Gå til innhold

Nhd: "gamle" anti-psykotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev lenger nede her om "gamle" ad som hadde visse bivirkninger som ikke de nye har. Jeg står på cipralex og wellbutrin og føler meg trygg på det.

Men hva med de "gamle" anti-psykotika" som f.eks fluanxol som jeg står på? Jeg har googlet opp bivirkningene for medisinen, men jeg mener altså generelt for alle "gamle" ap.

Skrevet

Det var veldig vanlig med extrapyramidable bivirkninger på de gamle nevorleptikaene. Feks parkinsonisme, akutte dystonier (rykninger), akatsi og slike ting. Tror disse bivirkningene kan komme på nye medisiner og, men i mye mindre grad. Dette var vel mye pga att de gamle gikk veldig aggresivt på dopaminsystemet.

Den verste og "farligste" bivirkningen som vel og er en extrapyramidabel bivirknig var tardive dyskenesier. Hvilket kan være irreversibelt. Dvs att man får rykkninger i ansikt, tunge o.l som blir permanent, selv om man slutter med medisinen.

Skrevet

Det var veldig vanlig med extrapyramidable bivirkninger på de gamle nevorleptikaene. Feks parkinsonisme, akutte dystonier (rykninger), akatsi og slike ting. Tror disse bivirkningene kan komme på nye medisiner og, men i mye mindre grad. Dette var vel mye pga att de gamle gikk veldig aggresivt på dopaminsystemet.

Den verste og "farligste" bivirkningen som vel og er en extrapyramidabel bivirknig var tardive dyskenesier. Hvilket kan være irreversibelt. Dvs att man får rykkninger i ansikt, tunge o.l som blir permanent, selv om man slutter med medisinen.

Takk for svar! Uff. Likte ikke det jeg leste. kanskje jeg skal bytte over til et moderne et...

Gjest kanskje ikke
Skrevet

Kjenner du ikke selv om du har bivirkninger?

Skrevet

Kjenner du ikke selv om du har bivirkninger?

Jo da. Jeg lurer på om dette kan være farlig for meg i det lange løp.

Skrevet

Jo da. Jeg lurer på om dette kan være farlig for meg i det lange løp.

Spørs om de hadde gitt deg slike medisiner hvis det var farlig, men forstår tankene dine. Hva vet vi egentlig om langtidsvirkninger/bivirkninger?

Litt skummelt å tenke på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...