Gjest Skummelt nå Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg beklager hvis du oppfattet det jeg skrev som at jeg trodde du var ute etter å straffe din søster - for det var langt fra hva jeg mente med det. Det var kun ment som en generell henvisning til at vi som samfunn ønsker å straffe de som begår kriminelle handlinger - men at intet slikt er begått i dette tilfellet. Som barn gjør vi av og til dumme og ubetenksomme ting som kan få store og uheldige konsekvenser for en selv og andre - rett og slett fordi vi ikke vet bedre. Heldigvis lærer de aller fleste av oss å skille mellom "rett og galt" etterhvert, og høyst sannsynlig har også din søster gjort det. Det betyr sannsynligvis også at hun sliter med dårlig samvittighet for det hun har gjort mot deg - så fremt hun ikke har greid å fortrenge det helt eller delvis. Men det betyr ikke at hun er noen større trussel mot egne eller andres barn enn hva som gjelder for alle andre. Håper du klarer å legge det bak deg så godt du kan etterhvert som tiden går, og ønsker deg og dine alt godt for fremtiden. Takk for at du ryddet opp i misforståelsen angående "straff" :-) At du hevder at hun ikke er en større "trussel" enn noen andre voksne er jeg dog ikke helt enig i. Selv om hun var ung så gjorde hun det hun gjorde. Og psykologen min tok det opp gjentatte ganger om jeg tenkte på om det kunne gjenta seg med andre barn. Dette vel fordi hun hadde stor erfaring angående denne problemstillingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 ''Jeg synes egentlig det er synd at ikke trådstarter kan tenke seg å snakke med sin søster om det som skjedde; jeg forestiller meg at søsteren synes det er like ubehagelig å tenke tilbake på det som skjedde, og kanskje ville en slik samtale kunne bedre relasjonen mellom søstrene. – frosken'' Men hvorfor skal det være opp til den utsatte å starte en slik samtale? At det er "synd" hun ikke makter/ønsker å gjøre dette? Hvorfor ikke legge "plikten" på søsteren, som er eldre, og bør huske bedre, og si at "søsteren burde ha snakket om dette" hvis hun husket det...? Med vennlig hilsen ''Men hvorfor skal det være opp til den utsatte å starte en slik samtale? At det er "synd" hun ikke makter/ønsker å gjøre dette?'' Det ene utelukker ikke det andre. En samtale kan kanskje bidra til at de begge får det bedre i forhold til det som skjedde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Det KAN forbedre relasjonen. Sjansen for at relasjonen blir rasert er overveiende større. Den sjansen tar jeg ikke. ''Det KAN forbedre relasjonen. Sjansen for at relasjonen blir rasert er overveiende større. Den sjansen tar jeg ikke.'' Hvis du vurderer det slik, så skjønner jeg at du ikke vil ta sjansen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Nettopp Og minstejenta mi tegna stolt tissen til faren sin i barnehagfen - for hun hadde NEMLIG sett den! Ja, jeg ser for meg at dette er like ekkelt for søsteren... at det er noe hun gjerne skulle ha hatt ugjort.... Er dog usikker på om det er så lurt å ta det opp, for det kan være fryktelig skambelagt og gjøre forholdet mellom dem vanskelig (men nå ser jeg jo at ts sliter med søskenforholdet allerede, så da er det mulig det er greiere å ta det opp..) ''Ja, jeg ser for meg at dette er like ekkelt for søsteren... at det er noe hun gjerne skulle ha hatt ugjort....'' Jeg tenker også det. Trist for trådstarter at moren hennes ikke klarte å "romme" det hun fortalte litt bedre, men jeg ser for meg at moren også fort føler en form for avmakt i forhold til det hun ble fortalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 ''Det er mange ting mine barn har sagt som små, som jeg har vært livredd for at de skulle si i barnehagen - fordi det kunne misforståes dersom en med "piggene ute" hørte det '' En av mine nevøer proklamerte stolt og fornøyd at :"Jeg får holde pappas tiss når han tisser!" Han var ca 3 år, og vi håpet alle at han lot være å påstå det samme i barnehagen...*s* Det er viktig å være oppmerksom på at overgrep skjer og alltid gjøre noe dersom man har en konkret mistanke, men det er like viktig å ikke overdrive. Jeg synes egentlig det er synd at ikke trådstarter kan tenke seg å snakke med sin søster om det som skjedde; jeg forestiller meg at søsteren synes det er like ubehagelig å tenke tilbake på det som skjedde, og kanskje ville en slik samtale kunne bedre relasjonen mellom søstrene. SÅ enig med deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Glem det,jeg var ca 15 og min kusine ca 10-12.Vi lå i ett telt,og vi tok på hverandre både under ett teppe og når vi badet.Ingen av oss har snekket om det siden,og ingen av oss tenker vel at dette hverken er incest eller andre ting.Bloskap blir det bare når Cersi elsker med sin bror i Game of Thrones.Jeg tror vel at Barnekongen Joffrey er undfanget i incest.Da hjelper det like at dronningen forsøker å holde sin sønn i sjakk.Har blir vel snart drept,drittsekken. GLEM det! Det har aldri slått deg at din kusine kan ha en annen opplevelse av det hun som 10-åring ble utsatt for av sin 15-årige slektning?? Det er én ting å skulle komme over ting (selv om du selv har vist her på dol at du sliter en del med det selv), men å minimalisere noe som er fryktelig galt blir bare så feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg er helt enig med deg! Som sagt kan jeg ikke tro at noe slikt skjer med hennes egne barn, men synes du bruker et fint ord; nøktern. Jeg er mer obs ifh barna hennes kontra min andre søsters barn. Mulig noen her reagerer vedrørende dette, men slik er faktisk saken! Hun har faktisk forgrepet seg på meg og det ville vært en tragedie om noe ville skjedd med hennes barn. Jeg ville da følt det som et....finner ikke helt ordet...som et grusomt svik fra min side siden jeg selv erfarte dette. Fra henne. ''Jeg er helt enig med deg! Som sagt kan jeg ikke tro at noe slikt skjer med hennes egne barn, men synes du bruker et fint ord; nøktern. Jeg er mer obs ifh barna hennes kontra min andre søsters barn. Mulig noen her reagerer vedrørende dette, men slik er faktisk saken! Hun har faktisk forgrepet seg på meg og det ville vært en tragedie om noe ville skjedd med hennes barn. Jeg ville da følt det som et....finner ikke helt ordet...som et grusomt svik fra min side siden jeg selv erfarte dette. Fra henne. – Skummelt nå'' Godt skrevet, og jeg forstår deg godt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 ''Ja, jeg ser for meg at dette er like ekkelt for søsteren... at det er noe hun gjerne skulle ha hatt ugjort....'' Jeg tenker også det. Trist for trådstarter at moren hennes ikke klarte å "romme" det hun fortalte litt bedre, men jeg ser for meg at moren også fort føler en form for avmakt i forhold til det hun ble fortalt. Ja, jeg tror jeg lett kan sette meg inn i mors følelser..Har jo tre døtre selv som er 15, 12 og 8, og vet sannelig ikke helt hvordan jeg hadde reagert på noe slikt (annet enn at jeg, pga dagens opplyste samfunn, hadde visst at jeg hadde ansvar for å vise offeret at det ble trodd) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3447211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skummelt nå Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 ''Jeg er helt enig med deg! Som sagt kan jeg ikke tro at noe slikt skjer med hennes egne barn, men synes du bruker et fint ord; nøktern. Jeg er mer obs ifh barna hennes kontra min andre søsters barn. Mulig noen her reagerer vedrørende dette, men slik er faktisk saken! Hun har faktisk forgrepet seg på meg og det ville vært en tragedie om noe ville skjedd med hennes barn. Jeg ville da følt det som et....finner ikke helt ordet...som et grusomt svik fra min side siden jeg selv erfarte dette. Fra henne. – Skummelt nå'' Godt skrevet, og jeg forstår deg godt. Med vennlig hilsen Vil bare si takk for at du forstår :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3448748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skummelt nå Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 ''Det KAN forbedre relasjonen. Sjansen for at relasjonen blir rasert er overveiende større. Den sjansen tar jeg ikke.'' Hvis du vurderer det slik, så skjønner jeg at du ikke vil ta sjansen:-) Ja, jeg vurderer det slik...kan selvsagt aldri være fullstendig sikker, men tror som sagt at forholdet til henne ville blitt svært anstrengt/rasert. Lurer dog på om jeg skal snakke med min andre søster...høre hva hun har å si om saken og om hun har opplevd det samme... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388769-hva-kalles-dette/page/4/#findComment-3448749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.