Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg er mann 35 år og har vært nedstemt og passiv i siste 10-15 årene, og alt har peket på at jeg har en kronisk depresjon (altså ikke humørsvinginger, men stadig flat på batteriet), ikke lyst til å gjøre noe (jeg jobber men blir veldig sliten både fysisk og psykisk), så har jeg ingen venner, for jeg har ikke pleiet noe forhold i alle disse årene. Gidder ikke å være med damer, for det er også krav på energi da!.., etc.. Så etter så lang tid, tok jeg mot å gikk til legen, og det ble tatt blodprøve, der jeg spesifiserte om å ta testosteron verdier for jeg har mistanke at det er dette det er noe feil med, som gjør at jeg har den depresjonen. Generellt så var prøven fin den, men det var testosterone som var lavt ja!.. hadd en 8 på den. altså etter det jeg leser på nettet skulle en mann mellom 20-50 ha en verdí på 9,1 - 55,2 nmol/L , og mellom 8-10 er det for lavt! Så legen mente at det beste jeg kunne gjøre er å prøve cipralex i 2-3 uker, før jeg skal møte han på nytt, for å se hvordan det går og vurdere om å fortsette eller ikke. (og da i tilfelle i 6mnd til sa han). Men han sa også at den dagen skulle vi sett opp ny blod prøve taking til å finne ut litt om SHBG og Fri Testosteron, ettersom at jeg ville forske litt mere grundig på det med testosteron. Har hørt at egentlig alt under 13.8 - 14 er farlig, og spesielt under 11 er det som gjør fleste menn depressive! so jeg med 8 og med alle symptomene, hvorfor for jeg resept på cipralex 10mg, i stedet for en testosteron kur? burde ikke ha vært en bedre valg? Er det rettere å ta sjangsen på å bli avhengig av escitalopram, og ta sjangsen på å få noe av side-bivirkningene? (hører mange som har fått ben/skjelett problemmer!.. arthritis for eksempel). Jeg spiller gitar profesjonelt, så dette gjør meg redd! :( Jeg snakket om dette med legen, men han mener fortsatt at cipralex eller psykolog, men selv sa han at psykolog var ikke noe han trudde jeg trengte, da jeg trur ikke det ligger noe bak som gjør at jeg har slik depresjon. noen tips? (bor ikke så langt fra Levanger) ;) hvis legen ikke går med på det, er det for dumt av meg å ta selv en kur av Testosteron? (hører at den enanthate som brukes av bodybuildere er både bra og billig, men vet ikke om det er ulovlig uten resept)? Takk for din tid, og svar. Egil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er skumlere å prøve ut testosteron enn SSRI.

Det du beskriver ligner veldig på en depresjon, så det er ikke så rart at legen vil prøve ut dette på deg. Hvis en prøveperiode på 2-3 mnd ikke har effekt, vil det være naturlig å prøve testosteron.

Gi deg tid og følg legens program.

Skrevet

Det er skumlere å prøve ut testosteron enn SSRI.

Det du beskriver ligner veldig på en depresjon, så det er ikke så rart at legen vil prøve ut dette på deg. Hvis en prøveperiode på 2-3 mnd ikke har effekt, vil det være naturlig å prøve testosteron.

Gi deg tid og følg legens program.

Hei,

Om du selv har "funnet sammenhengen" mellom din manglende tiltakslyst i årevis og lavt testosteron, ville jeg fortsatt å gå veien med å få økt testosteron- nivået.

Om det er antideppresiva du får råd om fra "fagekspertisen", så vet du vel nå "hva som bor i dem", og blir styrka i trua på å gå egne veier.

Hadde det vært meg, hadde jeg prøvd først å få øket testosteron- nivå via kosthold, trening og "livsstil", om ikke det hjelper etter et halvt år, ville eg tatt "neste steg".

Se forøvrig www.vof.no

fornuft og vitenskap

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...