Gå til innhold

Deprimert hele livet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg endelig eller desverre funnet ut hva som har feilet meg hele livet.

Jeg har hatt et par gledelige episoder de siste to årene som løftet bort sløret mitt. De samme gledene sendte meg også ned bølgedalen igjen.

Norsk helsevesen er i sannhet ubrukelig og ikke vært skattepengene. Privatiser heler greia og få konkurranse. La pengene følge bruker både i Norge og til utlandet.

Har klaget til fastleger på forum etc, men ingen har klart å skjønne at jeg var dypt deprimert uten å evne til å identifisere problemet selv.

Når jeg forklarte til fastleger/psykologer at det var bråk hjemme, jeg ble mobbet og trakkassert på skolen, ingen venner, var fryst ut sosialt av jevnaldrende.

Må jeg virkelig SI at jeg er deprimert, burde ikke de som har lest flere år skjønne eller se hva som problemet mitt er og gi med riktig behandling? Må jeg lese selv og gi meg selv en diagnose?

Den minst nyttige gruppen er psykologer, skjønner ikke at det kan være mangel på noe som er så ubrukelig?`Prøvde noen av de også på eget initiativ, null hjelp.

Jeg klagde på at jeg hadde en klump eller spenning inni hodet, men normaltilstanden min var jo deprimert så jeg viste jo ikke hva denne skyldes.

Når jeg forklarte meg så burde det skjønt det.

Eller kan det være PTSD jeg lider av? passer kanskje inn der også. Ikke bra å lese seg opp selv, finner mye som kanskje passer, men som ikke gjør det allikevel.

Skrevet

Det er ikke alltid en depresjon synes på utsiden. Mange er flinke til å holde maska. Jeg tror det er lurt av deg å si til legen din at du tror at du har en depresjon. Ingenting galt med det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Både fastleger og de fleste psykologer er allerede private :-)

Løsninger finnes ved å fokusere på egen endring og eget ansvar - ikke ved å klage på andre. selv om andre har medskyld i hvordan en har det, ligger løsningene i en selv.

Gjest Ladytron
Skrevet

Løsninger finnes ved å fokusere på egen endring og eget ansvar - ikke ved å klage på andre. selv om andre har medskyld i hvordan en har det, ligger løsningene i en selv.

''Løsninger finnes ved å fokusere på egen endring og eget ansvar - ikke ved å klage på andre. selv om andre har medskyld i hvordan en har det, ligger løsningene i en selv.''

Godt sagt :)

Skrevet

Jepp, følelsen av å ikke bli tatt seriøst er også tilstede når jeg legger fram mine saker til fastleger eller psykologer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jepp, følelsen av å ikke bli tatt seriøst er også tilstede når jeg legger fram mine saker til fastleger eller psykologer.

Hva skal helsepersonell si eller ikke si, gjøre eller ikke gjøre for at du skal oppleve at du blir tatt seriøst?

Skrevet

Hva skal helsepersonell si eller ikke si, gjøre eller ikke gjøre for at du skal oppleve at du blir tatt seriøst?

Komme med konkrete tilbakemeldinger og ikke politisk korrekt vås. Eller intetsigende svar som kan tolkes i alle retninger.

Når jeg legger fram en problemstilling så blir det ikke tatt tak i, men får bullshitsvar.

Leste du lenger ned enn dit jeg skrev om privatisering?

Skrevet

Hei!

Psykologer har en utdanning som er såpass lite konkret og basert på tankebygninger og synsing og følerier.

Jeg snakket med min psykiater om denne utdanningen en gang og min psykiater sa seg enig i at hun selv ikke forstod seg på denne utdanningen.

Psykiatere er realister, dermed både mer konkrete og direkte, dette gjør det enklere å forholde seg til dem. Jeg har selv ikke mye erfaring, men de to jeg ble utredet hos, var tydelige og greie å forholde seg til.,

Jeg fylte ut et skjema ganske raskt og fikk svar: dette lider du av = asperger syndrom. Det har vært en hel del for meg å jobbe med / områder jeg måtte endre og justere meg på, jeg har blitt såret noen ganger, men jeg er glad for alle som snakker tydelig, direkte, ikke pynter på og som man får klare og uyvetydige svar fra. Eks : Dette er ditt ansvar!, Slik skal du gjøre...!, Dette skal du tåle fra dine medmennesker!

Ikke alltid like behagelig, men ærlig, tydelig, direkte og konkret og forståelig.

Fastleger tror jeg kan falle i den grøften at de vil være hyggelige mot alle, kanskje er de redd for å såre osv... når man kommer så langt som å søke hjelp hos en psykiater er man klar for å ta tak og endre seg hvis det er slik at man må det, og det måtte jeg. Nå har jeg systematisert og konkretisert sammen med min psykiater både mennesker og mellommenneskelige forhold, det har løst mange ting og jeg har systemer som fort gir meg oversikt.

Jeg anbefaler deg å finne en psykiater, de er ikke redde for å fortelle en direkte hvordan en skal innrette seg.

Skrevet

''Da har jeg endelig eller desverre funnet ut hva som har feilet meg hele livet'' ''Eller kan det være PTSD jeg lider av?'' Hvilke fagpersoner har du vært hos, og hva har de sagt?

Skrevet

''Da har jeg endelig eller desverre funnet ut hva som har feilet meg hele livet'' ''Eller kan det være PTSD jeg lider av?'' Hvilke fagpersoner har du vært hos, og hva har de sagt?

For mange år siden så var jeg hos en psykolog som mente jeg hadde vært i krigen. PTSD.

Andre har egentlig ikke sagt så mye. Forklart om hva problemet mitt var og hvorfor jeg trodde jeg var deprimert. Uten å få noe konkret tilbakemelding.

En sendte ba meg for å delta sammen med psykisk syke ensomme mennesker. Der hadde jeg ivertfall ingenting å gjøre.

En som jeg også nevnte for at jeg hadde depresjoner og problemer med å finne eie dame. Han prøvde vel kanskje å hjelpe. Ga med en link til en sjekke guru Tyler Durden tror jeg det var. Var mange timer med materiell der og så slitsomt å se på at jeg sovnet.

Ellers har noe andre jeg har vært hos stor sett sittet der å notert uten å gjøre noe eller si noe.

Det jeg selv føler jeg hadde litt hjelp av var TFT. tankefeltterapi, det har fjernet noe av spenningene i hode som skyldes depresjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...