Gå til innhold

Religion er et skalkeskjul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

21

• Madelenemie

16

• serenity777

4

• Nord og ned

3

Mest aktive i denne tråden

''Religiøse dekker seg under sin tro. De tror de er perfekte mennesker, men langt der i fra. Religøse kan være dømmende mennsker, og som oftest er de det. Det finnes ikke mennesker som de religiøse som har så lite nestkjærlighet for andre, som de! – Vær var for de''

Slikt avhenger avhenger av individ, langt mer enn religion.

Annonse

Døm ikke, står det i Bibelen i det nye testamente. Så om kristne dømmer, så gjør de mot Guds vilje. Så den forklaingen din holder nok ikke.

''Døm ikke, står det i Bibelen i det nye testamente. Så om kristne dømmer, så gjør de mot Guds vilje. Så den forklaingen din holder nok ikke. – fridie''

Det står stort sett det man ønsker å se i Bibelen, Koranen og Torahen.

Det er ingen problemer å finne belegg for stort sett hva det måtte være, are man vektlegger og tolker individuelle vers nok.

Med vennlig hilsen

Gjest candlemass

''Religiøse dekker seg under sin tro. De tror de er perfekte mennesker, men langt der i fra. Religøse kan være dømmende mennsker, og som oftest er de det. Det finnes ikke mennesker som de religiøse som har så lite nestkjærlighet for andre, som de! – Vær var for de''

Slikt avhenger avhenger av individ, langt mer enn religion.

Religiøse har lavere IQ enn ateister.

Og hvorfor er det prester som dømmer homofile, og ikke vil vie fraskilte da?

Jeg ønsker ikke å dømme verken prester eller homofile. Det er ikke min oppgave. Og kanskje ikke din heller? Det er fint man sier sin mening om saker, men å dømme noen er ikke positivt, uansett om en dømmer kristne, bergensere eller homofile.

Jeg ønsker ikke å dømme verken prester eller homofile. Det er ikke min oppgave. Og kanskje ikke din heller? Det er fint man sier sin mening om saker, men å dømme noen er ikke positivt, uansett om en dømmer kristne, bergensere eller homofile.

''Jeg ønsker ikke å dømme verken prester eller homofile. Det er ikke min oppgave. Og kanskje ikke din heller? Det er fint man sier sin mening om saker, men å dømme noen er ikke positivt, uansett om en dømmer kristne, bergensere eller homofile. – fridie''

Hvis ikke vi skal dømme/reagere/kritisere når man ser diskriminering av homofile/muslimer/romfolk/jøder/kvinner, osv - hvem skal da gjøre det?

ALLE har et ansvar for å gjøre samfunnet bedre, og det inkluderer å reagere på folk som vil frata folk deres rettigheter.

Med vennlig hilsen

Annonse

Noen religioner maner fram det beste i folk. Feks Bahai religionen, der er det feks forbudt å baksnakke folk. Og kvinner og menn er likeverdige. Disse bahaiene undertrykkes sterkt av muslimene i Iran, islam er en religion som i sine værste former trekker frem det værste i folk....

Sufi-islam og ahmadia, alwier og slike liberale rettninger av islam selvfølgelig ikke.

''Jeg ønsker ikke å dømme verken prester eller homofile. Det er ikke min oppgave. Og kanskje ikke din heller? Det er fint man sier sin mening om saker, men å dømme noen er ikke positivt, uansett om en dømmer kristne, bergensere eller homofile. – fridie''

Hvis ikke vi skal dømme/reagere/kritisere når man ser diskriminering av homofile/muslimer/romfolk/jøder/kvinner, osv - hvem skal da gjøre det?

ALLE har et ansvar for å gjøre samfunnet bedre, og det inkluderer å reagere på folk som vil frata folk deres rettigheter.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i. Å dikutere sak er noe annet enn å diskutere en bestemt gruppe i samfunnet.

Å kjemme alle under en kam er diskrimenerende og dømmende uansett om en omtaler prester eller homofili.

Gjest halleluja77

Jeg er enig med deg - men du må ikke feie alle under en kam.

Det finnes mange religiøse gode mennesker der ute, som vil folk vel - og da ikke bare pga troen sin. Jeg føler det er litt falskt å være hyggelig mot folk bare fordi Gud sier det, man må mene det selv og.

Og man er ikke særlig god om man fordømmer andre mennesker,

det står til og med i bibelen det, at det kun er Gud som har rett til å dømme andre mennesker.

Noen religioner maner fram det beste i folk. Feks Bahai religionen, der er det feks forbudt å baksnakke folk. Og kvinner og menn er likeverdige. Disse bahaiene undertrykkes sterkt av muslimene i Iran, islam er en religion som i sine værste former trekker frem det værste i folk....

Sufi-islam og ahmadia, alwier og slike liberale rettninger av islam selvfølgelig ikke.

''Noen religioner maner fram det beste i folk. Feks Bahai religionen, der er det feks forbudt å baksnakke folk. Og kvinner og menn er likeverdige. Disse bahaiene undertrykkes sterkt av muslimene i Iran, islam er en religion som i sine værste former trekker frem det værste i folk.... Sufi-islam og ahmadia, alwier og slike liberale rettninger av islam selvfølgelig ikke. – serenity777''

Men det er ikke helt usannsynlig at hvis det hadde vært 1,5 milliarder Bahá'íer i verden, så ville situasjonen der også vært en annen.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i. Å dikutere sak er noe annet enn å diskutere en bestemt gruppe i samfunnet.

Å kjemme alle under en kam er diskrimenerende og dømmende uansett om en omtaler prester eller homofili.

''Det er jeg enig i. Å dikutere sak er noe annet enn å diskutere en bestemt gruppe i samfunnet. Å kjemme alle under en kam er diskrimenerende og dømmende uansett om en omtaler prester eller homofili. – fridie

''

Nemlig.

Med store religioner så er det vanskelig å vedta hva den faktisk mener (det er kristne som aksepterer skillsmisse og de som ikke gjør det), så da må man kritisere "de som tolker kristendommen dithen at man ikke skal kunne skilles", og lignende.

Med vennlig hilsen

''Noen religioner maner fram det beste i folk. Feks Bahai religionen, der er det feks forbudt å baksnakke folk. Og kvinner og menn er likeverdige. Disse bahaiene undertrykkes sterkt av muslimene i Iran, islam er en religion som i sine værste former trekker frem det værste i folk.... Sufi-islam og ahmadia, alwier og slike liberale rettninger av islam selvfølgelig ikke. – serenity777''

Men det er ikke helt usannsynlig at hvis det hadde vært 1,5 milliarder Bahá'íer i verden, så ville situasjonen der også vært en annen.

Med vennlig hilsen

Nei, men kulturrelativisme funker ikke. Dersom det hadde vært bare Islam i verden så hadde det ikke funket i det hele tatt. Rasisme er en uting, men man må slutte å kalle kulturkritikk for rasisme.

''Religiøse har lavere IQ enn ateister. – candlemass''

Ja, men det er en gjennomsnittsmåling. Det sier lite om individer.

Uansett, folk med "lavere IQ" har også samme rettigheter.

''Ja, men det er en gjennomsnittsmåling. Det sier lite om individer.''

Kan du utdype dette sanseløse sludderet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...