Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

''Er det ikke bedre med fire barnefamilier i et hus i nabolaget, enn 23 minileiligheter i det samme huset? 23 stykker som parkerer i ''

Men hvor skal disse 23 (enslige) bo da?

Ja det er jo også et poeng. Skal de 23 single måtte flytte ut av sentrum, mens sentrum overfylles av barnefamilier? Det blir jo helt bakvendtland spør du meg..

Fortsetter under...

Mary Poppins

Men fra et makroøkonomisk perspektiv hadde det vært bra å bremse prisveksten på boliger ytterligere nå, og unngå en boble som sprekker, det må du være enig i?

Det er i "småleilighetsmarkedet" det virkelig brenner, det betyr ikke at de store er "tungsolgte" at det tar én uke lenger å få solgt. Er det ikke bedre med fire barnefamilier i et hus i nabolaget, enn 23 minileiligheter i det samme huset? 23 stykker som parkerer i gaten, 8 av dem får barn de også (så du slipper ikke barnevognene eller hva det nå er som plager folk med dem), presset på skoler og barnehager øker og leilighetene skifter eiere en gang i året? Det er kun utbygger som tjener på det.

Og en annen ting, dere som mener at slike små leiligheter bør være til utleie og ikke salg, hvordan mener dere da at unge i Oslo skal kunne klare å komme seg inn på boligmarkedet med denne 15% egenkapital regelen og de prisene som er nå? Da er det jo supert at det finnes tilbud der man kan kjøpe leiligheter for under millionen, og kanskje få med seg en liten prisøkning?

Gjest Boblebyggende

Ja det er jo også et poeng. Skal de 23 single måtte flytte ut av sentrum, mens sentrum overfylles av barnefamilier? Det blir jo helt bakvendtland spør du meg..

Jeg mener ikke at barnefamiliene har mer rett på noe som helst. Jeg tror at av de 23 single, ville de fleste av dem(selvsagt) foretrukket en 50 kvadratmeter leilighet istedetfor en på 25 for de millionene det koster, men de har ikke råd, og det går an å bo så smått i en periode. Så håper man på å tjene på kjøpet og kjøpe seg opp etterhvert. Men hva skal de kjøpe seg opp til? Det blir ut av sentrum. Så kommer krakket, og sentrum er fullt av minileiligheter ingen vil ha.. *Pessimistisk*

Kanskje de 23 kunne leid eller kjøpt i Nittedal først, og så kjøpt seg drømmeleiligheten i sentrum som de kan bli boende i etter de har fyllt 30 også.

Mary Poppins

Jeg mener ikke at barnefamiliene har mer rett på noe som helst. Jeg tror at av de 23 single, ville de fleste av dem(selvsagt) foretrukket en 50 kvadratmeter leilighet istedetfor en på 25 for de millionene det koster, men de har ikke råd, og det går an å bo så smått i en periode. Så håper man på å tjene på kjøpet og kjøpe seg opp etterhvert. Men hva skal de kjøpe seg opp til? Det blir ut av sentrum. Så kommer krakket, og sentrum er fullt av minileiligheter ingen vil ha.. *Pessimistisk*

Kanskje de 23 kunne leid eller kjøpt i Nittedal først, og så kjøpt seg drømmeleiligheten i sentrum som de kan bli boende i etter de har fyllt 30 også.

''Kanskje de 23 kunne leid eller kjøpt i Nittedal først, og så kjøpt seg drømmeleiligheten i sentrum som de kan bli boende i etter de har fyllt 30 også.''

Hvem under 30, singel eller student vil bo i Nittedal?!?? Det er jo helt absurd og tro at det vil kunne skje..

Gjest Boblebyggende

''Kanskje de 23 kunne leid eller kjøpt i Nittedal først, og så kjøpt seg drømmeleiligheten i sentrum som de kan bli boende i etter de har fyllt 30 også.''

Hvem under 30, singel eller student vil bo i Nittedal?!?? Det er jo helt absurd og tro at det vil kunne skje..

Jeg vet, jeg vet. jeg skjønner jo det, det er en grunn til at vi har dagens situasjon. Men jeg ser det som en politisk oppgave å bremse bygging av små leiligheter i sentrum, ikke øke den (som hovedinnlegget tar til orde for). Det bør også settes inn tiltak for å bremse prisveksten i dette markedet, for å unngå et krakk. Det er ingen menneskerett å komme seg inn på boligmarkedet i ung alder og tjene gode penger på det. Det er heller ingen (burde ikke være) fritt fram for en hver privat utbyggeraktør å bygge villt kun med tanke på egen profitt i dagens situasjon, uten at noen regulerer det med tanke på byutvikling og andre "rettigheter" man har, som lys, støy, kollektivtransport, friarealer, variert bomiljø, + unngå faren å gå personlig konkurs når renta går opp og prisene ned.

Mary Poppins

Jeg vet, jeg vet. jeg skjønner jo det, det er en grunn til at vi har dagens situasjon. Men jeg ser det som en politisk oppgave å bremse bygging av små leiligheter i sentrum, ikke øke den (som hovedinnlegget tar til orde for). Det bør også settes inn tiltak for å bremse prisveksten i dette markedet, for å unngå et krakk. Det er ingen menneskerett å komme seg inn på boligmarkedet i ung alder og tjene gode penger på det. Det er heller ingen (burde ikke være) fritt fram for en hver privat utbyggeraktør å bygge villt kun med tanke på egen profitt i dagens situasjon, uten at noen regulerer det med tanke på byutvikling og andre "rettigheter" man har, som lys, støy, kollektivtransport, friarealer, variert bomiljø, + unngå faren å gå personlig konkurs når renta går opp og prisene ned.

Det er ingen menneskerett at barnefamilier skal kunne bo i sentrum heller.

Men uansett, jeg tror kanskje du misforstår konseptet med tilbud og etterspørsel. Altså dersom tilbudet av disse små leiligheten reduseres, så vil prisene skytes i været, ikke det motsatte, så den prisstabiliteten du etterlengter vil ikke finne sted.

Og med dagens priser så er det vanskelignok for unge å komme inn på boligmarkedet allerede.

Annonse

Gjest boblebyggende

Det er ingen menneskerett at barnefamilier skal kunne bo i sentrum heller.

Men uansett, jeg tror kanskje du misforstår konseptet med tilbud og etterspørsel. Altså dersom tilbudet av disse små leiligheten reduseres, så vil prisene skytes i været, ikke det motsatte, så den prisstabiliteten du etterlengter vil ikke finne sted.

Og med dagens priser så er det vanskelignok for unge å komme inn på boligmarkedet allerede.

Prisene har skutt i været, og aksellerer ennå. Både tilbud og etterspørsel øker. Jeg tro etterspørselen er kunstig høy, for en rekke folk ønsker å hive seg med på karusellen, kjøpe kjapt, selge kjapt, tjene på det, ikke bli boende slik lenge. Jeg tenker tiltak for å dempe utlånsveksten, samt bremse økningen i tilbudet er veien å gå, ikke øke tilbudet i den grad at etterspørselen blir nådd og prisen synker, da har vi jo krakket da? Og en haug med små upraktiske leiligheter ingen vil bo i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...