Gå til innhold

Hva gjør dere hjemme i ferien?

Anbefalte innlegg

Da drar dere i akebakken, eller bare i et skogholt 200 meter unna. Dra ved på akebrett. Grill pølser eller pinnebrød. Man må ikke gå så langt for at det skal bli en koselig tur! Er man ute 2-3 timer, er luntene ofte lengre når man kommer inn igjen!

Bak boller. Sett ungene i sving med å finne mel, melk osv. Ta dem med på middagslaging. Popp popcorn og sett på en film om kvelden. La dem ligge på tepper/puter på gulvet og se...

Dere kan perle, tegne, male, fingerhekle, leke med leker som tåler det i vasken med vann, de kan støvsuge, tørke støv, gå ut med søpla, spille Ludo....

Del dere,sånn at dere har en unge hver. Gå på kino,gå på skøyter, gå tur i mørket med hodelykt og refleksvest. La ungene henge opp klesvask, rydde skikkelig i skuffene på rommene sine, kaste masse småting, rydde i klesskapene sine, prøve sommertøy og se om det er for smått.... Dans til musikk, vær litt gale.... ;)

Det er mye dere kan gjøre! Jeg skjønner at det er frustrerende med unger som krangler og at du har blitt tiltaksløs. Men den eneste som kan snu dette er deg selv!

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• nitty-gritty

5

• UlrikkeE

4

• mrxx

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest kjedermeg

Da drar dere i akebakken, eller bare i et skogholt 200 meter unna. Dra ved på akebrett. Grill pølser eller pinnebrød. Man må ikke gå så langt for at det skal bli en koselig tur! Er man ute 2-3 timer, er luntene ofte lengre når man kommer inn igjen!

Bak boller. Sett ungene i sving med å finne mel, melk osv. Ta dem med på middagslaging. Popp popcorn og sett på en film om kvelden. La dem ligge på tepper/puter på gulvet og se...

Dere kan perle, tegne, male, fingerhekle, leke med leker som tåler det i vasken med vann, de kan støvsuge, tørke støv, gå ut med søpla, spille Ludo....

Del dere,sånn at dere har en unge hver. Gå på kino,gå på skøyter, gå tur i mørket med hodelykt og refleksvest. La ungene henge opp klesvask, rydde skikkelig i skuffene på rommene sine, kaste masse småting, rydde i klesskapene sine, prøve sommertøy og se om det er for smått.... Dans til musikk, vær litt gale.... ;)

Det er mye dere kan gjøre! Jeg skjønner at det er frustrerende med unger som krangler og at du har blitt tiltaksløs. Men den eneste som kan snu dette er deg selv!

Takk for masse innspill:)

Jeg tok med meg ungene og gikk på ski. 4-åringen er så sytete. For hvert skritt sier han med sutrestemme: jeg klarer ikke, jeg orker ikke, jeg er sliten. Det er jo aldri hyggelig å finne på noe med de ungene. Det er så mye syting og klaging. Jeg hadde bare lyst til å stikke trynet ned i snøen og skrike høyt!

6 åringen koste seg iallefall. vi fikk gått en liten runde. Nå har de sittet foran tv et par timer og jeg sovnet på sofaen.

Blir imponert når jeg ser hvor flinke andre er, men jeg pleier også være flink med ungene og finne på mye med de altså.

Det jeg må bli flinkere til er å planlegge uken som kommer så kanskje dette blir en fin uke likevel:)

Da mine barn var så små, måtte vi ut en tur hver dag for å ikke gå på veggen ;-)

Jeg liker å gjøre ting med dem, gå på kino, gå på museum, gå på skitur, dra i slalåmbakken/akebakken, dra i svømmehallen, lekeland, besøke venner med barn, osv. Hjemme kan man ha en formingsaktivitet, bake boller, se en film sammen, spille brettspill osv.

Du har noen heldige unger :)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dødskjedelig å leke med ungene :P Tror nok jeg er en god mor allikevel, men leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ;)

''Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dødskjedelig å leke med ungene :P Tror nok jeg er en god mor allikevel, men leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ;)

''

Det verste er rollelek... Da gjelder det å sørge for å få tildelt rollen som den som sover middag, eller er syk og må ligge i sengen eller må rydde på kjøkkenet ;-)

Gjest Hulderen

Heldig du som har vinterferie da, det har ikke jeg. Har unger som går i barnehage,

så behovet har ikke vært der... men må vel ta 5. ferieuka den uka da når de begynner på skole.

SFO bruker å ære åpen i vinterferien, så du trenger ikke å ta ut ferie så lenge barna går der.

Annonse

Jeg tok med meg ungene og gikk på ski. 4-åringen er så sytete. For hvert skritt sier han med sutrestemme: jeg klarer ikke, jeg orker ikke, jeg er sliten. Det er jo aldri hyggelig å finne på noe med de ungene. Det er så mye syting og klaging. Jeg hadde bare lyst til å stikke trynet ned i snøen og skrike høyt!

6 åringen koste seg iallefall. vi fikk gått en liten runde. Nå har de sittet foran tv et par timer og jeg sovnet på sofaen.

Blir imponert når jeg ser hvor flinke andre er, men jeg pleier også være flink med ungene og finne på mye med de altså.

Det jeg må bli flinkere til er å planlegge uken som kommer så kanskje dette blir en fin uke likevel:)

''Det jeg må bli flinkere til er å planlegge uken som kommer så kanskje dette blir en fin uke likevel:)''

Det tror jeg også. Og ta med mannen på det!

En ide som har fungert svært godt for meg denne uka er å love ungene en leke til 100 kr hver om de hjelper til masse, masse med husarbeid i dagene før helga. Ikke bare sliter de seg ut på rydding og vasking, de føler seg nyttige OG de får en ny leke de kan underholde seg selv med ;)

Gjest heldiggris

SFO bruker å ære åpen i vinterferien, så du trenger ikke å ta ut ferie så lenge barna går der.

Hvor lenge er SFO åpent? Jeg jobber fra 8-1530 hver dag,

men det blir litt kjøring og da, så må kunne levere barna halv åtte og hente de cirka kl 16.

Gjest Hulderen

Hvor lenge er SFO åpent? Jeg jobber fra 8-1530 hver dag,

men det blir litt kjøring og da, så må kunne levere barna halv åtte og hente de cirka kl 16.

Jeg vet ikke om SFO har de samme åpningstidene i hele landet. Men her er det åpent fra 07:30 - 17:00. Sjekk på hjemmesiden til din lokale skole.

Hvis mannen din også har ferie, bør dere definitivt få hvert deres "friminutt" i løpet av dagen.... Type "nå låser jeg meg inne på kontoret en time, også får du gå en skitur en times tid alene etterpå".... Det er ikke sånn at en skal styre med unger og bli utslitt, og en skal kunne gjøre konstruktive ting alene hele uka....

Badeland, "harrytur" (avhengig av hvor du bor), kjør en tur og se etter gule biler - greia er å få avbrekk i løpet av dagen!

Og 4-åringens sutring bør dere ta tak i sånn generelt, kjenner jeg.... Det blir mye bedre for dere alle! Om ingen av dere skjønner hva han sier når han sutrer, konsekvent, vil han om en stund sutre minimalt...

Og en annen ting - jeg skjønner at de til daglig går i barnehage.... Er det flere derfra som har vinterferie? Som dere kan invitere på besøk? Gjerne en venn til hvert barn, det fungerer ofte bedre enn at bare en av dem har besøk....

Har de ikke vinterferie, spør om dere kan få hente vennene i barnehagen en dag, sånn etter lunsj eller noe - så kan foreldrene hente hos dere når de ville hentet i barnehagen.

Det er MANGE muligheter, men ignorer 4-åringens sutring, forklar at heretter skal det snakkes med ordentlig stemme, og vær positiv selv!

Uff, jeg mente ikke at jeg elsker å leke med ungene, altså. Det gjør jeg slettes ikke ;) Men jeg synes ikke det er vanskelig å underholde de en ferieuke når det er nødvendig. Pleide å synes det var verre når jeg kun hadde en, faktisk.

Og jeg som så for meg DEN drømmemammaen :P

Mora mi er mormor til ni barn fra 3-15 år, og er barnebarna på besøk, så er det action fra begynnelse til slutt.... Joda, hun blir sliten, men hun styrer på uansett ;) Jeg ser ikke helt for meg at jeg blir en sånn mormor selv om jeg kommer til å elske å dulle med barnebarna :)

Annonse

''Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dødskjedelig å leke med ungene :P Tror nok jeg er en god mor allikevel, men leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ;)

''

Det verste er rollelek... Da gjelder det å sørge for å få tildelt rollen som den som sover middag, eller er syk og må ligge i sengen eller må rydde på kjøkkenet ;-)

Du har skjønt det!! :P

En gang tok jeg rollen som mora som måtte på jobb slik at jeg fikk sittet i sofaen... men ungene avslørte meg fort :/

Skal gjøre det, men han som nettopp har blitt fire går vel maks 200 meter. Kun gått på ski en gang før, ikke vært nok snø her.

Vi får iallefall prøve.

Hvis han bare har gått på ski en gang før er vel dette en gylden anledning for at han skal lære det?

Stapp lomma full av lokkemat, pakk sekken med vedkubber og pølser, og ta en skitur hver dag i vinterferien så skal du se han er knallflink før vinterferien er over!

Du har skjønt det!! :P

En gang tok jeg rollen som mora som måtte på jobb slik at jeg fikk sittet i sofaen... men ungene avslørte meg fort :/

''En gang tok jeg rollen som mora som måtte på jobb slik at jeg fikk sittet i sofaen... men ungene avslørte meg fort :/''

Hun jeg lekte mest med, ble etterhvert også mistenksom til mine valg av roller. Men det var en periode rett etter at broren hennes hadde blitt lagt inn på sykehus, hvor hun var fornøyd med at jeg lå i sengen mens hun kontaktet legen...*s*

''En gang tok jeg rollen som mora som måtte på jobb slik at jeg fikk sittet i sofaen... men ungene avslørte meg fort :/''

Hun jeg lekte mest med, ble etterhvert også mistenksom til mine valg av roller. Men det var en periode rett etter at broren hennes hadde blitt lagt inn på sykehus, hvor hun var fornøyd med at jeg lå i sengen mens hun kontaktet legen...*s*

Høres ut som en meget fin rollefordeling :P

Gjest Shira :o)

Jeg får heldigvis alltid rollen som den syke som må ligge på sofaen for undersøkelse. Det er nok fordi jeg har så mange spennende bandasjer og kompresser, så får de ett lite utvalg er jeg den snilleste tanta og soleklar til rollen som pasient.

Passer meg utmerket! ;o)

Gjest Shira :o)

Nå er gutten min snart 12, men jeg ber han ikke bli med ut, sier sier at vi skal ut, det har jeg alltid gjort og alltid måtte gjøre.

Han har nesten 2 ukers vinterferie pga avspasering og vi har ikke mulighet til å reise noe sted nå.

Kan du la den minste være med pappaen og ta den eldste med i basseng? Nå tantebarna mine er her, typisk i ferier, tar jeg ett av dem med i bassenget. Tar en av gangen siden da slipper jeg øyne i nakken. Eller at dere reiser alle sammen, da er dere to voksne og to barn. Jeg og guttungen skal i badeland en av dagene tenkte jeg.

Vi har lekeland her, før da det var aktuelt for oss, møtte vi andre med barn der, eller vi var alene.

Jeg var å så på ei jente på 6 stod på skøyter her en dag, vi koste oss veldig. Jeg valgte å se på da jeg ikke har hatt skøyter på beina på svært mange år. ;o) Da var det også med ei jente på 4, hun stod ikke på skøyter men var med for å se på og tusle litt rundt der.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1361169102' post='4870579]

Jeg får heldigvis alltid rollen som den syke som må ligge på sofaen for undersøkelse. Det er nok fordi jeg har så mange spennende bandasjer og kompresser, så får de ett lite utvalg er jeg den snilleste tanta og soleklar til rollen som pasient.

Passer meg utmerket! ;o)

Du har jo mye trening i denne rollen fra før, så kanskje du er med på å utdanne fremtidige helsearbeidere gjennom leken ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...