Gå til innhold

Hva gjør dere hjemme i ferien?

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1361169102' post='4870579]

Jeg får heldigvis alltid rollen som den syke som må ligge på sofaen for undersøkelse. Det er nok fordi jeg har så mange spennende bandasjer og kompresser, så får de ett lite utvalg er jeg den snilleste tanta og soleklar til rollen som pasient.

Passer meg utmerket! ;o)

Helt på siden av temaet i denne tråden: Går det bra med deg på skolen?

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• nitty-gritty

5

• UlrikkeE

4

• mrxx

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Helt på siden av temaet i denne tråden: Går det bra med deg på skolen?

Så du husker at jeg driver på? Det var hyggelig! :o)

Jo, det går veldig bra. Jeg har valgt å gå litt hardt ut nå, både før jul og dette semesteret. Da blir jeg ferdig med de obligatoriske økonomifagene, de følger hverandre også, så det er lurt å ta dem samtidig. Så kan jeg ta mer valgfag og de administrative som jeg jo liker best.

Jeg er kommet i en veldig hyggelig klasse, vi er jo ca 140 stk da det er flere linjer med like økonomifag, men jeg trives godt og har funnet en god gruppe som jeg jobber sammen med.

Enkelte uker er jeg så gåen at jeg gjør ikke annet enn skolen, men samtidig føler jeg at dette er gull verdt! Summa sumarum så orker jeg mer, jeg har mer planlagte uker, også med planlagte hviledager. Og ikke minst er det gull verdt å være på en arenda på lik linje med andre. Det er ikke syke-Shira, det er student-Shira. Eneste de andre i gruppa vet er at jeg har tilrettelagt eksamen, fokuset er helt andre plasser. Deilig!

Nå er det bare 3 uker til første eksamen, i finans, jeg er dårlig på bokføringa, men en racer på teorien. ;o) (jeg skal også nå få komme på smertekllinikk som har kompetanse på mine sykdommer, så får jeg hjelp der til litt diverse, så ser jeg ganske lyst på fremtiden)

Du har jo mye trening i denne rollen fra før, så kanskje du er med på å utdanne fremtidige helsearbeidere gjennom leken ;-)

Kanskje, men foreløpig leder onkel på å ha tøffeste jobben som de vil kopiere. Mistenker det er fordi onkel har kakao på jobb. Og store dataskjermer, ikke minst. He he.

''Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dødskjedelig å leke med ungene :P Tror nok jeg er en god mor allikevel, men leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ;)

''

Det verste er rollelek... Da gjelder det å sørge for å få tildelt rollen som den som sover middag, eller er syk og må ligge i sengen eller må rydde på kjøkkenet ;-)

''Da gjelder det å sørge for å få tildelt rollen som den som sover middag, eller er syk og må ligge i sengen eller må rydde på kjøkkenet ;-)

''

Ha-ha! Helt enig.

Da jeg bodde i Frankrike, hadde treåringen dilla på å leke stall og hest (de hadde hest selv, så hun kunne masse om hest), og jeg skulle alltid være hest. Hesten ville som regel sove, og det syntes treåringen var fryktelig kjipt.... :-P

Du har noen heldige unger :)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dødskjedelig å leke med ungene :P Tror nok jeg er en god mor allikevel, men leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ;)

'' leking er KJEDELIG med mindre det er snakk om å gå på ski, kjøre slalom, gå på skøyter eller bade ''

Helt enig!

[quote name=Shira :o)' timestamp='1361172367' post='4870585]

Så du husker at jeg driver på? Det var hyggelig! :o)

Jo, det går veldig bra. Jeg har valgt å gå litt hardt ut nå, både før jul og dette semesteret. Da blir jeg ferdig med de obligatoriske økonomifagene, de følger hverandre også, så det er lurt å ta dem samtidig. Så kan jeg ta mer valgfag og de administrative som jeg jo liker best.

Jeg er kommet i en veldig hyggelig klasse, vi er jo ca 140 stk da det er flere linjer med like økonomifag, men jeg trives godt og har funnet en god gruppe som jeg jobber sammen med.

Enkelte uker er jeg så gåen at jeg gjør ikke annet enn skolen, men samtidig føler jeg at dette er gull verdt! Summa sumarum så orker jeg mer, jeg har mer planlagte uker, også med planlagte hviledager. Og ikke minst er det gull verdt å være på en arenda på lik linje med andre. Det er ikke syke-Shira, det er student-Shira. Eneste de andre i gruppa vet er at jeg har tilrettelagt eksamen, fokuset er helt andre plasser. Deilig!

Nå er det bare 3 uker til første eksamen, i finans, jeg er dårlig på bokføringa, men en racer på teorien. ;o) (jeg skal også nå få komme på smertekllinikk som har kompetanse på mine sykdommer, så får jeg hjelp der til litt diverse, så ser jeg ganske lyst på fremtiden)

Dette var hyggelig å høre!

(Jeg har jo sterke meninger om så mangt, og betydningen av utdannelse for deg har en du kjenner hørt meg uttale meg kraftig om...*s*)

Annonse

Selvfølgelig må de / dere ut, ellers kommer dere til å gå fullstendig på veggen.

Mange steder foregår det noe for barn / familier i vinterferien, sjekk nett og lokalavis. Det foregår ofte noe på museer, skibakker, skøytebaner, kjøpesentre, bibliotek osv. Prøv å ha en utflukt hver dag, så blir ikke dagene så lange. Det trenger ikke være noe kjempesirkus for å være gøy, spesielt ikke for den yngste. Selv en fottur til nærmeste skogholt kan være et avbrekk hvis du tar med sitteunderlag, spade, kakao og en boks såpebobler.

Er det flere som er hjemme og har vinterferie, kan du avtale å dra sammen med noen, evt. bytte barn en av dagene, slik at du f.eks. får med deg to 6-åringer mens den yngste er med en venn eller omvendt.

Gjest kjedermeg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1361169498' post='4870580]

Nå er gutten min snart 12, men jeg ber han ikke bli med ut, sier sier at vi skal ut, det har jeg alltid gjort og alltid måtte gjøre.

Han har nesten 2 ukers vinterferie pga avspasering og vi har ikke mulighet til å reise noe sted nå.

Kan du la den minste være med pappaen og ta den eldste med i basseng? Nå tantebarna mine er her, typisk i ferier, tar jeg ett av dem med i bassenget. Tar en av gangen siden da slipper jeg øyne i nakken. Eller at dere reiser alle sammen, da er dere to voksne og to barn. Jeg og guttungen skal i badeland en av dagene tenkte jeg.

Vi har lekeland her, før da det var aktuelt for oss, møtte vi andre med barn der, eller vi var alene.

Jeg var å så på ei jente på 6 stod på skøyter her en dag, vi koste oss veldig. Jeg valgte å se på da jeg ikke har hatt skøyter på beina på svært mange år. ;o) Da var det også med ei jente på 4, hun stod ikke på skøyter men var med for å se på og tusle litt rundt der.

Nå er pappan på jobb så jeg må finne på noe med de alene. I går gikk vi en skitur og det kunne jeg tenkt meg i dag også, men storebror synes lillebror går så sakte og vil ikke være med. Hadde det bare vært en stor akebakke i nærheten.

Jeg kan jo ta de med til badeland, men best med to voksne.

nå som eldste har fri fra sfo savner han kameratene, han vil bare noen skal komme hit og leke, men ingen er hjemme:(

Trodde han ville bli glad for fri jeg.

Gjest kjedermeg

Selvfølgelig må de / dere ut, ellers kommer dere til å gå fullstendig på veggen.

Mange steder foregår det noe for barn / familier i vinterferien, sjekk nett og lokalavis. Det foregår ofte noe på museer, skibakker, skøytebaner, kjøpesentre, bibliotek osv. Prøv å ha en utflukt hver dag, så blir ikke dagene så lange. Det trenger ikke være noe kjempesirkus for å være gøy, spesielt ikke for den yngste. Selv en fottur til nærmeste skogholt kan være et avbrekk hvis du tar med sitteunderlag, spade, kakao og en boks såpebobler.

Er det flere som er hjemme og har vinterferie, kan du avtale å dra sammen med noen, evt. bytte barn en av dagene, slik at du f.eks. får med deg to 6-åringer mens den yngste er med en venn eller omvendt.

Ja, skal prøve å finne på noe hver dag.

Eldste vil gjerne leke med noen, så får prøve å ringe rundt. Føles nesten som om vi er de eneste her som ikke er på fjellet:(

Takk for masse innspill:)

Jeg tok med meg ungene og gikk på ski. 4-åringen er så sytete. For hvert skritt sier han med sutrestemme: jeg klarer ikke, jeg orker ikke, jeg er sliten. Det er jo aldri hyggelig å finne på noe med de ungene. Det er så mye syting og klaging. Jeg hadde bare lyst til å stikke trynet ned i snøen og skrike høyt!

6 åringen koste seg iallefall. vi fikk gått en liten runde. Nå har de sittet foran tv et par timer og jeg sovnet på sofaen.

Blir imponert når jeg ser hvor flinke andre er, men jeg pleier også være flink med ungene og finne på mye med de altså.

Det jeg må bli flinkere til er å planlegge uken som kommer så kanskje dette blir en fin uke likevel:)

Noen barn er bare mer sutrete enn andre, men de påvirkes også veldig lett dersom de merker foreldrenes frustrasjoner (sier ikke at det gjelder deg, men greit å tenke over ;)). Slike barn trenger på en måte ekstra forsterka oppmuntring og positivitet slik at de glemmer sutringa ;) Og sutrer han, så kan du kanskje prøve å gi minst mulig oppmerksomhet overfor det? Hos oss hjalp det også å snakke om at etter skituren så skulle ungene få bade seg og ta på kosedresser, mens jeg fyrte i peisen - DA var lykken komplett :P (ungene er såpass store nå at jeg skriver i fortid ;))

''Det jeg må bli flinkere til er å planlegge uken som kommer så kanskje dette blir en fin uke likevel:)''

Det tror jeg også. Og ta med mannen på det!

En ide som har fungert svært godt for meg denne uka er å love ungene en leke til 100 kr hver om de hjelper til masse, masse med husarbeid i dagene før helga. Ikke bare sliter de seg ut på rydding og vasking, de føler seg nyttige OG de får en ny leke de kan underholde seg selv med ;)

Da ungene var mindre, arrangerte jeg søndagsrydding. Vi hadde morgenmøte, der det ble laget en to-do-list, og så fylte Guttungen ut hvem som hadde ansvaret for de ulike jobbene.

Typisk at jeg måtte gjøre alt det kjedelige, men det var jo veldig greit at de rydda hvert sitt rom, fiksa buret til hamsteren og ga den mat, gikk ut med søpla, klatra opp med ting på loftet, vaska kjøkkenbordet, la ferdigbretta klær i skapet osv. Så hadde hver enkelt ansvaret for å krysse av på lista når jobben var gjort. Når vi var ferdige, gjorde vi noe hyggelig sammen - satte en bolledeig og inviterte naboer på kaffe, gikk en tur i skogen, dro på familiebesøk, stakk på kino eller noe.

:)

Dette var hyggelig å høre!

(Jeg har jo sterke meninger om så mangt, og betydningen av utdannelse for deg har en du kjenner hørt meg uttale meg kraftig om...*s*)

He he. Jeg er enig, men jeg skal

innrømme at det var knalltøft i starten! Nå har jeg jo fått fikset litt ekstrautstyr til kroppen (lureste jeg noen gang har gjort! Med unntak av den første stomien, den var også genial), så nå går alt så mye lettere, og ikke minst nå er jeg kommet mer inn i gangen på studiene.

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1361210790' post='4870832]

He he. Jeg er enig, men jeg skal

innrømme at det var knalltøft i starten! Nå har jeg jo fått fikset litt ekstrautstyr til kroppen (lureste jeg noen gang har gjort! Med unntak av den første stomien, den var også genial), så nå går alt så mye lettere, og ikke minst nå er jeg kommet mer inn i gangen på studiene.

Du har jo opplevd usedvanlig mye "styr" i forhold til noe som lå an til å bli en mye enklere greie, og det er litt derfor jeg har vært så opptatt av dette med skole. Merker jeg blir glad på dine vegne for at du er i gang :-)

Du har jo opplevd usedvanlig mye "styr" i forhold til noe som lå an til å bli en mye enklere greie, og det er litt derfor jeg har vært så opptatt av dette med skole. Merker jeg blir glad på dine vegne for at du er i gang :-)

:o)

Hyggelig tilbakemelding at du blir glad.

Jeg føler at ting har roet seg, det er ikke så mye styr, det styret som er tar jeg som det kommer. Jeg har tid til å bygge kroppen opp igjen nå, samtidig som jeg ser enden av studiene. Mange år igjen, men jeg har en plan som jeg skal kunne gjennomføre.

I går startet jeg på fysio-pilates, gruppetrening med en avspenningsdel. Det var midt i blinken for meg! Rolige øvelser for å bygge opp de små indre musklene, litt bevegelsetrening og litt fokus på pust.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...