Gå til innhold

Er det dette som kalles grensepsykose?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Noen ganger når jeg er premenstruell har jeg en leil tendens til å dikte opp egne historier i hodet mitt. Det er sikkert slik og sånn og så blir dette sannheten for meg der og da og jeg blir deppa.

Det er ikke slik at jeg tror 100% på egne historier, men kanskje 70-80 %. Det er så slitsomt når det står på.Jeg går konstant med en følelse av å ville grine.

Når dette er over skjønner jeg hvor tullete jeg har vært. Er jeg grensepsykotisk når jeg har det slik?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• Sør

6

• Gondor

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det høres i hvert fall ut som en heidundranes pms opplevelse! Hadde du enda blitt oppløftet av det, men siden du blir deppa er det bare trist. Jeg er litt nysgjerrig; hva handler disse historiene seg om? Du trenger ikke svare altså.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det høres i hvert fall ut som en heidundranes pms opplevelse! Hadde du enda blitt oppløftet av det, men siden du blir deppa er det bare trist. Jeg er litt nysgjerrig; hva handler disse historiene seg om? Du trenger ikke svare altså.

Jeg går ikke i detalj på det, det blir for privat. Det handler om ting som skjer i virkeligheten (helt ufarlige ting) og som jeg spinner videre på og da ikke til min fordel. Jeg lager en historie ut av det som ikke stemmer.

Skjønner du hva jeg mener?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Slik jeg beskriver det, så høre sdte jo ut som jeg fantaserer noe voldsomt. Jeg blir bare veldig mistenksom. Alt for mistenksom. Så mistenksom at jeg lager meg en "sannhet" som er feil.

Skrevet

Jeg går ikke i detalj på det, det blir for privat. Det handler om ting som skjer i virkeligheten (helt ufarlige ting) og som jeg spinner videre på og da ikke til min fordel. Jeg lager en historie ut av det som ikke stemmer.

Høres ut som tankekjør. Står du på ap? Du trenger selvfølgelig ikke å svare.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette kan kalles grensepsykotisk. Ved alvorlig PMS kan en ha det nettopp slik.

Behandling med SSRI kan fjerne disse plagene.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Høres ut som tankekjør. Står du på ap? Du trenger selvfølgelig ikke å svare.

Nei, jeg bruker ikke noe som helst.

Sist det skjedde så var det slik: Det var en/ei som skrev noe til meg som jeg misoppfattet, jeg svarte, h*n svarte og jeg lagde en historie ut av det som vi ikke fikk oppklart før vi treftes. I mitt hode h*n da skrevet noe helt annet enn det han hadde ment. Da var jeg flau.

Et par dager senere skjedde det igjen, men da greide jeg å kontrollere det og gjorde ingenting ut av det. Det er jeg glad for nå, da jeg nå skjønner at jeg tenkte helt feil da også. Nå er ikke dette noen god skribent da må jeg si, men allikevel.

Jeg har det vanligvis ikke på den måten, men noen dager i måneden er jeg slik.

Gjest sammesak
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener. Min sårbarhet er at jeg er veldig redd for å bli forlatt. Så mine verste hormondager(rundt eggløsning og et par dager før mens) ser jeg tegn overalt på at min kjære er møkk lei av meg og at han kommer til å kaste meg ut. Små ting som han ikke i det hele tatt er bevisst på, og som jeg ikke i det hele tatt ville reagert på på vanlige dager. Eller jeg kan begynne å spinne på at han ikke respekterer meg og ikke har noen følelser for meg, og bare har meg her fordi det er praktisk og behagelig, bare fordi han ikke har giddet å tømme søpla eller sette på oppvaskmaskina. Har jeg først fått en sånn tanke i hodet bare vokser den, og blir på en måte en sannhet selv om jeg egentlig vet bedre. Så våkner jeg neste dag og alt er borte, ting er som vanlig, jeg vet han er glad i meg og han er en helt vanlig, omtenksom kjæreste som bare er mann og ikke ser alt som trengs å gjøres. Det er utrolig slitsomt og jeg føler meg både flau og småpsyk, det hadde vært fint å slippe å gå sånn med gråten i halsen...

Skrevet

Ja, dette kan kalles grensepsykotisk. Ved alvorlig PMS kan en ha det nettopp slik.

Bare litt nysgjerrig... betyr det da at dersom man sliter psykisk, så _kan_ dette komme av hormonell ubalanse i kroppen?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Oppfatter du det som veldig alvorlig?

Det er meg selv det går utover. Jeg lager ingen store sener, jeg blir ikke sint, men jeg blir deppa. Ikke så deppa at det er farlig for meg, men nok til at jeg tårene sprenger på. Er det alvorlig da?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener. Min sårbarhet er at jeg er veldig redd for å bli forlatt. Så mine verste hormondager(rundt eggløsning og et par dager før mens) ser jeg tegn overalt på at min kjære er møkk lei av meg og at han kommer til å kaste meg ut. Små ting som han ikke i det hele tatt er bevisst på, og som jeg ikke i det hele tatt ville reagert på på vanlige dager. Eller jeg kan begynne å spinne på at han ikke respekterer meg og ikke har noen følelser for meg, og bare har meg her fordi det er praktisk og behagelig, bare fordi han ikke har giddet å tømme søpla eller sette på oppvaskmaskina. Har jeg først fått en sånn tanke i hodet bare vokser den, og blir på en måte en sannhet selv om jeg egentlig vet bedre. Så våkner jeg neste dag og alt er borte, ting er som vanlig, jeg vet han er glad i meg og han er en helt vanlig, omtenksom kjæreste som bare er mann og ikke ser alt som trengs å gjøres. Det er utrolig slitsomt og jeg føler meg både flau og småpsyk, det hadde vært fint å slippe å gå sånn med gråten i halsen...

Nå har jo vi gått i fra hverandre da, men årsaken til det er langt i fra de dagene jeg har pms. Noen menn har også pms og det hele året :-)

Men det er noe lignende alikevel. Sist det skjedde så svarte jeg sånn.- Du trenger ikke komme til meg for å si hva du skal si. Jeg vet hva du skal si (ja, det var jeg helt sikker på :-)) og så skulle han (ikke x-en altså) si noe helt annet. Sånt kan det bli mye tull ut av.

Skrevet

Nå har jo vi gått i fra hverandre da, men årsaken til det er langt i fra de dagene jeg har pms. Noen menn har også pms og det hele året :-)

Men det er noe lignende alikevel. Sist det skjedde så svarte jeg sånn.- Du trenger ikke komme til meg for å si hva du skal si. Jeg vet hva du skal si (ja, det var jeg helt sikker på :-)) og så skulle han (ikke x-en altså) si noe helt annet. Sånt kan det bli mye tull ut av.

Hei,

Et innspill fra sidelinjen (i all vennskapelighet):

Jeg har flere ganger forsøkt å "forstå deg" i trådene vi har diskutert i, spesielt de som har gått over litt tid. Noen av innleggene dine har virket plutselig veldig "fiendtlige" (uten at det egentlig kunne forklares fra det vi skrev om), og så var det tilbake til det normale.

Hvorvidt det er tilfeldig, eller er sammenkoblet, aner jeg ikke, men det er noe jeg har lagt merke til før du skrev denne tråden.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Et innspill fra sidelinjen (i all vennskapelighet):

Jeg har flere ganger forsøkt å "forstå deg" i trådene vi har diskutert i, spesielt de som har gått over litt tid. Noen av innleggene dine har virket plutselig veldig "fiendtlige" (uten at det egentlig kunne forklares fra det vi skrev om), og så var det tilbake til det normale.

Hvorvidt det er tilfeldig, eller er sammenkoblet, aner jeg ikke, men det er noe jeg har lagt merke til før du skrev denne tråden.

Med vennlig hilsen

Ha ha, ja men Sør, du kan jo virkelig irritere på deg gråstein da. Da er det mange her inne som er grensepsykotisk, tror jeg.

Men hva med deg? Klarer du å se deg selv oppi dette?

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang.

Skrevet

Ha ha, ja men Sør, du kan jo virkelig irritere på deg gråstein da. Da er det mange her inne som er grensepsykotisk, tror jeg.

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang.

''Ha ha, ja men Sør, du kan jo virkelig irritere på deg gråstein da. Da er det mange her inne som er grensepsykotisk, tror jeg.

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang. – Nickløsheletida''

Poenget var jo ikke hvorvidt jeg var "irriterende" eller ei (det er jeg sikkert), men en observasjon om at jeg oppfattet deg som noen ganger *veldig* forskjellig i dine innlegg noen dager, fra slik jeg normalt oppfatter deg. Altså, litt informasjon til deg (verken kritikk eller noe annet) som du kanskje ser i lys av det du skriver i tråden.

Og det ble skrevet i all vennskapelighet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Ha ha, ja men Sør, du kan jo virkelig irritere på deg gråstein da. Da er det mange her inne som er grensepsykotisk, tror jeg.

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang''

Dette er i hvert fall ikke et grensepsykotisk svar :-) Noen mangler totalt antenner/normale obervasjoner på hvordan de påvirker andre, mens andre kanskje har litt overdrevne antenner på sin egen unormalitet. Du virker veldig opptatt av hva som er normalt/ikke normalt i enhver sammenheng, og har trange rammer for dette.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang. – Nickløsheletida''

Poenget var jo ikke hvorvidt jeg var "irriterende" eller ei (det er jeg sikkert), men en observasjon om at jeg oppfattet deg som noen ganger *veldig* forskjellig i dine innlegg noen dager, fra slik jeg normalt oppfatter deg. Altså, litt informasjon til deg (verken kritikk eller noe annet) som du kanskje ser i lys av det du skriver i tråden.

Og det ble skrevet i all vennskapelighet.

Med vennlig hilsen

''men en observasjon om at jeg oppfattet deg som noen ganger *veldig* forskjellig i dine innlegg noen dager, fra slik jeg normalt oppfatter deg. Altså, litt informasjon til deg (verken kritikk eller noe annet) som du kanskje ser i lys av det du skriver i tråden''

Det kan nok stemme det og det tror jeg helst at jeg viser når du blir veldig gjentagende i dine svar og hvis andres svar blir vrengt og vridd på for det gjør du nemlig.

Og så er det ikke alltid at dine svar stemmer helt overens med ting du har skrevet tidligere. Jeg har noen ganger et innrykk av du bare krangler for å krangle og at du ikke gir deg før du får siste ordet og det får du jo :-)

Men nå tror jeg det er veldig lenge siden jeg har diskutert med deg, siden det ikke er så ofte jeg orker å kaste meg inn i lange diskusjoner når temaet har vært gjennomdiskutert mange ganger tidligere.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg innrømmer gjerne mine svakheter. Det har jeg til gode og se at du har gjort noen gang''

Dette er i hvert fall ikke et grensepsykotisk svar :-) Noen mangler totalt antenner/normale obervasjoner på hvordan de påvirker andre, mens andre kanskje har litt overdrevne antenner på sin egen unormalitet. Du virker veldig opptatt av hva som er normalt/ikke normalt i enhver sammenheng, og har trange rammer for dette.

''Du virker veldig opptatt av hva som er normalt/ikke normalt i enhver sammenheng, og har trange rammer for dette''

Mener du det altså? Har du noen eksempler utenom det jeg skrev i innlegget her? Du ser hva slags svar jeg fikk fra Nhd?

Skrevet

''Du virker veldig opptatt av hva som er normalt/ikke normalt i enhver sammenheng, og har trange rammer for dette''

Mener du det altså? Har du noen eksempler utenom det jeg skrev i innlegget her? Du ser hva slags svar jeg fikk fra Nhd?

Liker ikke reklame for SSRI :-( Uansett hvem det kommer fra. Det siste eksempelet jeg leste var dette om "rosa salåmbukser". Kunne aldri falt meg inn og spørre om noe sånt her inne:-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Liker ikke reklame for SSRI :-( Uansett hvem det kommer fra. Det siste eksempelet jeg leste var dette om "rosa salåmbukser". Kunne aldri falt meg inn og spørre om noe sånt her inne:-)

LOL, ja jeg ser jo ut av svarene jeg fikk at jeg muligens er litt på jordet. Jeg synes ikke selv at spørsmålet mitt er så merkelig. Jeg tenkte faktisk at det var litt unormalt ja med rosa slalombukse i min alder og som jeg har tenkt å ha 10 år frem i tid :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...