Gå til innhold

NHD: Lithium i lave doser, bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt litium i tre år og har aldri lagt høyere enn 0,3 /0.4 på serumkonsentrasjonsmålinger. Jeg har prøvd å øke mange ganger, men blir for plaget av bivirkninger.

Den gamle psykiateren mente at jeg hadde fantastisk god effekt av lithium, og jeg har vært stabil på denne dosen i tre år nå.

Den nye psykiateren sier at det er umulig at medisinen har effekt i denne dosen.

Er det mulig at lithium har stabiliserende effekt i denne dosen, eller et det en feilslutning omkring korrelasjon og årsak/virkning her?

Jeg plages fortsatt av kvalme i forbindelse med medisininntak, og om dosen jeg tar er helt virkningsløs, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsette å ta lithium.

Jeg bruker ikke andre medikamenter og har eller ingen andre behandlingtiltak.

Så, hvem er det som har vitenskapen på sin side?

Skrevet

Du søker svar av NHD, så bare ignorer meg om du vil. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg hadde god virkning av litium i så lav dose i flere år. Helt til jeg begynte å slurve med den, og ta bare en dagsdose om dagen osv. Da fikk jeg etter mange år som stabil en svær manisk psykose, og nå må jeg bruke litium i høyere dose enn før.

Skrevet

Du søker svar av NHD, så bare ignorer meg om du vil. Men jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg hadde god virkning av litium i så lav dose i flere år. Helt til jeg begynte å slurve med den, og ta bare en dagsdose om dagen osv. Da fikk jeg etter mange år som stabil en svær manisk psykose, og nå må jeg bruke litium i høyere dose enn før.

*morgendose om dagen (droppe kveldsdose)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke bare tull. Det har dokumentert virkning. For personerer med mildere sykdomsforløp kan det være tilstrekkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...