Gå til innhold

Tendenser til hypomani selv om en er medisinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lever tett på ei ung jente med BP2 og flere angstdiagnoser. Nå lurer jeg på om hun kan ha en slags hypoman periode selv om hun er medisinert (400 mg Lamictal, 100-200 mg Quetiapin, 40 mg Fluoxitin)? Hun sover mye mindre, sovner raskt om kvelden pga Quetiapin, men våken gjerne svært tidlig og er lys våken. En kveld valgte hun å ikke ta Q, da sov hun ingenting før hun tok medisinene neste kveld. Har mer energi, merkbar endring i forhold til hennes vanlige aktivitetsnivå, men ikke påfallende i forhold til en frisk person. Sier hun kjenner en trang til å gjøre noe "farlig" for å få et "adrenalinkick", men er så hemmet av angsten at hun holder seg innedørs det meste av døgnet. Ved inntak av en svært moderat mengde alkohol er hemningene vekke, og kan da gjøre svært dumme og farlige ting (verre enn vanlig) som blir vanskelige å forholde seg til i etterkant.

På meg virker det som om hun har en "light-utgave" av det vi så i full blomst for noen år siden, før hun ble medisinert. Det er dog et mindre trøkk og mindre agressivitet og pågåenhet.

Vanskelig å vite hva som hva, men kan det være noe hypomant med dette selv om hun tar medisinene regelmessig? Eller er det jeg som overtolker situasjonen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har rett.

Dette er en hypomani.

Skrevet

Du har rett.

Dette er en hypomani.

Bør jeg informere behandleren hennes om dette? Tror ikke han vil merke noe i en samtale med mindre hun velger å fortelle om hva hun har foretatt seg.

Skrevet

Bør jeg informere behandleren hennes om dette? Tror ikke han vil merke noe i en samtale med mindre hun velger å fortelle om hva hun har foretatt seg.

Kanskje du kan anmode henne om å si noe om det til behandleren selv? Og legge til at du er såpass bekymret for henne at du må vurdere å si det selv dersom hun ikke er ærlig ift ting?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Helst bør hun gjøre det selv.

Hun bør øke Seroquel/quetiapin til minimum 300 mg. Hun bør også redusere fluoxetin/Fontex til 20 mg.

Skrevet

Helst bør hun gjøre det selv.

Hun bør øke Seroquel/quetiapin til minimum 300 mg. Hun bør også redusere fluoxetin/Fontex til 20 mg.

Takk. Skal oppfordre henne til å ta det opp, og til å foreslå endringer i medisineringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...