjør meg sprø. Vi holder han på lang avstand de gangene vi er tvunget til å møte han, helst i et annet rom.

Skrevet

''Nå har han vært veldig truende imot oss i mange år, sex-trakassering ovenfor meg, 20-30 telefoner pr døgn med trusler og slibrige ting. Han har spionert rundt huset vårt og sett meg gjennom vinduet avkledd da jeg skulle legge meg, dette skjedde også flere ganger. I tillegg våpenbruk og mye tull.''

Hvorfor i all verden skal du hjelpe denne fyren!? Jeg hadde priset meg lykkelig om han hadde forsvunnet fra jordens overflate og hadde heller bedt om at det måtte skje raskt.

Skrevet

Kan det hjelpe deg om du snur litt på saken? Hva om du var alvorlig syk og døende...ville han stilt opp for deg og gjort alt han kunne for å vise deg sunn omsorg?

Denne personen er ikke snill mot deg, så hvorfor skal du være snill tilbake! Ta evt kontakt med fastlegen hans e.l. og fortell at du ikke greier å hjelpe siden han har vært ondskapsfull mot deg og begått overgrep mot deg, og at derfor må noen andre ta over. Da har du allerede gjort mer enn det som kan forventes av deg, og du kan ha helt ren samvittighet!

Skrevet

Det er ikke en lett situasjon.

Tror at jeg, dersom han virkelig er livstruende syk nå, hadde ring en ambulanse. Hvis det er slik at du tror han på sikt kommer til å dø pga alkoholmisbruk eller liknende, kan du ringe fastlegen så kanskje han kan få hjelp av kommunen eller liknende. Men jeg ville ikke involvert meg noe mer og prøve å få han frisk. han er et voksent menneske.

Gjest Snurrer
Skrevet

Så lenge du ikke gjør noe aktivt for å drepe ham, er det ikke din skyld om han dør. Det er ikke ditt ansvar å holde ham i live. Og dere trenger absoutt ikke ha kontakt med ham av og til, bare fordi han er familie. Det er fullt mulig å kutte kontakten fullstendig med familiemedlemmer.

Du kan da ikke ha noen kontakt med en person som har befølt deg og barna dine mot deres vilje!

Jeg har kuttet kontakten med et slikt familemedlem. Og kuttet ut ikke bare ham, men kona hans også. Fordi hun støtter ham.

Skrevet

Så lenge du ikke gjør noe aktivt for å drepe ham, er det ikke din skyld om han dør. Det er ikke ditt ansvar å holde ham i live. Og dere trenger absoutt ikke ha kontakt med ham av og til, bare fordi han er familie. Det er fullt mulig å kutte kontakten fullstendig med familiemedlemmer.

Du kan da ikke ha noen kontakt med en person som har befølt deg og barna dine mot deres vilje!

Jeg har kuttet kontakten med et slikt familemedlem. Og kuttet ut ikke bare ham, men kona hans også. Fordi hun støtter ham.

Jeg oppfatter det ikke som han har befølt barna hennes, men at hun hele tiden må passe på at det ikke skjer...

Skrevet

La han dø. Løft ikke en finger! Du har gitt han en sjanse og hva fikk du igjen or det? Bare faenskap.

Skrevet

Jeg tror ikke du holder på å bli ondskapsfull, men at du med god grunn ønsker denne personen lengst mulig unna deg og din familie.

Samtidig virker du som en person med klare moralske normer, og dersom du tror du vil plages i etterkant om du ikke gjør noe som helst med situasjonen, så synes jeg du skal varsle f.eks. kommunelegen men samtidig gjøre det helt klart at du ikke vil involveres i situasjonen. Hvis du tror du kan ha det greit i etterkant med ikke å ha gjort noe, så synes jeg du skal gjøre det.

Uansett så beskriver du en usedvanlig kjip situasjon!

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Som noen av de andre sier - gi beskjed til fastlege/sykehus/Nav etc - EN gang. Du kan jo også gi dem beskjed at du overlater "ansvaret" til dem. Da har du gjort ditt. Han er ikke ditt ansvar.

Skrevet

Ditt største ansvar har du overfor deg selv og barna dine.

Jeg er helt enig med svaret fra Nils Håvard Dahl nedenfor, og hvis du velger å følge det (hvilket jeg synes du bør gjøre), så skal du aldri ha noen dårlig samvittighet av den grunn - men heller tenke på hvilke andre og mye verre konsekvenser det ville kunne få, om han noen gang hadde skadet deg eller dine barn/familie.

Gjest Vi trenger dem!
Skrevet

Sånn det går når alle "galehusene" er lagt ned. Dette er regjeringens skyld!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...