Gå til innhold

Helt vanlig/uvanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alle som lider av schizofreni en eller annen som befaler dem, en "person" som styrer hva de skal gjøre og si?

De har jo til og med et navn på "personen", eller stemmen som befaler og styrer.

Må si jeg har truffet på hyggelige "personer" og, savner dem. De oppmuntret meg de til å gjøre positive ting, det er vel ikke vanlig ved schizofreni?

Skrevet

Jeg har ingen slik stemme som befaler meg å gjøre ting på bestemte måter. Jeg vet ikke hvor vanlig det faktisk er, men det nevnes jo ofte i forbindelse med schizofreni.

Jeg har forstått det dithen at "schizofreni" rommer et helt spekter av lidelser, og at det er betydelig variasjon i forhold til de symptomer den enkelte har. Jeg husker en overlege en gang snakket om "schizofreniene" og sa at det med tiden antagelig ville få ulike benevnelser. Slik forsto jeg det...nhd kan sikkert si mer om dette...

Skrevet

Jeg har ingen slik stemme som befaler meg å gjøre ting på bestemte måter. Jeg vet ikke hvor vanlig det faktisk er, men det nevnes jo ofte i forbindelse med schizofreni.

Jeg har forstått det dithen at "schizofreni" rommer et helt spekter av lidelser, og at det er betydelig variasjon i forhold til de symptomer den enkelte har. Jeg husker en overlege en gang snakket om "schizofreniene" og sa at det med tiden antagelig ville få ulike benevnelser. Slik forsto jeg det...nhd kan sikkert si mer om dette...

Har du hatt "personer" som du kommuniserer med inni hodet ditt?

Føler det var mer kommunikasjon enn befalinger, men kunne få stygge kommentarer.

Etter det jeg har lest virker det som alle med schizofreni har disse "personene" som styrer dem, men da er det altså ikke tilfellet :)

Skrevet

Føler det var mer kommunikasjon enn befalinger, men kunne få stygge kommentarer.

Etter det jeg har lest virker det som alle med schizofreni har disse "personene" som styrer dem, men da er det altså ikke tilfellet :)

Jeg har ikke slike personer i alle fall. Og, jeg er selvsagt veldig glad for det, skjønt jeg da har hørt og lest at disse stemmene jo kan være hyggelige som du skriver.

Skrevet

Jeg tror at personer med schizofreni kan ha andre typer identitetsforvirringer, men det er antagelig noe annet enn hørselshallusinasjoner. Noen schizofrene har andre typer hallusinasjoner så som syns- lukt og taktile hallusinasjoner.

Skrevet

Jeg tror at personer med schizofreni kan ha andre typer identitetsforvirringer, men det er antagelig noe annet enn hørselshallusinasjoner. Noen schizofrene har andre typer hallusinasjoner så som syns- lukt og taktile hallusinasjoner.

Ja, det er vel litt forskjellig fra person til person, det er så mye en kan ha. Kanskje man får hallusinasjoner om det man er opptatt av?

Skrevet

Jeg har ikke diagnosen schizofreni. Men har vært psykotisk og hørt stemmer. Jeg kunne høre mange stemmer på en gang. De var ikke befalende, bortsett fra en stemme som sa til meg at jeg skulle spandere på smågodt til hele avdelingen, og da gjorde jeg det :-). Det var noen av disse stemene som kunne fortelle meg veldig morsome ting, så jeg lå på gulvet å lo. De andre sa forferdelige ting til meg. Men ja, man kan savne de stemmene som fikk en til å gå rundt å smile hele dagen. :-).

Skrevet

Jeg har ikke diagnosen schizofreni. Men har vært psykotisk og hørt stemmer. Jeg kunne høre mange stemmer på en gang. De var ikke befalende, bortsett fra en stemme som sa til meg at jeg skulle spandere på smågodt til hele avdelingen, og da gjorde jeg det :-). Det var noen av disse stemene som kunne fortelle meg veldig morsome ting, så jeg lå på gulvet å lo. De andre sa forferdelige ting til meg. Men ja, man kan savne de stemmene som fikk en til å gå rundt å smile hele dagen. :-).

''Men ja, man kan savne de stemmene som fikk en til å gå rundt å smile hele dagen. :-).''

Ja, og jeg fikk selvtillit av de gode :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...