Gå til innhold

Forskjell på hallusinasjoner og å "se syner"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg var 4-5 år opplevd å "se syner" en gang i blant. Dvs at jeg i enkelte situasjoner har (hatt) en fornemmelse av at jeg ser en person o.l i et lite kort øyeblikk (ca 2-4 sekunder), for så å oppleve at det forsvinner. Gjerne at jeg ser snurten av det i det jeg snur meg og at det er borte når jeg ser en gang til. Jeg har alltid slått meg til ro med at det bare har vært et lite sansebedrag.

Nå er det en kompis av meg som påstår at "å se syner" er det samme som å hallusinere. Jeg mener han tar feil. jeg forbinder det å hallusinere med (alvorlige) psykiatriske lidelser og jeg ser på meg selv som relativt psykisk stabil.

Hva mener dere?

Gjest Hulderen
Skrevet

Dette er tydligvis en evne du har hatt bestandig, så da er dt neppe en hallusinasjon. Har du tenkt over i hvilke situasjoner du ser disse synene? Er de forvarsel? Hvis personene dukker opp 1/2-1 time etterpå, så er det bare vardøgerne deres du har sett.

Det er ikke noe psykotisk med det, mange har den evnen. Er det vardøger du ser, så bare gled deg over det og ikke la det bekymre deg.

Skrevet

Tror det er forskjell på hallusinasjoner og det å se syner, alle som ser syner er ikke syke. Da ville jo alle på åndenes makt være syke, nei det er de sletts ikke. Mange har opplevd å se syner + andre ting fra de var små, og det er ikke hallusinasjoner.

Når du lider under det, og ikke klarer å fungere i hverdagen...det er da det blir sykt. Når du blir redd hele tiden fordi du blir paranoid av alt du ser og hører, da kalles det psykose.

Det er helt feil å kalle alt for vrangforestilliner og sykt, så lenge du klarer deg i livet kan det god være en evne du har. Det er faktisk folk som tror at det finnes evner, at det finnes mer enn det "normale" øyet kan se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...