Gå til innhold

Lithiumforgiftning

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Jeg leser litt om lithium, og ser at det er noen som har blitt lithiumforgiftet selv om de har følgt behandlingsopplegget skikkelig. Jeg synes det høres litt skremmendes ut. Det er ikke så mye annet jeg ikke har prøvd nå som kan hjelpe på svingningene.

Er det ofte det skjer lithiumforgiftning hos de som følger behandlingsopplegget? og hva er risikoen med en lithiumforgiftning?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med god opplæring av pasienten og regelmessige kontroller er forgiftning svært sjelden.

Ingen av mine mange pasienter har hatt dette.

Faren ved forgiftning er nyreskade.

Gjest bølger
Skrevet

Med god opplæring av pasienten og regelmessige kontroller er forgiftning svært sjelden.

Ingen av mine mange pasienter har hatt dette.

Faren ved forgiftning er nyreskade.

Ok. Takk for svar. Det hørtes ikke så farlig ut da. Men jeg begynte også å tenke på om det er greit å kjøre bil ved bruk av det.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Det hørtes ikke så farlig ut da. Men jeg begynte også å tenke på om det er greit å kjøre bil ved bruk av det.

Ingen førerkortproblemer :-)

Skrevet

Det er svært få medikamenter man kan ta dersom man ikke er villig til å ta en viss risiko. Jeg kjenner ikke til et eneste medikament som ikke potensielt sett har enten ubehagelige eller farlige bivirkninger.

Gjest bølger
Skrevet

Det er svært få medikamenter man kan ta dersom man ikke er villig til å ta en viss risiko. Jeg kjenner ikke til et eneste medikament som ikke potensielt sett har enten ubehagelige eller farlige bivirkninger.

Jeg vet det, men lithium har jeg alltid vært spesielt redd for på grunn av at jeg har sett et alvorlig tilfelle. Men det er ikke sikkert den personen har følgt behandligsopplegget.

Gjest bølger
Skrevet

Ingen førerkortproblemer :-)

Ok. Takk for svar. Kanskje det kan være håp for meg også. Får diskutere det med psykiateren hvis jeg ikke er blitt stabil til jeg skal der.

Skrevet

Det skjer nok ikke ofte - hører nok med til sjeldenhetene.

Jeg var den litt lengre ned her som sa jeg hadde blitt lithiumforgifta. Jeg var innlagt, så fulgte behandlingsopplegget til punkt og prikke. Hadde gått på Lithionit i 6år, så hadde jo rutinene inne. MEN jeg glemte doser innimellom i løpet av disse årene, så kan jo være det som gjorde at jeg ble forgifta i September.

Bare å prøve, du har ikke mye å tape! bare følg opp med de blodprøver som trengs osv..og ta medisinene 12 timer mellom dosene - dette kommer til å gå bra ! :o)

Gjest bølger
Skrevet

Det skjer nok ikke ofte - hører nok med til sjeldenhetene.

Jeg var den litt lengre ned her som sa jeg hadde blitt lithiumforgifta. Jeg var innlagt, så fulgte behandlingsopplegget til punkt og prikke. Hadde gått på Lithionit i 6år, så hadde jo rutinene inne. MEN jeg glemte doser innimellom i løpet av disse årene, så kan jo være det som gjorde at jeg ble forgifta i September.

Bare å prøve, du har ikke mye å tape! bare følg opp med de blodprøver som trengs osv..og ta medisinene 12 timer mellom dosene - dette kommer til å gå bra ! :o)

Bruker du det ennå?

Det er jo ikke sikkert det blir aktuelt for meg, men synes det er godt å vite at det ennå er alternativer igjen.

Skrevet

Bruker du det ennå?

Det er jo ikke sikkert det blir aktuelt for meg, men synes det er godt å vite at det ennå er alternativer igjen.

Ja, bruker Lithionit fortsatt..ble tatt av noen dager, så halverte vi dosen. Hvor nivået er nå vet jeg ikke, men...

Håper du finner ut av det - anbefaler deg å ikke la det være uprøvd, kan jo være det er nettopp Lithionit du trenger for å bli mer stabil :))

Gjest bølger
Skrevet

Ja, bruker Lithionit fortsatt..ble tatt av noen dager, så halverte vi dosen. Hvor nivået er nå vet jeg ikke, men...

Håper du finner ut av det - anbefaler deg å ikke la det være uprøvd, kan jo være det er nettopp Lithionit du trenger for å bli mer stabil :))

Jeg håper inderlig at noe kan gjøre meg også stabil.

Følte meg frisk i en dag, og da trodde jeg at nå skal det gå bra, Men det holdt hvis ikke så lenge. Nå er jeg sliten av nedturer. Jeg takler det ikke.

Skrevet

Jeg håper inderlig at noe kan gjøre meg også stabil.

Følte meg frisk i en dag, og da trodde jeg at nå skal det gå bra, Men det holdt hvis ikke så lenge. Nå er jeg sliten av nedturer. Jeg takler det ikke.

jeg er heller ikke stabil..en god dag innimellom bare..

krysser fingrene for deg c",)

Gjest bølger
Skrevet

jeg er heller ikke stabil..en god dag innimellom bare..

krysser fingrene for deg c",)

Så du er heller ikke stabil, selv om du bruker lithium.

Skrevet

Så du er heller ikke stabil, selv om du bruker lithium.

Bare husk at jeg er et enkelttilfelle, det er maaange som har god effekt av Lithionit - og det er mulig jeg ville vært verre om jeg ikke hadde stått på den.

Prøv !! Tenk om det er den medisinen du har lett etter hele tiden - nettopp den som gjør at du føler deg stabil !

Skrevet

Terapeutisk bredde er et farmakologisk begrep. Det sier noe om avstanden mellom det som er terapeutiske doser (evt serumkonsentrasjoner) og det som er giftige/skadelige doser.

For alle medisiner er det ønsket at den terapeutiske bredde er størst mulig.

Om du en dag tar 10 ganger den vanlige dosen av penicillin eller Valium, er det ikke bra, men det er ufarlig.

For litium er den terapeutiske bredden liten. Dvs at det er relativt liten avstand mellom terapeutisk dose og giftig dose. Om en person på litium over noe tid tar 3 ggr den vanlige dosen, kan nyreskade oppstå.

Det er derfor svært viktig at litiumbrukere er meget nøye med inntaket av medisinen, og at de har fått opplæring i hvilke situasjoner som gjør at en i en periode må redusere dosen. F.eks når veskebalansen er forstyrret ved kraftig febersykdom eller ved diarre og oppkast.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...