Gå til innhold

Kriteriene for Eupf

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Jeg leter på nettet men finner de ikke, så det hadde vært fint om noen kunne legge inn en link hvor jeg finner de.

Hvordan er behandlingen og hvordan er utsiktene for eupf?

Skrevet

Hvorfor skriver du dårlig prognose?

Gjett tre ganger!

Fordi det er det....

Skrevet

Jeg finner bare 5 symptomer på to forskjellige typer. Skal det ikke være 9 kriterier?

Her er og noe, borderline er det samme. Du kan jo prøve å søke på det.

''Borderline type

Det fremtredende ved borderline type er en dårlig identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende og kan forveksles med depresjon. Selvskading forekommer ofte, for eksempel det å kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg.''

Gjest bølger
Skrevet

Her er og noe, borderline er det samme. Du kan jo prøve å søke på det.

''Borderline type

Det fremtredende ved borderline type er en dårlig identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende og kan forveksles med depresjon. Selvskading forekommer ofte, for eksempel det å kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg.''

Jeg holder på å søker. Finner mye om det, men finner ikke de 9 kriteriene.

Skrevet

Jeg holder på å søker. Finner mye om det, men finner ikke de 9 kriteriene.

Glemte dette...

Symptomer:

''1.forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre 2.verdier (inkludert seksuell orientering)

3.tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner som ofte fører til følelsesmessig krise

4.overdreven innsats for å unngå å bli forlatt

5.tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading

6.kronisk følelse av tomhet

For at diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse skal kunne stilles må de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelse være til stede på tvers av situasjoner og være vedvarende over tid. I tillegg må minst tre av symptomene/væremåtene som er beskrevet ovenfor (under «impulsiv type» eller «borderline type» eller begge) være til stede.''''

Håper det hjelper da.

Skrevet

''F60.3Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved en klar tendens til å handle impulsivt, uten å tenke på konsekvensene. Stemningsleiet er uforutsigbart og svingende. Pasienten har en tendens til sterke følelsesutbrudd og manglende evne til å kontrollere eksplosiv atferd. Det foreligger også en tendens til kranglete oppførsel og konfliktsøkende atferd, særlig hvis impulsive handlinger blir hindret eller kritisert. To typer kan skilles ut: den impulsive typen, som hovedsakelig kjennetegnes ved manglende følelsesmessig stabilitet og impulskontroll, og den ustabile typen, som i tillegg kjennetegnes ved forstyrrelser i selvbilde, mål og indre verdier, kronisk tomhetsfølelse, intense og ustabile interpersonelle forhold, og ved en tendens til selvdestruktiv atferd, herunder selvmordshandlinger og -forsøk.

Inkl:

aggressiv personlighetsforstyrrelse

borderline personlighetsforstyrrelse

eksplosiv personlighetsforstyrrelse

impulsiv personlighetsforstyrrelse

Ekskl:

dyssosial personlighetsforstyrrelse (F60.2)

''

fra http://finnkode.kith.no/#|icd10|ICD10SysDel|2613591|flow

Gjest Ladytron
Skrevet

Gjett tre ganger!

Fordi det er det....

Sitat Wikipedia:

''Symptomdebut er vanligvis i ungdomsårene eller ung voksen alder. Symptomer kan vedvare i flere år, men de fleste symptomene reduseres i alvorlighetsgrad over tid,[1] og enkelte personer blir helt kvitt symptomene.''

Prognosen er ikke nødvendigvis så dårlig med andre ord. Har lest andre steder at symptomene ofte avtar etterhvert som kvinner (flest kvinner blir diagnostisert med EUPF) får barn.

Selv hadde jeg nok symptomer til at jeg fikk den diagnosen, men hadde nok ikke fått den i dag. Har blitt mer rolig og trygg med årene, og mye mindre sint (om enn fortsatt litt dysfunksjonell).

Skrevet

Sitat Wikipedia:

''Symptomdebut er vanligvis i ungdomsårene eller ung voksen alder. Symptomer kan vedvare i flere år, men de fleste symptomene reduseres i alvorlighetsgrad over tid,[1] og enkelte personer blir helt kvitt symptomene.''

Prognosen er ikke nødvendigvis så dårlig med andre ord. Har lest andre steder at symptomene ofte avtar etterhvert som kvinner (flest kvinner blir diagnostisert med EUPF) får barn.

Selv hadde jeg nok symptomer til at jeg fikk den diagnosen, men hadde nok ikke fått den i dag. Har blitt mer rolig og trygg med årene, og mye mindre sint (om enn fortsatt litt dysfunksjonell).

Ok, da er det jo håp. Har bare lest at prognosen var dårlig, men man skal jo ikke tro alt man leser. Mye vrøvl ute og går.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sitat Wikipedia:

Det hjelper nok ikke å få barn. Derimot hjelper det å bli eldre (senmodning).

Gjest Ladytron
Skrevet

Det hjelper nok ikke å få barn. Derimot hjelper det å bli eldre (senmodning).

Ok. Prøver å huske hvor jeg leste det, men det har nok gått i glemmeboken. Prøver vanligvis å være kildekritisk.

Barn følger jo gjerne av å bli eldre, så det er gjerne årsak og virkning som har blitt misforstått av de som skrev det. :)

Gjest bølger
Skrevet

Takk for veldig bra link.

3. Jeg har nok litt ustabil selvfølelse

5. Selvskading, men ikke alvorlig, trenger ikke legebehandling.

6. ''affektive ustabilitet på grunn av markert reaktivitet av humør (f.eks, intense episodisk dysfori, irritabilitet, angst vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager).''

Her sliter jeg endel. Depresjonene kan vare lenger.Men den intense følelsen som varer bare noen timer er vanskeligst å komme igjennom. Og den har jeg mye av i dårlige perioder.

7. Ofte tomhetsfølelse når jeg er alene, men kan kose meg alene også i bedre perioder.

Jeg har nok noen trekk, men ikke diagnosen. Det er punkt 6 som er så vanskelig å takle. Det er også da jeg har lettest for å skade meg. Er det noe annet enn sobril som hjelper på det?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Gjett tre ganger!

Fordi det er det....

Tja, det kan være en diagnose som er vanskelig å behandle, men om personen er motivert behøver man ikke si at prognosene er dårlige.

Skrevet

Tja, det kan være en diagnose som er vanskelig å behandle, men om personen er motivert behøver man ikke si at prognosene er dårlige.

ok.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet ikke helt på det jeg skrev om i punkt 6. Reaktiv er vel når du har grunn for å reagere. Jeg reagere slik uten noen grunn.

Her har du forstått det litt feil.

Dette henspeiler på at nettopp små eller bagatellmessige påkjenninger/vansker forører til overdrevne reaksjoner.

Gjest bølger
Skrevet

Her har du forstått det litt feil.

Dette henspeiler på at nettopp små eller bagatellmessige påkjenninger/vansker forører til overdrevne reaksjoner.

Da stemmer det kanskje likevel da. Når jeg sier at jeg reagerer uten grunn kan det kanskje være ting jeg ikke selv er klar over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...