Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Jeg leter på nettet men finner de ikke, så det hadde vært fint om noen kunne legge inn en link hvor jeg finner de. Hvordan er behandlingen og hvordan er utsiktene for eupf? 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse Dårlig prognose. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse Dårlig prognose. Hvorfor skriver du dårlig prognose? 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse Dårlig prognose. Jeg finner bare 5 symptomer på to forskjellige typer. Skal det ikke være 9 kriterier? 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Hvorfor skriver du dårlig prognose? Gjett tre ganger! Fordi det er det.... 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Jeg finner bare 5 symptomer på to forskjellige typer. Skal det ikke være 9 kriterier? Her er og noe, borderline er det samme. Du kan jo prøve å søke på det. ''Borderline type Det fremtredende ved borderline type er en dårlig identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende og kan forveksles med depresjon. Selvskading forekommer ofte, for eksempel det å kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg.'' 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Her er og noe, borderline er det samme. Du kan jo prøve å søke på det. ''Borderline type Det fremtredende ved borderline type er en dårlig identitetsfølelse, som fører til manglende psykisk stabilitet og ustabile relasjoner til andre. Angst og usikkerhet dominerer, og kan føre til selvdestruktive handlinger. Tomhetsfølelse er fremtredende og kan forveksles med depresjon. Selvskading forekommer ofte, for eksempel det å kutte seg på armer eller ben, svi seg selv med sigaretter, dunke hodet hardt mot gulv eller vegg.'' Jeg holder på å søker. Finner mye om det, men finner ikke de 9 kriteriene. 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Jeg holder på å søker. Finner mye om det, men finner ikke de 9 kriteriene. Glemte dette... Symptomer: ''1.forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre 2.verdier (inkludert seksuell orientering) 3.tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner som ofte fører til følelsesmessig krise 4.overdreven innsats for å unngå å bli forlatt 5.tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading 6.kronisk følelse av tomhet For at diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse skal kunne stilles må de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelse være til stede på tvers av situasjoner og være vedvarende over tid. I tillegg må minst tre av symptomene/væremåtene som er beskrevet ovenfor (under «impulsiv type» eller «borderline type» eller begge) være til stede.'''' Håper det hjelper da. 0 Siter
Gjest icd10 Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 ''F60.3Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved en klar tendens til å handle impulsivt, uten å tenke på konsekvensene. Stemningsleiet er uforutsigbart og svingende. Pasienten har en tendens til sterke følelsesutbrudd og manglende evne til å kontrollere eksplosiv atferd. Det foreligger også en tendens til kranglete oppførsel og konfliktsøkende atferd, særlig hvis impulsive handlinger blir hindret eller kritisert. To typer kan skilles ut: den impulsive typen, som hovedsakelig kjennetegnes ved manglende følelsesmessig stabilitet og impulskontroll, og den ustabile typen, som i tillegg kjennetegnes ved forstyrrelser i selvbilde, mål og indre verdier, kronisk tomhetsfølelse, intense og ustabile interpersonelle forhold, og ved en tendens til selvdestruktiv atferd, herunder selvmordshandlinger og -forsøk. Inkl: aggressiv personlighetsforstyrrelse borderline personlighetsforstyrrelse eksplosiv personlighetsforstyrrelse impulsiv personlighetsforstyrrelse Ekskl: dyssosial personlighetsforstyrrelse (F60.2) '' fra http://finnkode.kith.no/#|icd10|ICD10SysDel|2613591|flow 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Gjett tre ganger! Fordi det er det.... Sitat Wikipedia: ''Symptomdebut er vanligvis i ungdomsårene eller ung voksen alder. Symptomer kan vedvare i flere år, men de fleste symptomene reduseres i alvorlighetsgrad over tid,[1] og enkelte personer blir helt kvitt symptomene.'' Prognosen er ikke nødvendigvis så dårlig med andre ord. Har lest andre steder at symptomene ofte avtar etterhvert som kvinner (flest kvinner blir diagnostisert med EUPF) får barn. Selv hadde jeg nok symptomer til at jeg fikk den diagnosen, men hadde nok ikke fått den i dag. Har blitt mer rolig og trygg med årene, og mye mindre sint (om enn fortsatt litt dysfunksjonell). 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Sitat Wikipedia: ''Symptomdebut er vanligvis i ungdomsårene eller ung voksen alder. Symptomer kan vedvare i flere år, men de fleste symptomene reduseres i alvorlighetsgrad over tid,[1] og enkelte personer blir helt kvitt symptomene.'' Prognosen er ikke nødvendigvis så dårlig med andre ord. Har lest andre steder at symptomene ofte avtar etterhvert som kvinner (flest kvinner blir diagnostisert med EUPF) får barn. Selv hadde jeg nok symptomer til at jeg fikk den diagnosen, men hadde nok ikke fått den i dag. Har blitt mer rolig og trygg med årene, og mye mindre sint (om enn fortsatt litt dysfunksjonell). Ok, da er det jo håp. Har bare lest at prognosen var dårlig, men man skal jo ikke tro alt man leser. Mye vrøvl ute og går. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Sitat Wikipedia: ''Symptomdebut er vanligvis i ungdomsårene eller ung voksen alder. Symptomer kan vedvare i flere år, men de fleste symptomene reduseres i alvorlighetsgrad over tid,[1] og enkelte personer blir helt kvitt symptomene.'' Prognosen er ikke nødvendigvis så dårlig med andre ord. Har lest andre steder at symptomene ofte avtar etterhvert som kvinner (flest kvinner blir diagnostisert med EUPF) får barn. Selv hadde jeg nok symptomer til at jeg fikk den diagnosen, men hadde nok ikke fått den i dag. Har blitt mer rolig og trygg med årene, og mye mindre sint (om enn fortsatt litt dysfunksjonell). Det hjelper nok ikke å få barn. Derimot hjelper det å bli eldre (senmodning). 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Her er de ni: http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Det hjelper nok ikke å få barn. Derimot hjelper det å bli eldre (senmodning). Ok. Prøver å huske hvor jeg leste det, men det har nok gått i glemmeboken. Prøver vanligvis å være kildekritisk. Barn følger jo gjerne av å bli eldre, så det er gjerne årsak og virkning som har blitt misforstått av de som skrev det. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Her er de ni: http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm Takk for veldig bra link. 3. Jeg har nok litt ustabil selvfølelse 5. Selvskading, men ikke alvorlig, trenger ikke legebehandling. 6. ''affektive ustabilitet på grunn av markert reaktivitet av humør (f.eks, intense episodisk dysfori, irritabilitet, angst vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager).'' Her sliter jeg endel. Depresjonene kan vare lenger.Men den intense følelsen som varer bare noen timer er vanskeligst å komme igjennom. Og den har jeg mye av i dårlige perioder. 7. Ofte tomhetsfølelse når jeg er alene, men kan kose meg alene også i bedre perioder. Jeg har nok noen trekk, men ikke diagnosen. Det er punkt 6 som er så vanskelig å takle. Det er også da jeg har lettest for å skade meg. Er det noe annet enn sobril som hjelper på det? 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Her er de ni: http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm Jeg vet ikke helt på det jeg skrev om i punkt 6. Reaktiv er vel når du har grunn for å reagere. Jeg reagere slik uten noen grunn. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Gjett tre ganger! Fordi det er det.... Tja, det kan være en diagnose som er vanskelig å behandle, men om personen er motivert behøver man ikke si at prognosene er dårlige. 0 Siter
Gjest anime Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Tja, det kan være en diagnose som er vanskelig å behandle, men om personen er motivert behøver man ikke si at prognosene er dårlige. ok. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Jeg vet ikke helt på det jeg skrev om i punkt 6. Reaktiv er vel når du har grunn for å reagere. Jeg reagere slik uten noen grunn. Her har du forstått det litt feil. Dette henspeiler på at nettopp små eller bagatellmessige påkjenninger/vansker forører til overdrevne reaksjoner. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. februar 2013 Skrevet 20. februar 2013 Her har du forstått det litt feil. Dette henspeiler på at nettopp små eller bagatellmessige påkjenninger/vansker forører til overdrevne reaksjoner. Da stemmer det kanskje likevel da. Når jeg sier at jeg reagerer uten grunn kan det kanskje være ting jeg ikke selv er klar over. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.