Gå til innhold

er dette PTSD?

Anbefalte innlegg

Gjest anonymigjen
Skrevet

jeg gikk på folkehøyskole et år. Jeg fikk ingen venner der. meste parten av tiden satt jeg på rommet å gråt. Absolutt ingen spurte meg hvordan jeg hadde det. I ettertid sliter jeg med enorm angst som jeg mener er traumer. Jeg våget ikke i noe til mine foreldre om hvordan jeg hadde det, løy til dem og sa at jeg hadde venner der. Når folkehøyskole året var over så husket jeg bare navnet på halvparten av de som gikk der.

Jeg fikk meg noen venner når jeg begynte å studere, men dette fokehøyskole oppholdet slet jeg med og sliter med enda. Får mareritt om dette.

Jeg tror at det er PTSD jeg sliter med no. er dt det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, dett er ikke PTSD.

For at det skal være PTSD, må det i det minste være et alvorlig/katastrofalt traume som voldtekt eller drapsforsøk.

Skrevet

Nei, dett er ikke PTSD.

For at det skal være PTSD, må det i det minste være et alvorlig/katastrofalt traume som voldtekt eller drapsforsøk.

Kan traume også være det å miste et barn? Døde i mine armer, kvalt. Ingen bearbeidelse dengang. Kan dette utløse PTSD etter mange år?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan traume også være det å miste et barn? Døde i mine armer, kvalt. Ingen bearbeidelse dengang. Kan dette utløse PTSD etter mange år?

PTSD har blitt en diagnose som deles ut meget rundhåndet.

Her kan du selv lese kriteriene for diagnosen:

http://www.ptsd.va.gov/professional/pages/dsm-iv-tr-ptsd.asp

Skrevet

Dette er overhode ikke noe traume, en neg livsopplevelse ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...