Gå til innhold

Fremprovosere menstruasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en normalvektig jente, som ikke har hatt menstruasjonen på en god stund (3 år..). Jeg har vært undervektig tidligere, men har nå vært normalvektig en lengre periode uten at mensen har dukket opp igjen. Jeg lurte på om det kunne være et alternativ å få resept på p-piller for å fremprovosere mensen og eggløsning? Er progesteronkremen "Progesta Care" kombinert med østrogenkremen "Ovesterin" et alternativ for å fremprovosere mensen? I stedet for å starte med p-piller? Dette er jo i så fall noe jeg kan få tak i uten resept fra lege på apoteket? Er utålmodig etter å få tilbake menstruasjonen nå, og setter stor pris på svar!

Skrevet

''Jeg lurte på om det kunne være et alternativ å få resept på p-piller for å fremprovosere mensen og eggløsning?''

P-piller stopper vel eggløsning så man kan vel ikke fremprovosere den ved å ta p-piller? Eller...?

Skrevet

''Jeg lurte på om det kunne være et alternativ å få resept på p-piller for å fremprovosere mensen og eggløsning?''

P-piller stopper vel eggløsning så man kan vel ikke fremprovosere den ved å ta p-piller? Eller...?

Jeg mener å ha lest at det øker østrogennivået, og at det dermed "kickstarter" menstruasjonen når man slutter med p-pillene? Men jeg vet ikke. Håper på svar fra en lege snarest!

Skrevet

Men hva med de kremene? Ved å kombinere de, får man vel et høyere nivå av både østrogen og progesteron i kroppen, og dermed klarer vel kanskje kroppen å produsere mensen igjen? Høres jo logisk ut for meg, i alle fall.. Men skulle gjerne hatt et konkret svar her.

Skrevet

Men hva med de kremene? Ved å kombinere de, får man vel et høyere nivå av både østrogen og progesteron i kroppen, og dermed klarer vel kanskje kroppen å produsere mensen igjen? Høres jo logisk ut for meg, i alle fall.. Men skulle gjerne hatt et konkret svar her.

Jeg tror det beste er å la kroppen ordne opp i det selv ved å spise nok og naturlig og ren mat og gi kroppen den tiden den trenger til å komme skikkelig i gjenge igjen.

Men ta deg en tur til legen - det finnes jo medikamenter som gis til de som prøver å bli gravide og sliter litt med eggløsningen.

Gjest Hulderen
Skrevet

Dette er nok et eksmpel på et innlegg som har havnet på feil forum. Du er nå på psykiatriforumet. Så med mindre du tror at manglende mens er psykisk, bør du poste på Gynokologi. Og du må betale for å få svar fra lege.

Skrevet

Dette er nok et eksmpel på et innlegg som har havnet på feil forum. Du er nå på psykiatriforumet. Så med mindre du tror at manglende mens er psykisk, bør du poste på Gynokologi. Og du må betale for å få svar fra lege.

Vel, jeg har slitt med en spiseforstyrrelse i flere år som nå har gitt sine konsekvenser, så ja, på en måte hører dette hjemme her. Jeg er også under 18 år, og kan dermed ikke betale for svar fra lege. Takk for hyggelig tone i den tilbakemeldingen, forresten. Jeeez

Skrevet

Kan også legge til at jeg ikke la merke til at jeg hadde skrevet dette innlegget i psykatriemnet før jeg hadde postet det.. Så beklager dét.

Gjest Hulderen
Skrevet

Vel, jeg har slitt med en spiseforstyrrelse i flere år som nå har gitt sine konsekvenser, så ja, på en måte hører dette hjemme her. Jeg er også under 18 år, og kan dermed ikke betale for svar fra lege. Takk for hyggelig tone i den tilbakemeldingen, forresten. Jeeez

Hva? Mener du at tonen ikke var hyggelig?

Jeg bare ga deg en vennlig og saklig informasjon. Synd om du tolker det på en annen måte.

Gjest Hulderen
Skrevet

Kan også legge til at jeg ikke la merke til at jeg hadde skrevet dette innlegget i psykatriemnet før jeg hadde postet det.. Så beklager dét.

Nettopp, det var det jeg antok. Derfor informerte jeg deg på en vennlig måte om at du var på galt forum. Det var ingen kritikk.

Skrevet

Nettopp, det var det jeg antok. Derfor informerte jeg deg på en vennlig måte om at du var på galt forum. Det var ingen kritikk.

Ja, og jeg beklager det. Men jeg kan vel uansett ikke slette innlegget nå. Håper legen kan ta seg tid til å gi et lite svar dersom han har kunnskap på dette feltet, men såklart prioriterer han nok de innleggene som er sentrert rundt psykiatrien i første omgang.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at det øker østrogennivået, og at det dermed "kickstarter" menstruasjonen når man slutter med p-pillene? Men jeg vet ikke. Håper på svar fra en lege snarest!

Prøv med ginseng, hvis du gjerne vil ha mens (forstår ikke hvorfor, men). Jeg tok Gerimax i en måned, bare, og fikk blødning av det (mensen varte flere dager enn normalt).

Skrevet

Prøv med ginseng, hvis du gjerne vil ha mens (forstår ikke hvorfor, men). Jeg tok Gerimax i en måned, bare, og fikk blødning av det (mensen varte flere dager enn normalt).

Blødning MED eggløsning? Eller bare "fake" blødning uten eggløsning? Og det er da helt naturlig å ville ha mens..?

Skrevet

Hvor kjøpes ginseng? Og hva er det? Aldri hørt om det i sammenheng med mens..

Skrevet

Sikkert på at ginseng ikke har motsatt effekt ifh til mensen? Flere steder står det at det kan stanse blødninger..?

Skrevet

Sikkert på at ginseng ikke har motsatt effekt ifh til mensen? Flere steder står det at det kan stanse blødninger..?

Jeg har lest i ettertid (da jeg begynte å lure på om det var Gerimaxen som gjorde at jeg ikke sluttet å blø) at ginseng gjør noe med hormonene slik at kvinner kan blø utenom menstruasjonen. Dette gjelder også for kvinner etter overgangsalderen.

Skrevet

Hvor kjøpes ginseng? Og hva er det? Aldri hørt om det i sammenheng med mens..

I Norge får du det under navnet Gerimax og de har det ihvertfall på REMA (kanskje andre merker også, og i helsekostforretninger).

Skrevet

Blødning MED eggløsning? Eller bare "fake" blødning uten eggløsning? Og det er da helt naturlig å ville ha mens..?

Jeg vet ikke om det får eggløsningen i gang, men det kan påvirke hormonene. Så kanskje? Lyst på baby? :-)

Jeg gleder meg til mensen nå, altså, men det er bare fordi jeg har fått meg menskopp. Tidligere var mens et mareritt. Tortur. Og jeg hadde ikke engang menssmerter.

Skrevet

Jeg vet ikke om det får eggløsningen i gang, men det kan påvirke hormonene. Så kanskje? Lyst på baby? :-)

Jeg gleder meg til mensen nå, altså, men det er bare fordi jeg har fått meg menskopp. Tidligere var mens et mareritt. Tortur. Og jeg hadde ikke engang menssmerter.

Hehe, nei; jeg er litt for ung til å ha babyplaner enda. Vil bare at alt skal være i den skjønneste orden. :-)

Ok. Takk for svar! Kinesisk kvann (Dong Quai), tilsvarer det Gerimax?

Skrevet

Hehe, nei; jeg er litt for ung til å ha babyplaner enda. Vil bare at alt skal være i den skjønneste orden. :-)

Ok. Takk for svar! Kinesisk kvann (Dong Quai), tilsvarer det Gerimax?

Det ser visst ut som du kan bruke Dong quai på samme måte som ginseng - men jeg vet ikke, har bare googlet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...