Gå til innhold

Dyretragedier og psykiatri

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin
Skrevet

Hørte på Dagsrevyen i kveld at i svært mange av dyretragedie- sakene der f.eks en masse griser har blitt sultet ihjel, kuer som holder på å drukne i sin egen avføring er personer med psykiske lidelser som står bak.

Å behandle dyr på denne måten er jo ren sadisme. Hvis det virkelig er sånn at folk med psykiske problemer oppfører seg mot dyr som Josef Mengele oppførte seg mot jødene så må da noen ta ansvar og sørge for at dyrs rettigheter blir ivaretatt.

For å komme til poenget. Folk med psykiske problemer bør ikke få ha dyr. Klarer du ikke å ta vare på deg selv, er du ikke i stand til å ta vare på andre vesener heller. Hvordan fungerer det i dag forresten?. Hvis f.eks en bonde går til en psykiater og forteller om sine mentale problemer, er psykiateren pliktig å melde fra til mattilsynet(eller hvem som har ansvaret) Eller er det ingen krav?

Skrevet

Jeg antar at de fleste i sånne saker har blitt syke etter at de begynte som bønder og dyrehold. Ikke sikkert at disse noen gang har fått hjelp av en lege heller.

Tragisk er det uansett.

Skrevet

Det er vel helt klart at noe bør gjøres for å forhindre at slike ting skjer! Kanskje burde man ha faste rutiner for å besøke gårder f.eks. to ganger i året? Jeg vil tro at man med en slik kontroll vil kunne forebygge slike tragedier... Det er utrolig trist at sånt skjer mot de forsvarsløse dyrene :/

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis er dette helt vanlige folk som blir rammet av depresjon. De orker mindre og mindre. Ettrhvert blir terskelen for å be om hjelp og dermed også vise frem dyras elendige tilstand alt for stor.

Ja, vi har plikt til å melde fra til mattilsynet.

Akkurat som vi spør pasienter om hvem som tar seg av mindreårige barn når mor eller far er innlagt, spør vi bønder om hvem som steller dyrene.

Å sammenligne dette med Mengele er helt bak mål. Dette er omsorgssvikt for dyr på samme måte som noen syke dessverre ikke klarer å gi omsorg til barn.

Skrevet

Jeg er psykisk syk og tar svært godt vare på katten vår. Den har kattestige opp til balkongen vår og har vinterisolert kattehus. Den lider ingen nød. Den daffer om dagen inne, og flyr ut om natten. Med muligheten til å komme opp og varme seg.

Skrevet

''Å behandle dyr på denne måten er jo ren sadisme. Hvis det virkelig er sånn at folk med psykiske problemer oppfører seg mot dyr som Josef Mengele oppførte seg mot jødene så må da noen ta ansvar og sørge for at dyrs rettigheter blir ivaretatt.

For å komme til poenget. Folk med psykiske problemer bør ikke få ha dyr. Klarer du ikke å ta vare på deg selv, er du ikke i stand til å ta vare på andre vesener heller. Hvordan fungerer det i dag forresten?. ''

Sammenligningen din er regelrett usmakelig.

Generaliseringen din rundt "psykisk syke" er latterlig. De aller fleste psykisk syke tar vare på både dyr og de rundt seg, hvis de er i stand til det.

Du burde be om å få dette innlegget slettet.

Gjest mannen sin
Skrevet

Vanligvis er dette helt vanlige folk som blir rammet av depresjon. De orker mindre og mindre. Ettrhvert blir terskelen for å be om hjelp og dermed også vise frem dyras elendige tilstand alt for stor.

Ja, vi har plikt til å melde fra til mattilsynet.

Akkurat som vi spør pasienter om hvem som tar seg av mindreårige barn når mor eller far er innlagt, spør vi bønder om hvem som steller dyrene.

Å sammenligne dette med Mengele er helt bak mål. Dette er omsorgssvikt for dyr på samme måte som noen syke dessverre ikke klarer å gi omsorg til barn.

``Å sammenligne dette med Mengele er helt bak mål. Dette er omsorgssvikt for dyr på samme måte som noen syke dessverre ikke klarer å gi omsorg til barn.``

Selvfølgelig drar jeg på litt, fordi jeg blir forarget over å til stadighet lese om disse dyretragediene i et land som Norge. Men å bare kalle det omsorgssvikt for dyr der haugevis med dyr er sultet til døde og spist av hverandre etc synes jeg blir for mye den andre veien igjen.

Mange av disse dyretragedie-sakene fremstår som sadisme, og hva er vel da mere naturlig enn å dra inn den kjente sadisten dr. mengele(?)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

``Å sammenligne dette med Mengele er helt bak mål. Dette er omsorgssvikt for dyr på samme måte som noen syke dessverre ikke klarer å gi omsorg til barn.``

Selvfølgelig drar jeg på litt, fordi jeg blir forarget over å til stadighet lese om disse dyretragediene i et land som Norge. Men å bare kalle det omsorgssvikt for dyr der haugevis med dyr er sultet til døde og spist av hverandre etc synes jeg blir for mye den andre veien igjen.

Mange av disse dyretragedie-sakene fremstår som sadisme, og hva er vel da mere naturlig enn å dra inn den kjente sadisten dr. mengele(?)

Ved sadisme påføres lidelse med vilje/overlegg i den hensikt at sadisten skal oppnå glede/rus.

Ingen av disse sakene handler om sadisme.

Gjest Geni...
Skrevet

Pykisk syke har godt av å ha kjæledyr, da livskvaliteten blir bedre. Det er forskjell på et par katter, eller en hund, og det å ha 100 griser eller kuer, og da ligger det ofte økonomiske problemer bak også for tragedien.

Skrevet

Jeg har holdt både hunder og andre dyr, og jeg har aldri miskjøtt de. Og jeg er schizofren. Om man elsker dyr så er man opptatt av deres ved og vel. Og det er forskjell på folk. Synes du generaliserer her...

Skrevet

Din generalisering av psykisk syke er direkte feilaktig.

Jeg har selv en diagnose og er uføretrygdet på grunn av den. Det gjør jo at jeg har ekstra god tid til mine dyr. Selv i dårlige perioder, er det en selvfølge at dyrenes behov kommer først. Det er mitt ansvar å ikke ta på meg mer arbeid enn jeg kan klare.

Skulle det bli så ille at jeg trenger innleggelse, har jeg et godt nettverk som stepper inn ved behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...