Gå til innhold

Er det dette som kalles grensepsykose?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Folk har stort sett alltid måttet stole på sin egen smak, og stole på at det man selv liker er "bra" nok. Den dagen jeg spør internett om hvilken farge jeg skal ha på soverommet mitt, eller hvilke klær jeg skal ha på meg.....da har jeg gitt opp min egen selvstendighet, tror jeg:-) Og det gjør jeg nødig.

''Folk har stort sett alltid måttet stole på sin egen smak, og stole på at det man selv liker er "bra" nok. Den dagen jeg spør internett om hvilken farge jeg skal ha på soverommet mitt, eller hvilke klær jeg skal ha på meg.....da har jeg gitt opp min egen selvstendighet, tror jeg:-) Og det gjør jeg nødig''

Åja, men der stoler jeg veldig på meg selv. Jeg har sikker smak vil jeg påstå og er bestemt på hva jeg liker. Slalombuksa var et unntak i så måte.

Jeg prøvde og spørre deg om en konkret sak, men jeg tror ikke du skjønte det.

Jeg får spørre mer direkte. - Hvis jeg sier til deg at han er ALT for harry og ufornuftig til at jeg kan satse, er jeg da for kritisk i dine øyne?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

14

• Sør

6

• Gondor

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Folk har stort sett alltid måttet stole på sin egen smak, og stole på at det man selv liker er "bra" nok. Den dagen jeg spør internett om hvilken farge jeg skal ha på soverommet mitt, eller hvilke klær jeg skal ha på meg.....da har jeg gitt opp min egen selvstendighet, tror jeg:-) Og det gjør jeg nødig''

Åja, men der stoler jeg veldig på meg selv. Jeg har sikker smak vil jeg påstå og er bestemt på hva jeg liker. Slalombuksa var et unntak i så måte.

Jeg prøvde og spørre deg om en konkret sak, men jeg tror ikke du skjønte det.

Jeg får spørre mer direkte. - Hvis jeg sier til deg at han er ALT for harry og ufornuftig til at jeg kan satse, er jeg da for kritisk i dine øyne?

Jeg vet at du har en sikker smak :-)

Så til svar på ditt konkrete spørsmål: Han er muligens harry og umoden i forhold til hva du er vant til, fra den dritteksen din. Men gjorde han deg lykkelig? Ta et valg ut i fra hvilke mennesker som gjør deg lykkelig og fornøyd. Og gi blaffen i merkelappene du kan sette på han:-)

Skrevet

Folk har stort sett alltid måttet stole på sin egen smak, og stole på at det man selv liker er "bra" nok. Den dagen jeg spør internett om hvilken farge jeg skal ha på soverommet mitt, eller hvilke klær jeg skal ha på meg.....da har jeg gitt opp min egen selvstendighet, tror jeg:-) Og det gjør jeg nødig.

Gi deg da ;)

Jeg er sjelden skråsikker på hvilken farge jeg skal ha på veggen min f.eks. Ting er liksom ikke så sort-hvitt i mitt liv at jeg VET at jeg enten skal ha det slik eller sånn.. Jeg kan tenke lenge og se for meg ting, og gruble videre... og setter STOR pris på at jeg faktisk kan spørre andre om råd. Ikke det at jeg kjøper alle råd jeg får, men det andre kommer med, gir meg nye tanker å spinne videre på - og jeg blir mer sikker på at jeg tar det valget som føles riktig for meg. Det er jo til syvende og sist mitt valg, men jeg kan godt ha behov for å reflektere over hvorfor jeg skal velge ditt eller datt. Det er jo helt naturlig? Tanta mi påstår at det å lytte til andre før man tar en avgjørelse, betyr at man er tilpasningsdyktig - noe som er viktig for god deltagelse i samfunnet :P Ikke vet jeg om det stemmer, men høres ikke veldig feil ut i mitt hode... Er vel derfor det finnes mange utdannede rådgivere i alle mulige deler av samfunnet også ;)

Skrevet

Gi deg da ;)

Jeg er sjelden skråsikker på hvilken farge jeg skal ha på veggen min f.eks. Ting er liksom ikke så sort-hvitt i mitt liv at jeg VET at jeg enten skal ha det slik eller sånn.. Jeg kan tenke lenge og se for meg ting, og gruble videre... og setter STOR pris på at jeg faktisk kan spørre andre om råd. Ikke det at jeg kjøper alle råd jeg får, men det andre kommer med, gir meg nye tanker å spinne videre på - og jeg blir mer sikker på at jeg tar det valget som føles riktig for meg. Det er jo til syvende og sist mitt valg, men jeg kan godt ha behov for å reflektere over hvorfor jeg skal velge ditt eller datt. Det er jo helt naturlig? Tanta mi påstår at det å lytte til andre før man tar en avgjørelse, betyr at man er tilpasningsdyktig - noe som er viktig for god deltagelse i samfunnet :P Ikke vet jeg om det stemmer, men høres ikke veldig feil ut i mitt hode... Er vel derfor det finnes mange utdannede rådgivere i alle mulige deler av samfunnet også ;)

Men de må jo kjenne deg, huset ditt og rommene dine for og kunne gi gode råd? Hadde jeg fått beskjed om at det var lekkert med lyse vegger på soverommet, så hadde jeg tenkt at "Ja. muligens, men ikke funksjonelt " Jeg vil ikke ha et lyst soverom, fordi jeg vil sove lenge når jeg har fri :-) Og det kan jo ikke folk vite om meg :-)

Skrevet

Colette vet litt mer om meg og hun har nok litt rett i det hun sier :-)

Jeg tror ikke du skal la noen overbevise deg om at det er "svakt" eller negativt på noen måte å spørre folk om hva de mener (om rosa slalombukser eller annet).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men de må jo kjenne deg, huset ditt og rommene dine for og kunne gi gode råd? Hadde jeg fått beskjed om at det var lekkert med lyse vegger på soverommet, så hadde jeg tenkt at "Ja. muligens, men ikke funksjonelt " Jeg vil ikke ha et lyst soverom, fordi jeg vil sove lenge når jeg har fri :-) Og det kan jo ikke folk vite om meg :-)

Hvis jeg ikke ville ha hvite vegger på soverommet av denne årsaken kunne jeg jo ha skrevet det :P

Jeg kunne hatt hvilken som helst farge på soverommet mitt (det er hvite vegger der og jeg sover godt ;)) - men når jeg blir lei av denne fargen, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skulle valgt.. Jeg antar jeg ville sjekka på nettsider for veggfarger for å få tips....i tillegg til at jeg ville hørt på f.eks. DOL hva folk syntes var pent.... Noen hadde sikkert sagt farger som var helt uaktuelle for meg pga at de hadde en annen smak enn meg, mens andre ville sagt farger jeg ikke engang hadde tenkt på - og som jeg tenkte ville bli råfine? Nei, jeg synes det er flott at man kan utveksle slike erfaringer jeg :) Ikke så veldig annerledes det enn å titte på interiørbilder for å få tips (og det er vel ikke feil?) :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror ikke du skal la noen overbevise deg om at det er "svakt" eller negativt på noen måte å spørre folk om hva de mener (om rosa slalombukser eller annet).

Med vennlig hilsen

Neida, jeg har jo egne meninger om den saken :-) Spørsmålet mitt ang. slaombuksene var helt greit, selv om jeg ser poenget sånn generelt sett :-)

Skrevet

Hvis jeg ikke ville ha hvite vegger på soverommet av denne årsaken kunne jeg jo ha skrevet det :P

Jeg kunne hatt hvilken som helst farge på soverommet mitt (det er hvite vegger der og jeg sover godt ;)) - men når jeg blir lei av denne fargen, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skulle valgt.. Jeg antar jeg ville sjekka på nettsider for veggfarger for å få tips....i tillegg til at jeg ville hørt på f.eks. DOL hva folk syntes var pent.... Noen hadde sikkert sagt farger som var helt uaktuelle for meg pga at de hadde en annen smak enn meg, mens andre ville sagt farger jeg ikke engang hadde tenkt på - og som jeg tenkte ville bli råfine? Nei, jeg synes det er flott at man kan utveksle slike erfaringer jeg :) Ikke så veldig annerledes det enn å titte på interiørbilder for å få tips (og det er vel ikke feil?) :)

Det er ikke "farlig" om jeg ikke er enig i dine vurderinger, togli :-) Men jeg kommer aldri til og spørre internett om hva jeg skal ha på meg, eller hvilken farge jeg skal male rommene mine :-) Vi tenker tydeligvis bare forskjellig:-)

Skrevet

Med vennlig hilsen

'' Jeg tror ikke du skal la noen overbevise deg om at det er "svakt" eller negativt på noen måte å spørre folk om hva de mener (om rosa slalombukser eller annet).''

Hvilken bombe. Jeg har enda tilgode og se at du fremmer en mening som har med selvstendig tankegang og gjøre. Som bunner i dine følelser, og har med din egen tankegang og gjøre. Alt er PK, og uendelig kjedelig, dessverre.

Skrevet

'' Jeg tror ikke du skal la noen overbevise deg om at det er "svakt" eller negativt på noen måte å spørre folk om hva de mener (om rosa slalombukser eller annet).''

Hvilken bombe. Jeg har enda tilgode og se at du fremmer en mening som har med selvstendig tankegang og gjøre. Som bunner i dine følelser, og har med din egen tankegang og gjøre. Alt er PK, og uendelig kjedelig, dessverre.

''Hvilken bombe. Jeg har enda tilgode og se at du fremmer en mening som har med selvstendig tankegang og gjøre. Som bunner i dine følelser, og har med din egen tankegang og gjøre. Alt er PK, og uendelig kjedelig, dessverre. – Colette''

Og "selvstendig tankegang" betyr visstnok at jeg skal være enig med deg...?

Takk, men nei takk. Jeg tenker selv.

Skrevet

Det er ikke "farlig" om jeg ikke er enig i dine vurderinger, togli :-) Men jeg kommer aldri til og spørre internett om hva jeg skal ha på meg, eller hvilken farge jeg skal male rommene mine :-) Vi tenker tydeligvis bare forskjellig:-)

'' Men jeg kommer aldri til og spørre internett om hva jeg skal ha på meg, eller hvilken farge jeg skal male rommene mine :-) – Colette''

Men så var det dette med "selvstendig tankegang", som du snakker om, Colette.

Det betyr at ANDRE (vha selvstendig tankegang) kan spørre om hva folk mener om farger, uten at det feiler dem noe bare fordi du er uenig.

Skrevet

''Hvilken bombe. Jeg har enda tilgode og se at du fremmer en mening som har med selvstendig tankegang og gjøre. Som bunner i dine følelser, og har med din egen tankegang og gjøre. Alt er PK, og uendelig kjedelig, dessverre. – Colette''

Og "selvstendig tankegang" betyr visstnok at jeg skal være enig med deg...?

Takk, men nei takk. Jeg tenker selv.

Jeg er skremt av konformiteten som skal prege oss, og som du er den ypperste representant for.

Men nå skal jeg legge meg :-)

Skrevet

Spennende at man er ulike også :)

Skrevet

Oppfatter du det som veldig alvorlig?

Det er meg selv det går utover. Jeg lager ingen store sener, jeg blir ikke sint, men jeg blir deppa. Ikke så deppa at det er farlig for meg, men nok til at jeg tårene sprenger på. Er det alvorlig da?

''(..) jeg blir ikke sint, men jeg blir deppa. Ikke så deppa at det er farlig for meg, men nok til at jeg tårene sprenger på. Er det alvorlig da?'' Pst. Har tipset deg om medisinering 1/4 mnd tidligere, og ville prøvd det om jeg hadde det som deg :) Mann kan by the way bli passivaggresiv når han er superstressa, og tror du jeg vet jeg dét fordi han har sagt det, eller fordi at jeg merker det (dvs blir en del av det uten at han tror jeg merker det)? Hehe, kanskje han hadde hatt godt av ssri i perioder også...?

Gjest psmmmmmmmmmmpsykose
Skrevet

Har hatt det litt sånn selv, alt går innpå, føler alle hater meg, ingen bryr seg om meg og bla bla....... men så går det et par dager og jeg prøver å tenke på alt dette igjen og må bare le av meg selv, ble jeg deppa av det liksom....

Så pms er ikke til å spøke med nei. Men hvis du får det fælt hver eneste gang - så du får problemer med å fungere - så ta deg en tur til fastlege, litt medisinering.

Evnt. Valeria naturmedisin skal være bra, sjokolade og kaffe er også bra for humøret,

ikke minst å være sammen med folk og gjøre morsomme ting, få seg en tur i frisk luft, trene, se komedie.... gjør alt som ikke er trist. Og ikke minst tenke - hey, jeg har jo pms, nå må jeg slutte å tenkepå alt dette tullet!

Skrevet

Oppfatter du det som veldig alvorlig?

Det er meg selv det går utover. Jeg lager ingen store sener, jeg blir ikke sint, men jeg blir deppa. Ikke så deppa at det er farlig for meg, men nok til at jeg tårene sprenger på. Er det alvorlig da?

''Det er meg selv det går utover. Jeg lager ingen store sener, jeg blir ikke sint, men jeg blir deppa. Ikke så deppa at det er farlig for meg, men nok til at jeg tårene sprenger på. Er det alvorlig da?''

Tror bare det er du selv som kan avgjøre om dette skal kalles "alvorlig". Jeg tenker at så lenge du selv vet at det er relativt sannsynlig at du "dikter litt" på slike dager, så kan du stoppe deg selv fra å handle som om det du tenkte var sant. Jeg tenker at pms forårsaker mye rart hos mange, og siden det kun varer noen dager hver måned, så tror jeg at jeg ville ha definert det som ikke alvorlig :-)

Tror jeg ville ha valgt en tilnærming til problemet med å være ekstra grei mot meg selv de dagene jeg hadde pms. Selvomsorg og selvempati kan være gode stikkord.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke svar på det du spør om, men:

Om du tåler hormonprevensjon - hvorfor ikke prøve hormonspiral? Da slipper du mensen nesten helt, og er i hvertfall kvitt PMS.

Men har jo en viss forståelsen for om du ønsker å unngå tilførsel av hormoner.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vet at du har en sikker smak :-)

Så til svar på ditt konkrete spørsmål: Han er muligens harry og umoden i forhold til hva du er vant til, fra den dritteksen din. Men gjorde han deg lykkelig? Ta et valg ut i fra hvilke mennesker som gjør deg lykkelig og fornøyd. Og gi blaffen i merkelappene du kan sette på han:-)

''Ta et valg ut i fra hvilke mennesker som gjør deg lykkelig og fornøyd. Og gi blaffen i merkelappene du kan sette på han''

Godt råd. I hvertfall om man er godt voksen og erfaren. En ung jente i etableringsfasen ville jeg kanskje anbefalt å tenke litt fremover også ;).

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Ta et valg ut i fra hvilke mennesker som gjør deg lykkelig og fornøyd. Og gi blaffen i merkelappene du kan sette på han''

Godt råd. I hvertfall om man er godt voksen og erfaren. En ung jente i etableringsfasen ville jeg kanskje anbefalt å tenke litt fremover også ;).

''Godt råd. I hvertfall om man er godt voksen og erfaren''

Har ikke tid til å skrive så mye nå. Jeg skulle leve i nuet og det skal jeg fortsette med. Men dessverre er jeg kjempeforelsket for tiden, men i feil fyr. Det er alt for mange guttunge harryfakter til at jeg kan ha en langsiktig plan. Merkelig nok er det også det jeg faller for i dette tilfellet. Forstå det den som kan. Jeg kan ikke satse på han. Sånn er det bare :-) Han er stikk motsatt av hva jeg pleier å falle for.

Gjest psmmmmmmmmmmpsykose
Skrevet

Ikke svar på det du spør om, men:

Om du tåler hormonprevensjon - hvorfor ikke prøve hormonspiral? Da slipper du mensen nesten helt, og er i hvertfall kvitt PMS.

Men har jo en viss forståelsen for om du ønsker å unngå tilførsel av hormoner.

hvor lang tid tar det før den virker?

Legen min sa at mensen kom til å forsvinne så og si helt....

nå er det snart et halvt år siden jeg fikk spiralen, men har faktisk fått enda mer pms enn før og mensen varer i et par uker av gangen! Da jeg var til kontroll sa hun at det var normalt at det ble litt tull i starten, men så ville det stabilisere seg....

Føler meg nesten like nærtagen som da jeg var gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...