Gå til innhold

Benzo kjennere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært avhengig av benzo for noen år siden, klarte meg i flere år uten. Men nå trenger jeg det noen uker, går det greit uten at jeg blir avhengig?

Var jo et Helvete å bli kvitt dem sist gang.

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke vært benzo-avhengig, men jeg innbiller meg at det er noe av det samme å være avhengig av kodein. Det har jeg vært i en del år.

Etter å ha kommet meg ut av den avhengigheten tenker jeg at jeg med letthet vil bli hektet igjen hvis jeg tar kodein igjen.

Jeg ville derfor vært uhyre forsiktig med å innta benzo på bakgrunn av din tidligere avhengighet. Kanskje kunne du få hjelp med annen type angstdempende medikamenter. Zyprexa (egentlig et AP) har en slik virkning og den blir man ikke avhengig av. Det finnes sikkert også andre medikamenter som kan være gode alternativ.

Lykke til og vær forsiktig!

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke vært benzo-avhengig, men jeg innbiller meg at det er noe av det samme å være avhengig av kodein. Det har jeg vært i en del år.

Etter å ha kommet meg ut av den avhengigheten tenker jeg at jeg med letthet vil bli hektet igjen hvis jeg tar kodein igjen.

Jeg ville derfor vært uhyre forsiktig med å innta benzo på bakgrunn av din tidligere avhengighet. Kanskje kunne du få hjelp med annen type angstdempende medikamenter. Zyprexa (egentlig et AP) har en slik virkning og den blir man ikke avhengig av. Det finnes sikkert også andre medikamenter som kan være gode alternativ.

Lykke til og vær forsiktig!

Takk. Det er i forbindelse med oppstart av nytt AP, det er visst vanlig at man får benzo da. Men tenker jo på mitt tidligere "misbruk", får være forsiktig.

Hva er kodein?

Skrevet

Takk. Det er i forbindelse med oppstart av nytt AP, det er visst vanlig at man får benzo da. Men tenker jo på mitt tidligere "misbruk", får være forsiktig.

Hva er kodein?

Kodein er et morfinpreparat som bl.a. er i Paralgin Forte. Det var et slikt preparat som jeg ble avhengig av.

Jeg ble litt undrende til det du skriver om benzo i forbindelse med oppstart av AP. Jeg har startet med en rekke AP'er men aldri sammen med benzo. Vet du hvorfor du skal ha benzo ved siden av AP'er som normalt har en sederende effekt. Jeg blir litt nysgjerrig.

Skrevet

Kodein er et morfinpreparat som bl.a. er i Paralgin Forte. Det var et slikt preparat som jeg ble avhengig av.

Jeg ble litt undrende til det du skriver om benzo i forbindelse med oppstart av AP. Jeg har startet med en rekke AP'er men aldri sammen med benzo. Vet du hvorfor du skal ha benzo ved siden av AP'er som normalt har en sederende effekt. Jeg blir litt nysgjerrig.

Okay. Kjipt å bli avhengig av ting...

''Vet du hvorfor du skal ha benzo ved siden av AP'er som normalt har en sederende effekt. Jeg blir litt nysgjerrig''

Blir dårlig innimellom og får angst, benzo tar angsten. Men det er bare til medisinen "setter skikkelig inn". Er så sliten men det er visst en overgang.

Skrevet

Okay. Kjipt å bli avhengig av ting...

''Vet du hvorfor du skal ha benzo ved siden av AP'er som normalt har en sederende effekt. Jeg blir litt nysgjerrig''

Blir dårlig innimellom og får angst, benzo tar angsten. Men det er bare til medisinen "setter skikkelig inn". Er så sliten men det er visst en overgang.

Ja, det er ikke noe stas å være sliten, så jeg håper at du får god hjelp. Men hjelpen bør ikke være kortsiktig; den bør ikke påføre deg ytterligere belastninger i form av ny runde med avhengighet.

Etter det jeg vet om avhengighet, gjennom to runder på rusklinikk, har jeg inntrykket av at det ikke skal mye til før en er tilbake på "square one" igjen, og det vil være utrolig kjipt for deg.

Lykke til!

Skrevet

Ja, det er ikke noe stas å være sliten, så jeg håper at du får god hjelp. Men hjelpen bør ikke være kortsiktig; den bør ikke påføre deg ytterligere belastninger i form av ny runde med avhengighet.

Etter det jeg vet om avhengighet, gjennom to runder på rusklinikk, har jeg inntrykket av at det ikke skal mye til før en er tilbake på "square one" igjen, og det vil være utrolig kjipt for deg.

Lykke til!

Takk for det!

Skremmer meg litt det du skriver, men tenker jo på det selv. Det var så vanskelig å slutte sist, får prøve å ta minst mulig.

Skrevet

synes det er merkelig av legen din å sette deg på benzo, for å begynne på en ny AP. Jeg har skiftet AP uten slikt. Og jeg har også angst. Skal du gå på det hver dag? eller er det snakk om noen ytterst få tabletter ved akutt behov?

Skrevet

Hva er kodein?

Flere (mange) AP'er har en angstdempende effekt i tillegg til å virke antipsykotisk. Et unntak er Abilify som kan gi angst hos en del pasienter. Jeg har imidlertid ikke blitt oppfordret til benzo i forbindelse med overgang til Abilify.

Hva slags AP er det du skal i gang med?

Gjest margareta40
Skrevet

Har du vært veldig avhengig før, er det mye lettere å bli avhengig igjen. Jeg er blant dem, og ville ikke tatt sjansen selv. Det er ikke verdt det.

Gjest benzobruker
Skrevet

Hva er kodein?

Benzo i kriser. Ikke noe annet.Når du føler du ikke klarer leve lenger selv om du ligger i sengen og ber til Vårherre er det på tide med benzo. Ikke før.

Skrevet

My doctor has said that I cannot use them for more than week, so you should be careful to use them for a so long time.

Gjest bølger
Skrevet

Har du vært veldig avhengig før, er det mye lettere å bli avhengig igjen. Jeg er blant dem, og ville ikke tatt sjansen selv. Det er ikke verdt det.

Jeg brukte Benzo hver dag i mange år. Når jeg kom i en vanskelig jobbsituasjon tok jeg mange tabletter til dagen. De hadde mistet effekt så det skulle så mye mer til for å holde meg oppegående på jobb. Det ble mye for mye benzo, så jeg ble redd og sluttet med de, med det til følge at jeg ble sykemeldt.

Holdt meg borte fra benzo i mange år. Men nå har jeg ikke vært god på flere måneder så jeg har begynt igjen. Er litt redd for at jeg er blitt avhengig av de igjen.

Skrevet

synes det er merkelig av legen din å sette deg på benzo, for å begynne på en ny AP. Jeg har skiftet AP uten slikt. Og jeg har også angst. Skal du gå på det hver dag? eller er det snakk om noen ytterst få tabletter ved akutt behov?

Har fått det av legen min, behandler sa at jeg måtte bruke de midlene jeg hadde. Skal ikke ta det fast kun ved behov, men det blir hver natt nå. Og jeg trenger dem så er glad legen skrev ut, på boksen står det 1-2 ved behov. Behovet varierer, det er bare i en overgang. Ser ikke noe galt med det.

Skrevet

Flere (mange) AP'er har en angstdempende effekt i tillegg til å virke antipsykotisk. Et unntak er Abilify som kan gi angst hos en del pasienter. Jeg har imidlertid ikke blitt oppfordret til benzo i forbindelse med overgang til Abilify.

Hva slags AP er det du skal i gang med?

Er zeldox jeg skifter til, det er mest om nettene jeg tar benzo.

Skrevet

Får prøve å ta mindre.

Skrevet

Benzo i kriser. Ikke noe annet.Når du føler du ikke klarer leve lenger selv om du ligger i sengen og ber til Vårherre er det på tide med benzo. Ikke før.

Vet, har hatt det ganske tøft og, er mer sliten nå og det hjelper ikke benzo på. Får prøve å ta mindre, er bare det at det er så deilig å bli rolig om natta. Ikke bare deilig, himmelsk.

Skrevet

My doctor has said that I cannot use them for more than week, so you should be careful to use them for a so long time.

Ok, får prøve uten noen dager å se hvordan det går.

Skrevet

Er zeldox jeg skifter til, det er mest om nettene jeg tar benzo.

Jeg skjønner at du sliter med å finne roen, og at dette er spesielt vondt om natten.

Selv støtter jeg meg til Sobril nå og da når det har tatt litt av.

Jeg skjønner at du har det tøft, men jeg vil allikevel dele et trivielt råd med deg som jeg i alle fall selv har nytte av hver kveld; det er å ha kokende vann på en varmeflaske, brette et håndkle rundt og legge den på magen.

Det roer meg i alle fall ned et par hakk :o)

Skrevet

Jeg skjønner at du sliter med å finne roen, og at dette er spesielt vondt om natten.

Selv støtter jeg meg til Sobril nå og da når det har tatt litt av.

Jeg skjønner at du har det tøft, men jeg vil allikevel dele et trivielt råd med deg som jeg i alle fall selv har nytte av hver kveld; det er å ha kokende vann på en varmeflaske, brette et håndkle rundt og legge den på magen.

Det roer meg i alle fall ned et par hakk :o)

Ok, takk :)

Merker selv at jeg har puttet i meg litt vel mye benzo, må jo klare å stoppe og. Tenker jeg prøver noen dager uten og ser hvordan det går, de blir til slutt en selvfølge. Det som er skummelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...