Gå til innhold

NAV-støtte til ekstremister?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• flisa

6

• Angustia

5

• mrxx

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, er det egentlig en vanskelig sak?

Fyren har krav på dagpenger i 52 eller 104 uker (avhengig av tidligere inntekt), så lenge han oppfyller kravene - være reell arbeidssøkende og sende inn meldekort hver 14. dag. Hvorvidt han oppholder seg i utlandet eller ikke ser ut til å være revnende likegyldig i følge NAVs reglement.

Hans meninger, være det seg om politikk, bistand, været eller skolevesenet, har selvsagt ingen innvirkning på denne utbetalingen. NAV kan ikke stoppe hans dagpenger fordi han ikke har stuereine meninger. Jeg sier ikke at jeg på noen måte er enig, men sånn er dog reglementet. Enkelt og greit.

Når det er sagt, bør man kanskje få klarhet i hvem det evt er som sender meldekort på hans vegne og hvor mange jobber han egentlig har søkt på den seinere tida, siden han hevdes å befinne seg i et fjellområde uten den helt store internetttilgangen? Dette kan umulig være vanskelig å få rede på om man bare går inn for det.

Vil man gå inn for å endre reglementet, bør man kanskje sørge for at alle arbeidssøkende bør befinne seg innenfor rikets grenser? I så fall blir det i samme slengen over og ut for spaniatilværelsen til arbeidssøkende FrP-tilhengere. (Ja, jeg har fordommer.)

''Hvorvidt han oppholder seg i utlandet eller ikke ser ut til å være revnende likegyldig i følge NAVs reglement.''

Nei, reglene er klare her: Man har _ikke_ krav på dagpenger under utenlandsopphold. Unntaket er arbeidsøkere innen EØS. Her er også strenge regler, samt rapporteringsplikt fra de respektive lands 'arbeidsformidlinger'.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Internasjonalt/S%C3%B8ke+arbeid+i+et+annet+E%C3%98S-land+med+norske+dagpenger.247366.cms

Men spørsmålet om det er for mye sånn generelt når de som har jobbet ett helt liv av og til får mindre.

''om det er for mye sånn generelt når de som har jobbet ett helt liv av og til får mindre''

Sånn er det systemet virker. Folk som har jobbet i 40 år sitter i mange tilfeller igjen med mindre alderspensjon enn en i samme yrke som ble uføretrygdet etter 10 år.

Det er bare overpliktoppfyllende folk og folk som ikke kan regne som ikke utnytter systemet idag.

Men hvis man ikke får jobb her i landet, så har man jo rett til trygd?

Spørsmålet er da om det virkelig stemmer at han hever dagpenger når han ikke engang oppholder seg her i landet? Og hvorfor kommer FRP-politikeren med et såpass dumt innspill (som dessverre mange nok vil hylle ham for fordi de ikke tenker lenger enn til nesa si :P);) Og hvis han får dagpenger, så bør man jammen finne ut hvorfor...

Nei - om man ikke er syk, så får man ikke trygd når perioden for arbeidsledighetstrygd er ute. Da får man ingenting om man da ikke velger å "gå på sosialen" og få til livsopphold.

Annonse

Nei - om man ikke er syk, så får man ikke trygd når perioden for arbeidsledighetstrygd er ute. Da får man ingenting om man da ikke velger å "gå på sosialen" og få til livsopphold.

''Da får man ingenting om man da ikke velger å "gå på sosialen" og få til livsopphold''

Bare i teorien. Før det går så langt har de fleste rennt ned diverse kontorer og kommet seg over på arbeidsavklaringspenger.

Problemet er vel at vi ikke har noe valg enn å gi dem støtte. Det blir for vanskelig å sile dette ut og det blir antagelig helt feil.

Jeg reagerer ikke på at disse idiotene får trygd, men mer på hvor mye de får. Hvis tallene stemmer så får de jo langt mer en mange som har jobbet ett helt liv og betalt trygd.

Så lurer jeg på hva Nav gjør med jobb til dem, om de tar jobber av og til eller om de nekter. Eller om de er trygdet og på hvilket grunnlag.

Jeg antar de får penger ut fra de samme reglene som alle andre norske borgere? Noe annet kan jo ikke stemme..... Kjenner flere som får dagpenger, og det ligger i denne beløpsstørrelsen...

Annonse

Jeg antar de får penger ut fra de samme reglene som alle andre norske borgere? Noe annet kan jo ikke stemme..... Kjenner flere som får dagpenger, og det ligger i denne beløpsstørrelsen...

Ja, de gjør nok det og det er sikkert riktig, men det er mulig vi reagerer på beløpene da vi vet hvem det er som mottar denne støtten.

Han jobber vel på NAV ;)

''Han jobber vel på NAV ;)''

LOL, det hadde vært noe!! Et slikt brudd på taushetsplikten er grunnlag for avskjed på dagen i NAV, så da ville han nok søkt dagpenger ganske raskt ;-D

Kanskje ville han blitt bestekompis med trygdesnyltere på første "Informasjonsmøte" og joina en felles NAVe-reise til Ibiza. På første "Jobbklubb" ville han bli bestis med islamist-snylterne og joina en NAVe-guttetur til Afghanistan. Etter et år på heisatur ville NAV tvunget han over på uføretrygd, osv :-P

*fantasien løper løpsk*

''Hvorvidt han oppholder seg i utlandet eller ikke ser ut til å være revnende likegyldig i følge NAVs reglement.''

Nei, reglene er klare her: Man har _ikke_ krav på dagpenger under utenlandsopphold. Unntaket er arbeidsøkere innen EØS. Her er også strenge regler, samt rapporteringsplikt fra de respektive lands 'arbeidsformidlinger'.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Internasjonalt/S%C3%B8ke+arbeid+i+et+annet+E%C3%98S-land+med+norske+dagpenger.247366.cms

Ser det nå. Jeg kikket bare lynfort på nav sine nettsider da jeg skrev det. Det er jo logisk. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...