Gå til innhold

Hest meg her og hest meg der

Anbefalte innlegg

Nå som det virker som stort sett alt av lasagne, burgere,pølser, barnemat ( og bare vent, neste uke har de funnet hestekjøtt i pizza også :), i norge, resten av nordeuropa, kanariøyene etc etc..

Men en ting slår meg, jeg reiser litt rundt om kring, og det er unektelig storfe som stort sett står og beiter.

Er det _billigere_ å bruke hestekjøtt ? er det flere hester en kyr ?

Svaret er nok at det er billigere, men jeg kan ikke skjønne det helt. Hvorfor bytte ut storfe med hest, kan det være noe store økonomiske gevinster ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388944-hest-meg-her-og-hest-meg-der/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjetter på at det ikke er kontrollerte hester det er snakk om, men f.eks. travere og galopphester som har brukket et bein på banen, funnet død i stallen/på beitet og som er medisinerte slik at de ikke egentlig skal brukes i matproduksjon, men som selges innmari billig (eller gratis) og derfor slenges oppi for å drøye det dyrere storfekjøttet.

Jeg gjetter på at det ikke er kontrollerte hester det er snakk om, men f.eks. travere og galopphester som har brukket et bein på banen, funnet død i stallen/på beitet og som er medisinerte slik at de ikke egentlig skal brukes i matproduksjon, men som selges innmari billig (eller gratis) og derfor slenges oppi for å drøye det dyrere storfekjøttet.

Men hvor mange travere og galopphester finnes det som brekker beina og skytes ? Hvor mange kyr blir slaktet til burgere per dag ?

Er det snakk om "uttynning" med forhold 1:10000 hest og ku ?

Da blir det nesten sånn holistisk absurditet.. Kukjøttet "husker" at det var i kontakt med hestekjøtt i en mikroskopisk andel.

Rent sånn praktisk, andel hest må være minimal i forhold til andel ku, nesten så lite at de kunne hatt rein arsenikk i hesten uten at det egentlig hadde spilt noe rolle.

Men hvor mange travere og galopphester finnes det som brekker beina og skytes ? Hvor mange kyr blir slaktet til burgere per dag ?

Da blir det nesten sånn holistisk absurditet.. Kukjøttet "husker" at det var i kontakt med hestekjøtt i en mikroskopisk andel.

Rent sånn praktisk, andel hest må være minimal i forhold til andel ku, nesten så lite at de kunne hatt rein arsenikk i hesten uten at det egentlig hadde spilt noe rolle.

''Er det snakk om "uttynning" med forhold 1:10000 hest og ku ?''

Sånn omtrent det såvidt jeg har skjønt. Ikke fullt så illemen 1-2% hestekjøtt eller noe sånt mener jeg å ha hørt.

''Er det snakk om "uttynning" med forhold 1:10000 hest og ku ?''

Sånn omtrent det såvidt jeg har skjønt. Ikke fullt så illemen 1-2% hestekjøtt eller noe sånt mener jeg å ha hørt.

jaja, overlever nok det og, de som har spist dette.

1% hest av kjøttet, som utgjør max 20-30% av en 'findus lasagne'.

I flere produkter fant de opp mot 80% hestekjøtt da

Annonse

jaja, overlever nok det og, de som har spist dette.

1% hest av kjøttet, som utgjør max 20-30% av en 'findus lasagne'.

Dettehandler jo ikke om hest vs storfe, hest kan jo i aller høyeste grad være et spiselig og kvalitativt godt produkt. Saken handler om at det sannsynligvis er snakk om dårlig dyrehold, ulovlig dyreomsetting, ulovlig slakt og dessuten misvisende markedsføring (som er det minst alvorlige her). De som har vært i feks polske fabrikker på bygda har ikke nødvendigvis lyst til å spise muk av hest derfra for å si det sånn... ;-) Det nok imidlertid dét kjappmatkunder har gort i lengre tid antageligvis.

Dettehandler jo ikke om hest vs storfe, hest kan jo i aller høyeste grad være et spiselig og kvalitativt godt produkt. Saken handler om at det sannsynligvis er snakk om dårlig dyrehold, ulovlig dyreomsetting, ulovlig slakt og dessuten misvisende markedsføring (som er det minst alvorlige her). De som har vært i feks polske fabrikker på bygda har ikke nødvendigvis lyst til å spise muk av hest derfra for å si det sånn... ;-) Det nok imidlertid dét kjappmatkunder har gort i lengre tid antageligvis.

Fritt fra mine to kneggende (!) tenåringer; Hest er best på maaaaateeeen..midt mellom brød og salaaaateeen...

Annonse

Hovedårsaken til balubaen rundt hestekjøttet er vel i tillegg til mulighet for medisinrester, at maten vi kjøper ikke skal inneholde annet enn det som er angitt på innpakningen.

Dette må vi være helt trygge på. Vi vil ikke ha slike tilstander som f.eks. i Kina:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.4684358

http://160.68.205.231/nyheter/verden/1.6983443

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...