Gå til innhold

NHD Er det vanlig at medisinene slutter å virke

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Når jeg begynte på 150 mg wellbutrin for flere år siden, fikk jeg fullt med energi, lite søvn, men var likevel våken hele dagen. Følte livet ble godt. Hadde skikkelig effekt.

Nå når jeg begynte med 450 mg har jeg lite eller ingen effekt. Svinger mye fra langt nede til normal.

Skal ikke til psykiateren før midten av neste måned. Er sliten, og orker ikke mer nedturer.

Gjest kanskje et alternativ
Skrevet

Jeg har aldri vurdert det. Leste litt nå, men har inntrykk av at det er mest for de som har grunn til å være deprimert. Mye basert på sorg. Jeg har ingen grunn for å være deprimert..

''Leste litt nå, men har inntrykk av at det er mest for de som har grunn til å være deprimert. Mye basert på sorg. Jeg har ingen grunn for å være deprimert..

''

De behandler både depresjon og komplisert sorg ved den avdelingen. Du trenger ikke ha noen grunn til å være deprimert. De gir svært god behandling.

Gjest bølger
Skrevet

''Leste litt nå, men har inntrykk av at det er mest for de som har grunn til å være deprimert. Mye basert på sorg. Jeg har ingen grunn for å være deprimert..

''

De behandler både depresjon og komplisert sorg ved den avdelingen. Du trenger ikke ha noen grunn til å være deprimert. De gir svært god behandling.

Har du vært der selv, eller kjenner noen som har vært der?

Jeg skifter veldig mye fra å være deprimert til at alt er normalt igjen. Jeg har vært slik i mange år, men nå har jeg hatt noen måneder som har vært preget av veldig mye depresjon. Jeg har gått til psykolog i mange år, så jeg har fått snakket mye. Har en bra livssituasjon. Tror du likevel at jeg kunne hatt utbytte av det?

Gjest kanskje et alternativ
Skrevet

Har du vært der selv, eller kjenner noen som har vært der?

Jeg skifter veldig mye fra å være deprimert til at alt er normalt igjen. Jeg har vært slik i mange år, men nå har jeg hatt noen måneder som har vært preget av veldig mye depresjon. Jeg har gått til psykolog i mange år, så jeg har fått snakket mye. Har en bra livssituasjon. Tror du likevel at jeg kunne hatt utbytte av det?

Har vært der med stort utbytte, synes du burde søke.

Gjest bølger
Skrevet

Har vært der med stort utbytte, synes du burde søke.

Skal se litt mer på det, og eventuelt diskutere det med legen. Men jeg må vel da ta fri fra jobb Har ikke lyst at kollegaene mine skal vite at jeg sliter psykisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror mer på en variasjon i sykdomsintensiteten enn at medisiner slutter å virke.

Skrevet

Jeg tror mer på en variasjon i sykdomsintensiteten enn at medisiner slutter å virke.

Kan en BP2 svinge slik den gjør hos ts da?

Gjest bølger
Skrevet

Når jeg i tillegg går på 20 mg fluoxetin bruker jeg så mye AD at det burde vel ha effekt selv om sykdomsintensiteten er sterkere?

Hva gjør dere med pasientene når ingenting nytter? Er det ofte at det skjer?

Skrevet

Når jeg i tillegg går på 20 mg fluoxetin bruker jeg så mye AD at det burde vel ha effekt selv om sykdomsintensiteten er sterkere?

Kanskje du må bytte medisin?

Medisin virker jo individuelt, det som er bra for noen trenger ikke være det for en annen.

Gjest bølger
Skrevet

Nå bruker jeg sobril i tillegg for å holde ut, men kan jo bare ta 15 mg om dagen siden jeg kjører bil. Og så er jeg veldig redd for å bli avhengig av de.

Gjest bølger
Skrevet

Kanskje du må bytte medisin?

Medisin virker jo individuelt, det som er bra for noen trenger ikke være det for en annen.

Jeg synes det er så merkelig at jeg hadde så god effekt første gang. Den gode effekten varte bare en periode da. Men at jeg ikke skal ha noe effekt av samme medisin når jeg øker den.

Jeg får bare holde ut denne måneden til jeg skal til psykiateren, så får vi se om det er noe annet jeg kan prøve.

Skrevet

Jeg synes det er så merkelig at jeg hadde så god effekt første gang. Den gode effekten varte bare en periode da. Men at jeg ikke skal ha noe effekt av samme medisin når jeg øker den.

Jeg får bare holde ut denne måneden til jeg skal til psykiateren, så får vi se om det er noe annet jeg kan prøve.

Ja, det er bare å holde ut selv om det er et styr, lykke til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt:

85% av pasientene er helt uproblematisk å diagnostisere og behandle.

>10% krever litt ekstra innsats.

1-2% er svært utfordrende. For å kunne hjelpe disse, er det viktig at en har kjent dem over noe tid, at en har gode journalnotater hvor hele sykehistorien fremkommer og hvor en har en detaljert oversikt over hva som er prøvd med og uten hell. I tillegg må en ha oversikt over alle komorbide lidelser. I tillegg hjelper det godt å være en del av et større fagmiljø av eksperter slik at en kan øke den totale kompetansen som settes inn.

I ditt tilfelle har forløpet nå nådd et stadium hvor spørsmål på DOL ikke lenger kan hjelpe deg. Dette er en sak for skikkelige spesialister i RL.

Gjest bølger
Skrevet

Generelt:

85% av pasientene er helt uproblematisk å diagnostisere og behandle.

>10% krever litt ekstra innsats.

1-2% er svært utfordrende. For å kunne hjelpe disse, er det viktig at en har kjent dem over noe tid, at en har gode journalnotater hvor hele sykehistorien fremkommer og hvor en har en detaljert oversikt over hva som er prøvd med og uten hell. I tillegg må en ha oversikt over alle komorbide lidelser. I tillegg hjelper det godt å være en del av et større fagmiljø av eksperter slik at en kan øke den totale kompetansen som settes inn.

I ditt tilfelle har forløpet nå nådd et stadium hvor spørsmål på DOL ikke lenger kan hjelpe deg. Dette er en sak for skikkelige spesialister i RL.

Jeg ble dårligere i november. Spurte derfor legen om jeg kunne begynne med stemningsstabiliserende igjen. Han sendte spørsmålet videre til psykiateren som heller ville prøve wellbutrin. Jeg fikk ny time i midten av mars for å vurdere effekten. Jeg har ringt å sagt at jeg ikke har effekt, men skulle likevel fortsette til jeg hadde time. Synes det er lenge å gå dårlig fra november til mars uten å ha fått noe som gir effekt. Føler derfor ikke hjelpen i RL har vært bra nok. Har god støtte hos psykologen, men han kan ikke gi meg medisiner. Psykolog og psykiater har heller ingen kontakt.

Tror du jeg blir avhengig av sobrilen slik jeg bruker den nå? Nesten hver dag i denne perioden.

Gjest bølger
Skrevet

Ja, det er bare å holde ut selv om det er et styr, lykke til.

Takk

Skrevet

Jeg ble dårligere i november. Spurte derfor legen om jeg kunne begynne med stemningsstabiliserende igjen. Han sendte spørsmålet videre til psykiateren som heller ville prøve wellbutrin. Jeg fikk ny time i midten av mars for å vurdere effekten. Jeg har ringt å sagt at jeg ikke har effekt, men skulle likevel fortsette til jeg hadde time. Synes det er lenge å gå dårlig fra november til mars uten å ha fått noe som gir effekt. Føler derfor ikke hjelpen i RL har vært bra nok. Har god støtte hos psykologen, men han kan ikke gi meg medisiner. Psykolog og psykiater har heller ingen kontakt.

Tror du jeg blir avhengig av sobrilen slik jeg bruker den nå? Nesten hver dag i denne perioden.

Hadde jeg vært deg, ville jeg skrevet ut svarene fra nhd i denne tråden og enten sendt det til psykiateren eller tatt det med meg til neste time.

Jeg synes det er et svært viktig svar og råd du har fått fra nhd og som er gull verd for at du skal kunne få hjelp. Men det er meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...