Gå til innhold

Enda et rart år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bella Dotte

27

• flisa

6

• frosken

4

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes igrunnen de burde pakka inn bind og sånt i gråpapirposer og gjemt dem bak disken i butikken, slik at vi fikk kjøpt dem mer diskret... sånn var det visst da moren min var ung ;)

''Jeg synes igrunnen de burde pakka inn bind og sånt i gråpapirposer og gjemt dem bak disken i butikken, slik at vi fikk kjøpt dem mer diskret... sånn var det visst da moren min var ung ;)''

Nettopp, dessuten skal man ikke kalle det "mens" - det heiter '"å ha tante rød på besøk", eller til nød kan man hviske "den tiden av måneden" mens man ser bluferdig og skamfullt ned i gulvet. Nemlig ;-)

''Jeg synes igrunnen de burde pakka inn bind og sånt i gråpapirposer og gjemt dem bak disken i butikken, slik at vi fikk kjøpt dem mer diskret... sånn var det visst da moren min var ung ;)''

Nettopp, dessuten skal man ikke kalle det "mens" - det heiter '"å ha tante rød på besøk", eller til nød kan man hviske "den tiden av måneden" mens man ser bluferdig og skamfullt ned i gulvet. Nemlig ;-)

Hjemme hos mine foreldre var det "forbudt" å snakke om det i hele tatt. Jeg måtte si til min mor; "kan du kjøpe det du vet?" Ofte måtte jeg bruke bare papir også..... det var en hard tid.

Så jeg bestemte meg for at det ikke skulle være sånn for mine barn. Her har vi et åpent forhold til det hele (men jeg måtte trene på å bruke ordene selv).

Ja, det får nå være måte på med all den åpenheten i dagens samfunn!!!

Hm... Hva ville du valgt til en på 40+, tre fødsler, bra trent bekkenbunn (tror jeg?), små blødninger?

Hm tilbake...! Det blir litt vanskelig å si da, ja.. Hvor høy er du? Kanskje er stor eller liten like bra, kanskje må du ha en som er akkurat *så* stor. Noe mer bastant enn dette vil jeg ikke være. Du kan spørre [email protected]http://menskoppen.se/att-valja-menskopp - det er kanskje lurere enn at jeg skal rådgi deg...

Annonse

''Jeg har skaffet meg menskopp og må tenke helt nytt når det gjelder rutiner - jeg trenger ikke passe på å ha bind og tamponger, og jeg kan bestille reiser og dra hvor jeg vil når jeg vil.''

Jeg oppfatter deg som fullstendig ukritisk i måten du skriver om menskoppen her på dol. De færreste av oss ønsker å høre om menskoppen din flere ganger i uka.

Haha! :-)

Forstår det, om du oppfatter det slik - men for enkelte av oss damer så er faktisk alt styret med mensen et reellt hinder for å gjøre det vi ønsker.

Hun har kanskje fått en helt ny frihet med dette hjelpemiddelet. Og hun skriver et positivt innlegg om sitt liv, jeg begriper ikke hvorfor du må være muggen. ;-)

Hm tilbake...! Det blir litt vanskelig å si da, ja.. Hvor høy er du? Kanskje er stor eller liten like bra, kanskje må du ha en som er akkurat *så* stor. Noe mer bastant enn dette vil jeg ikke være. Du kan spørre [email protected]http://menskoppen.se/att-valja-menskopp - det er kanskje lurere enn at jeg skal rådgi deg...

Jeg er 172 cm høy.... og tror ikke jeg bør ha for stor "dings" der inne :P

Hjemme hos mine foreldre var det "forbudt" å snakke om det i hele tatt. Jeg måtte si til min mor; "kan du kjøpe det du vet?" Ofte måtte jeg bruke bare papir også..... det var en hard tid.

Så jeg bestemte meg for at det ikke skulle være sånn for mine barn. Her har vi et åpent forhold til det hele (men jeg måtte trene på å bruke ordene selv).

''Hjemme hos mine foreldre var det "forbudt" å snakke om det i hele tatt. Jeg måtte si til min mor; "kan du kjøpe det du vet?" Ofte måtte jeg bruke bare papir også..... det var en hard tid.

Så jeg bestemte meg for at det ikke skulle være sånn for mine barn. Her har vi et åpent forhold til det hele (men jeg måtte trene på å bruke ordene selv).''

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg er nok en del år eldre enn deg, og husker godt både skamfølelsen, tabuet og den hjelpeløsheten i å finne løsninger som ikke krevde penger eller samtaler. Løsningen blei dopapir og alskens unnskyldninger i gymtimene til jeg tjente egne penger på barnevakt fra 12-årsalder og jordbærplukking fra 13-årsalder.

Gjett om mine barn har vært forskåna for dette! At menstruasjon fortsatt kan være skambelagt er en stor skam :-/

Jeg er 172 cm høy.... og tror ikke jeg bør ha for stor "dings" der inne :P

Jeg er 161 cm - men har altså den største dingsen :-)

(Sant å si så jeg for meg noe ala en blomsterpotte både i størrelse, form og hardhet, i alle de tjue årene mellom første gang jeg leste om den, og nå ved nyttårstider. SÅ stor er den faktisk ikke. Mer som et eggeglass. Jeg har sjelden egg i huset, men jeg prøvde for moro skyld med et Freia påskeegg, og det fikk ikke plass i koppen. Så det tilsvarer et LITE eggeglass. Dessuten skal den brettes før den føres inn :-D )

Jeg tror at vi har en tendens til å tro at vi er så "trange"... og at det vil gjøre vondt osv. Men skjeden er fleksibel - har du født vaginalt så vet du nok det... Mye av trangheten er nok heller muskelspenninger enn fysiske mål; igjen - tror jeg. Skjedeinngangen er full av nerver som kan gi smerteimpulser ved berøring, om man er utrygg eller uvant. Resten av skjeden er til gjengjeld merkelig ufølsom. Men livmormunnen kan det gjøre vondt å komme borti. (Derfor har jeg aldri prøvd å kjenne etter hvor den er, til tross fra at det anbefales før man velger kopp. Aha, kanskje det er det du må gjøre, hvis du er usikker :-o )

For stor kopp vil føre til at den ikke åpner seg helt - for liten kopp vil ikke lage vakuum, resultatet er i begge tilfeller lekkasje. Noen mener det er stor forskjell på stor og liten, andre mener det er liten forskjell. Jeg vet ikke :-o

Det du kunne forsøke, var en av de "pakkeløsningene" som jeg ser at Meluna og Fleurcup har - en stor og en liten. Feks:

http://meluna.eu/gunstiges/meluna-classic-starter-set.html eller http://meluna.eu/gunstiges/meluna-sport-starter-set.html - classic er mykest av de to, sport er for de godt trente. Pakketilbud på http://www.fleurcup.com/en - stor-og-liten i alle farger unntatt klar.

Jeg er 161 cm - men har altså den største dingsen :-)

(Sant å si så jeg for meg noe ala en blomsterpotte både i størrelse, form og hardhet, i alle de tjue årene mellom første gang jeg leste om den, og nå ved nyttårstider. SÅ stor er den faktisk ikke. Mer som et eggeglass. Jeg har sjelden egg i huset, men jeg prøvde for moro skyld med et Freia påskeegg, og det fikk ikke plass i koppen. Så det tilsvarer et LITE eggeglass. Dessuten skal den brettes før den føres inn :-D )

Jeg tror at vi har en tendens til å tro at vi er så "trange"... og at det vil gjøre vondt osv. Men skjeden er fleksibel - har du født vaginalt så vet du nok det... Mye av trangheten er nok heller muskelspenninger enn fysiske mål; igjen - tror jeg. Skjedeinngangen er full av nerver som kan gi smerteimpulser ved berøring, om man er utrygg eller uvant. Resten av skjeden er til gjengjeld merkelig ufølsom. Men livmormunnen kan det gjøre vondt å komme borti. (Derfor har jeg aldri prøvd å kjenne etter hvor den er, til tross fra at det anbefales før man velger kopp. Aha, kanskje det er det du må gjøre, hvis du er usikker :-o )

For stor kopp vil føre til at den ikke åpner seg helt - for liten kopp vil ikke lage vakuum, resultatet er i begge tilfeller lekkasje. Noen mener det er stor forskjell på stor og liten, andre mener det er liten forskjell. Jeg vet ikke :-o

Det du kunne forsøke, var en av de "pakkeløsningene" som jeg ser at Meluna og Fleurcup har - en stor og en liten. Feks:

http://meluna.eu/gunstiges/meluna-classic-starter-set.html eller http://meluna.eu/gunstiges/meluna-sport-starter-set.html - classic er mykest av de to, sport er for de godt trente. Pakketilbud på http://www.fleurcup.com/en - stor-og-liten i alle farger unntatt klar.

Tusen takk for gode forklaringer:)

Vet bare at hos gynekologen må de bruke det minste spekelet(?) hos meg, men det kan som du sier være muskelspenninger som gjør det... Greit med en pakkeløsning, så får jeg prøvd begge deler!

Lagt til siste link i favoritter:)

''Jeg har skaffet meg menskopp og må tenke helt nytt når det gjelder rutiner - jeg trenger ikke passe på å ha bind og tamponger, og jeg kan bestille reiser og dra hvor jeg vil når jeg vil.''

Jeg oppfatter deg som fullstendig ukritisk i måten du skriver om menskoppen her på dol. De færreste av oss ønsker å høre om menskoppen din flere ganger i uka.

Den er genial -min er mange år! :)

Annonse

Gjest Hulderen

Hvorfor skulle Bella Dotte ikke skrive ukritisk om menskoppen? Jeg kan ikke se noe som helst negativt med det, eller med den. Menskoppen er en genial oppfinnelse og det er bare positivt at noen orker å ta jobben med å spre info, for det er alltid noen som må hyle opp i avsky.

Hør her: ingen tvinger deg til å bruke menskopp, så bare slapp av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...