Gjest En som lurer i jungelen av antidepressiva Skrevet 28. februar 2013 Skrevet 28. februar 2013 Hei! Jeg er 37 år og har slitt med OCD (tvangstanker og tvangshandlinger), angst og depresjoner siden jeg var 14 år. I tillegg til OCD, har jeg fått diagnossen GAD. Fra jeg var 20 år har jeg brukt Cipramil med noen opphold, mot slutten gikk jeg over til Cipralex. Etter samlivsbrudd sommeren 2011 brukte jeg også Rivotril, noe jeg vet ikke er noen god løsning. Jeg har scoret høyt på OCD-undersøkelse hos psykolog. Av testen fikk jeg vite jeg hadde alvorlig OCD. I fjor sommer forsøkte jeg Anafranil, men pga uheldige bivirkninger har jeg seponert denne. I to uker nå har jeg brukt Effexor depot. Jeg ser at Effexor ikke er nevnt som alternativ på ananke.no. Jeg har undersøkt foreninger for OCD-pasienter i andre land og ser at det da ofte forekommer som et alternativ. Spørsmålene mine er: 1) Er Effexor et bra medisinvalg mot OCD? 2) Hvilke bivirkninger er de mest vanlige? 3) Kan man bli gravid på Effexor? 4) Er det andre medisiner du heller ville foretrukket? 0 Siter
Olav Femte Skrevet 28. februar 2013 Skrevet 28. februar 2013 De andre sykdommer du har, vet jeg ingenting om ang, behandling. Du nevnte at du hadde GAD. Har du prøvd Lyrica? Hjelper mot GAD. Sjekk Felleskatalogen. Er et C- preparat. Så du blir ikke avhending Ønsker deg lykke til. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 28. februar 2013 Skrevet 28. februar 2013 http://www.pfizer.no/templates/Medicament____166.aspx 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. februar 2013 Skrevet 28. februar 2013 Efexor er et SNRI, dvs at det påvirker både serotonin og noradrenalinsystemet. Det er påvirkningen på serotoninsystemet som virker mot ocd. Vanligvis må dosen være større enn ved depresjonsbehandling. Efexor er således en av flere mulige medisiner som kan brukes mot ocd. Dosen bør sannsynligvis være minst 225 mg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.