Gå til innhold

Er alkoholisme en sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest jamesDin
Skrevet

Jeg drikker så og si hver kveld.Ikke stupfull, men nok til at den indre uroen og smerten slipper taket. Har tidligere vært innlagt for avrusning og på klinikk... Men nå er saken annerledes. Om jeg søker hjelp ryker førerkortet.... og da er livet mitt praktisk talt over. Bor langt ut på landet uten kollektivtransport... Legen min stilte meg spørsmål om hvor mye jeg drakk og etter at jeg hadde svart begynte han å true med førerkortet...

Hva skal jeg gjøren da? Jeg har holdt kjeft om drikkingen siste halvåret. Jeg har aldri kjørt i fylla, eller med promille, og heller ikke når jeg er fyllesyk eller "fjern". Har heller aldri fått en eneste bot eller hatt noen uhell på de 15 årene jeg har kjørt bil....

For meg betyr det å søke hjelp at jeg mister muligheten til å dra på butikken, besøke venner, være sosial, arbeide... o.s.v...

Skrevet

Jeg får ikke helt taket på hva du lurer på? Om du skal være ærlig med legen om hvor mye du drikker for så å miste lappen? Eller om alkoholisme er en sykdom? Det siste er vel egentlig ikke kjempebetydningsfullt, og svar her vil variere. Saken er at du har et problem, alkoholen skaper problem i hverdagen din (du kan ikke kjøre bil bl.a) og ettersom du tidligere har vært innlagt er du nok klar over dette selv også. Jeg ville tatt en ordentlig prat med legen igjen jeg.

Gjest jamesDin
Skrevet

Jeg får ikke helt taket på hva du lurer på? Om du skal være ærlig med legen om hvor mye du drikker for så å miste lappen? Eller om alkoholisme er en sykdom? Det siste er vel egentlig ikke kjempebetydningsfullt, og svar her vil variere. Saken er at du har et problem, alkoholen skaper problem i hverdagen din (du kan ikke kjøre bil bl.a) og ettersom du tidligere har vært innlagt er du nok klar over dette selv også. Jeg ville tatt en ordentlig prat med legen igjen jeg.

Ja, var kanskje litt utydelig. Spørsmålet er egentlig Hvordan skal jeg greie å leve uten å drikke?

Skrevet

Ja, var kanskje litt utydelig. Spørsmålet er egentlig Hvordan skal jeg greie å leve uten å drikke?

Hva var det som gjorde at du begynte på etter forrige avvenning?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, alkoholisme er ikke en sykdom. Derimot er det påvist gener som gjør at enkelte er mer disponert for avhengighet/alkoholisme enn andre. Dette kan godt sammelignes med disposisjonen til å utvikle overvekt.

Tross en slik genetisk disposisjon har vi mennesker et valg når det gjelder hvordan vi velger vår livsstil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, alkoholisme er ikke en sykdom. Derimot er det påvist gener som gjør at enkelte er mer disponert for avhengighet/alkoholisme enn andre. Dette kan godt sammelignes med disposisjonen til å utvikle overvekt.

Tross en slik genetisk disposisjon har vi mennesker et valg når det gjelder hvordan vi velger vår livsstil.

Hvorvidt du oppfyller helsekravene for førerkort avhenger ikke av om du søker hjelp eller ikke. I siste versjon av forskriften er et tatt med et tillegg som sier noe slik som " ....., eller har en rusadferd som tilsier at han/hun burde være henvist til behandling."

Gjest JamesDin
Skrevet

Hvorvidt du oppfyller helsekravene for førerkort avhenger ikke av om du søker hjelp eller ikke. I siste versjon av forskriften er et tatt med et tillegg som sier noe slik som " ....., eller har en rusadferd som tilsier at han/hun burde være henvist til behandling."

Svarte da! AA sier til meg at jeg ikke greier å bli rusfri uten dem, og samtidig vet jeg at alle som søker hjelp i rusteamet mister førerkortet automatisk. På samme tid- hele slekten min på ene siden er rusmisbrukere, og disse ble jeg kjent ned etter voksen alder. Ene siden babler om genfeil, andre om at det ikke er en sykdom. Hva hjelper da? Går jeg for det offentlige - ryker førerkortet og alle muligheter til å forflytte seg fysisk ut av "staden der ingen skulle tru, at nokon kunne bli".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...