Gå til innhold

Bør jeg sykmeldes...?

Anbefalte innlegg

Gjest Live or let die
Skrevet

Jeg tror jeg begynner å bli deprimert... :-( Pga langvarig konflikt på jobben, trøbbel på hjemmefronten og nå nylig beskjed om et større helseproblem, har jeg begynt å hangle. Trøstespiser (opp 5kg på 2 mnd), provoserer andre rundt meg for å få en reaksjon og vil bare sove. Pga konflikten på jobben sliter jeg med å motivere meg, og ønsker helst å sprenge hele skiten i fillebiter (ikke bokstavlig talt, selvsagt.)

Jeg går på lamictal (300mg) og fluanxol (1mg) og har tidligere hatt en nedtur av dimensjoner. Vil selvsagt ikke dit igjen. Jobben min krever høy grad av konsentrasjon pga andres sikkerhet. Jeg har tatt kontakt med bedrifthelsetjenesten, men er usikker på om de sykemelder? Jeg ønsker heller ikke å ta opp mine personlige problemer med BHT.

Akkurat nå ønsker jeg bare ro og fred, og en mulighet til å få problemene på avstand. :-( Men så er det legen da... Jeg hater å "be" om sykmelding. Føler meg alltid mistenkeliggjort. Er dette "nok" til sykmelding? Jeg holder jo ikke på å dø, men jeg har det ikke bra heller.

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

For meg så høres det ut som du trenger en liten time out for å hente deg inn igjen.

Gjest Hulderen
Skrevet

En sykemelding ordner ikke noe på lang sikt. Men er du nedslitt nok, kan det være nødvendig så du får overskudd til å søke på en ny jobb. Langvarig arbeidskonflikt er drepen. Kom deg bort, få deg en ny jobb så raskt som mulig.

Skrevet

Mange leger vil si at dette ikke gir sykemeldingsgrunn, da det virker som om det er arbeidskonflikten som er hovedproblemet?

Gjest Live or let die
Skrevet

En sykemelding ordner ikke noe på lang sikt. Men er du nedslitt nok, kan det være nødvendig så du får overskudd til å søke på en ny jobb. Langvarig arbeidskonflikt er drepen. Kom deg bort, få deg en ny jobb så raskt som mulig.

Jeg har en ny jobb på hånden, men det er en stund til jeg får begynne der. Nå når det er lys i tunnelen jobbmessig, kjenner jeg at jeg holder på å falle sammen. Alt kommer på en gang. Samtidig kjenner jeg det er veldig urettferdig at det er jeg som må lide pga andres feil på nåværende arbeidsplass. Skal jeg gidde å ta opp kampen, liksom... Jeg taper betydelig mengder lønn på å ta en annen jobb bl.a..-

Skrevet

Du kan sykemeldes dersom du har fysiske eller psykiske plager pga arbeidskonflikten, personlige problemer etc,,, men i seg selv er ikke en arbeidskonflikt sykemeldingsgrunn.

Gjest Live or let die
Skrevet

Mange leger vil si at dette ikke gir sykemeldingsgrunn, da det virker som om det er arbeidskonflikten som er hovedproblemet?

Konflikten har pågått lenge og den har bare eskalert. Folk nekter å jobbe sammen f.eks. Dette er en jobb der man tar vare på andre menneskers sikkerhet, man kan ikke gå på rutinen, men må hele tiden være skjerpet. Siden konsentrasjonen min ikke er på topp, føler jeg at jeg er en sikkerhetsrisiko.

Grunnen til at jeg føler jeg trenger en time out er at jeg føler en depresjon kommer snikende, og det vil jeg for alt i verden unngå.

Gjest Live or let die
Skrevet

Du kan sykemeldes dersom du har fysiske eller psykiske plager pga arbeidskonflikten, personlige problemer etc,,, men i seg selv er ikke en arbeidskonflikt sykemeldingsgrunn.

Depresjonen kommer jo av konflikten og presset. Man går hele tiden på nåler. I tillegg har jeg slitt med depresjon tidligere, og det er mest derfor jeg er litt på alerten. De fysiske plagene jeg nettopp har fått beskjed om er av typen som vil påvirke resten av mitt liv i en negativ forstand.

Skrevet

Depresjonen kommer jo av konflikten og presset. Man går hele tiden på nåler. I tillegg har jeg slitt med depresjon tidligere, og det er mest derfor jeg er litt på alerten. De fysiske plagene jeg nettopp har fått beskjed om er av typen som vil påvirke resten av mitt liv i en negativ forstand.

Bestill en legetime der du legger frem alt for legen, og så vil legen vurdere om det er grunn til sykemelding.

Jeg ble sykemeldt da jeg som tillitsvalgt stor opp i en stor og vanskelig konflikt på jobben, samtidig som jeg var midt i et samlivsbrudd. Jeg hadde fysiske plager ( smerter, søvnløshet, høyt blodtrykk etc) i tillegg til at jeg hadde alle symptomer på utbrenthet, Heldigvis var det ikke nødvendig med en lang sykemelding, sjefen våkna, jeg fikk avlastning på jobb og råd til å takle hverdagen. Inkl det å bli mer egoistisk og si nei! I følge legen er det ingen problemer med å gi meg hel eller delvis sykemelding om jeg trenger det, men de 14 dagene ser ut til å ha vert nok.

Men veien til legen er nok blitt kortere etter dette, alle vant på at jeg kasta inn håndkleet.

Skrevet

Bestill en legetime der du legger frem alt for legen, og så vil legen vurdere om det er grunn til sykemelding.

Jeg ble sykemeldt da jeg som tillitsvalgt stor opp i en stor og vanskelig konflikt på jobben, samtidig som jeg var midt i et samlivsbrudd. Jeg hadde fysiske plager ( smerter, søvnløshet, høyt blodtrykk etc) i tillegg til at jeg hadde alle symptomer på utbrenthet, Heldigvis var det ikke nødvendig med en lang sykemelding, sjefen våkna, jeg fikk avlastning på jobb og råd til å takle hverdagen. Inkl det å bli mer egoistisk og si nei! I følge legen er det ingen problemer med å gi meg hel eller delvis sykemelding om jeg trenger det, men de 14 dagene ser ut til å ha vert nok.

Men veien til legen er nok blitt kortere etter dette, alle vant på at jeg kasta inn håndkleet.

Det stod forresten på skjemaet at plagene til dels skyldes forhold på arbeidsplassen.

Gjest Live or let die
Skrevet

Så fint at det ordnet seg for deg. Det er ikke gøy å stå midt oppi sånt, man er jo på jobb såpass mange timer pr uke at det sliter veldig på en. Og når flere ting rammer samtidig merkes det godt at jobben ikke er det stedet der man kan fokusere på andre ting og få f.eks samlivsbrudd litt på avstand.

Jeg skal sørge for at det står i sykemeldingen at arbedisforhold er grunnen til sykemeldingen. Problemet tas nemlig ikke alvorlig av ledelsen, noe som er helt utrolig.

Skrevet

Så fint at det ordnet seg for deg. Det er ikke gøy å stå midt oppi sånt, man er jo på jobb såpass mange timer pr uke at det sliter veldig på en. Og når flere ting rammer samtidig merkes det godt at jobben ikke er det stedet der man kan fokusere på andre ting og få f.eks samlivsbrudd litt på avstand.

Jeg skal sørge for at det står i sykemeldingen at arbedisforhold er grunnen til sykemeldingen. Problemet tas nemlig ikke alvorlig av ledelsen, noe som er helt utrolig.

Jeg fikk faktisk beklagelse fra sjefen:-) Og mye har endra seg, selv om ikke alt er løst.

Håper det ordner seg for deg. Ring legen i morgen!

Skrevet

Konflikten har pågått lenge og den har bare eskalert. Folk nekter å jobbe sammen f.eks. Dette er en jobb der man tar vare på andre menneskers sikkerhet, man kan ikke gå på rutinen, men må hele tiden være skjerpet. Siden konsentrasjonen min ikke er på topp, føler jeg at jeg er en sikkerhetsrisiko.

Grunnen til at jeg føler jeg trenger en time out er at jeg føler en depresjon kommer snikende, og det vil jeg for alt i verden unngå.

Hva med å legge alle korta på bordet og fortelle legen alt du har fortalt i denne tråden? Rådføre deg med legen mht om du trenger s.m.

Skrevet

Hva med å legge alle korta på bordet og fortelle legen alt du har fortalt i denne tråden? Rådføre deg med legen mht om du trenger s.m.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...