Gå til innhold

Hva syns du om Fredrikstad-dialekten?

Anbefalte innlegg

Gjest ålesunder07

Jeg synes det er mange dialekter som er mye verre enn Fredrikstad-dialekten! Karmøy og Voss f.eks., det er jo umulig å skjønne hva de sier!

De er jo ikke stygge bare fordi du ikke forstår hva de sier.

Vi forstår jo ikke fransk og italiensk, likevel synes de fleste at det er vakre språk.

Syns ikke man skal gå rundt og si at den og den dialekten er stygg...

Jeg er fra Ålesund, grei nok dialekt, men jeg hater å høre den på tv :D

Og de i bygdene rundt oss - dvs andre sunnmøringer syns Ålesundsk er stygt og ikke noen sunnmørsdialekt, de mener vi gjør oss for fine, snakker for bokmål osv....

Vi sier blant annet ikke og ikke ikkje... dvs jeg sier ikkje, men det er pga jeg lærte at det var barnslig å si ikke da jeg var 12 år :-)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Sara Bernard

4

• PieLill

4

• Bella Dotte

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke Fredrikstad eller andre Østfolddialekter er direkte stygge, men de er heller ikke blant mine favoritter.

Dialektene i Mjøs-traktene er veldig usexy. Jeg kunne nok aldri forelske meg i en som snakker som Sigbjørn Johnsen.

Molde og Haugesund er fine, og alle bydialektene nordpå. Stavangerdialekten er beahgelig og sexy når menn snakker, men kvinner kvekker og breker.

Jeg er enig i at dialektene rundt Mjøsa er veldig usexy. Det synes jeg også trøndersk er... Stavangerdialekt derimot, oh la la! :)

Gjest Hulderen

Enig - Østfoldialekt er lite pent :P. Utpreget slik dialekt høres rett og slett lite intelligent ut - tenker Raymond med en gang *dukker*.

Den Raymond-karakteren har ødelagt enomt mye for området. For jeg er enig, det blir til at man ubevisst tenker at en som snakker som ham, må være like dum som ham.

Gjest Hulderen

Jeg synes ikke Fredrikstad eller andre Østfolddialekter er direkte stygge, men de er heller ikke blant mine favoritter.

Dialektene i Mjøs-traktene er veldig usexy. Jeg kunne nok aldri forelske meg i en som snakker som Sigbjørn Johnsen.

Molde og Haugesund er fine, og alle bydialektene nordpå. Stavangerdialekten er beahgelig og sexy når menn snakker, men kvinner kvekker og breker.

He he, hvem er det du er ute etter å erte nå?

;-)

Gjest togli

Min erfaring er at det ikke er dialekten som bestemmer om man synes den er sexy, fin, rar, usexy, stygg (u'name it :P), men personen som snakker dialekten ;)

Hvis jeg i utgangspunktet synes f.eks. bergensdialekta er usexy (noe jeg ikke synes den er!), og treffer en himla kjekk bergenser med dyp og sexy mannerøst, så synes jeg trolig bergensdialekta er rå! ;)

Mener å huske at man for et par års tid siden hadde en avstemning på hvilken dialekt menn syntes var mest sexy på kvinner, og da vant romsdalsdialekta (og den kan jeg snakke....jihhahhahaha) :P

Annonse

Gjest Elextra

Den Raymond-karakteren har ødelagt enomt mye for området. For jeg er enig, det blir til at man ubevisst tenker at en som snakker som ham, må være like dum som ham.

Det har han nok, for den yngre generasjon, men for mange av oss tok Raymond bare inntrykket vi allerede hadde på kornet :P.

Gjest Elextra

Min erfaring er at det ikke er dialekten som bestemmer om man synes den er sexy, fin, rar, usexy, stygg (u'name it :P), men personen som snakker dialekten ;)

Hvis jeg i utgangspunktet synes f.eks. bergensdialekta er usexy (noe jeg ikke synes den er!), og treffer en himla kjekk bergenser med dyp og sexy mannerøst, så synes jeg trolig bergensdialekta er rå! ;)

Mener å huske at man for et par års tid siden hadde en avstemning på hvilken dialekt menn syntes var mest sexy på kvinner, og da vant romsdalsdialekta (og den kan jeg snakke....jihhahhahaha) :P

''Hvis jeg i utgangspunktet synes f.eks. bergensdialekta er usexy (noe jeg ikke synes den er!), og treffer en himla kjekk bergenser med dyp og sexy mannerøst, så synes jeg trolig bergensdialekta er rå! ;)

''

Akkurat det der har jeg også lagt merke til. I tenårene likte jeg omtrent ingen dialekter, men av slike grunner likte jeg etterhvert én etter én! :P. Kanskje jeg ennå har til gode å treffe en skikkelig kjekk fyr fra Halden eller Fredrikstad? Husker forresten én fra da jeg studerte.... men erindrer at jeg syntes dialekten ødela for ham (slem nå!).

Gjest togli

''Hvis jeg i utgangspunktet synes f.eks. bergensdialekta er usexy (noe jeg ikke synes den er!), og treffer en himla kjekk bergenser med dyp og sexy mannerøst, så synes jeg trolig bergensdialekta er rå! ;)

''

Akkurat det der har jeg også lagt merke til. I tenårene likte jeg omtrent ingen dialekter, men av slike grunner likte jeg etterhvert én etter én! :P. Kanskje jeg ennå har til gode å treffe en skikkelig kjekk fyr fra Halden eller Fredrikstad? Husker forresten én fra da jeg studerte.... men erindrer at jeg syntes dialekten ødela for ham (slem nå!).

Skjønner hva du mener ang Østfoldlignende dialekter :P Kjenner dog en sexy kar fra Sarpsborg, og HAN snakker sexy han :P

De er jo ikke stygge bare fordi du ikke forstår hva de sier.

Vi forstår jo ikke fransk og italiensk, likevel synes de fleste at det er vakre språk.

Syns ikke man skal gå rundt og si at den og den dialekten er stygg...

Jeg er fra Ålesund, grei nok dialekt, men jeg hater å høre den på tv :D

Og de i bygdene rundt oss - dvs andre sunnmøringer syns Ålesundsk er stygt og ikke noen sunnmørsdialekt, de mener vi gjør oss for fine, snakker for bokmål osv....

Vi sier blant annet ikke og ikke ikkje... dvs jeg sier ikkje, men det er pga jeg lærte at det var barnslig å si ikke da jeg var 12 år :-)

Men jeg synes jo ikke at Farsund-dialekten er noe fin. :o) Og som du så liker ikke jeg heller å høre min egen dialekt, trøndersk, på tv - det er noen som kommer greit ut av det, men andre trøndere igjen er et mareritt å høre på tv! *grøss*

Fredrikstad og østfold er top 3 når det gjelder fæle dialekter. Men jeg synes nordlansk og sosiolekten fra oslo 3 høyere på lista.

Hmmm,... nordlandsk.

Mener du som de snakker i Vega, Velfjord eller i Brønnøysund? Eller kanskje Sandnesjøen, Mo i Rana og Mosjøen? Eller sikter du til f.eks. Saltdalen, Bodø eller Narvik.

Definerer du dialekter fra Troms og Finnmark også som 'nordlandsk', blir jeg enda litt mer nysgjerrig på hvilken dialekt du egentlig mener.

Du finner nesten like store variasjoner innen Nordland fylke som du gjør på kyststripen fra Oslo til Kristiansand.

mvh

Det er vel vanlig at dialekter nærme hovedstaden blir regnet som stygge. - Østfold, Hedmark, Vestfold. Ligger nærme "bokmål" men variasjonen karakteriseres som bredere. Øvrige dialekter får et mer eksotisk preg.

Hedmark er Prøysen- og Aukrustland. F.eks. Trysil, Tynset og Alvdal. Ikke mye Oslodialekt der.

mvh

Annonse

''Dialektene i Mjøs-traktene er veldig usexy. Jeg kunne nok aldri forelske meg i en som snakker som Sigbjørn Johnsen.''

Det kunne jeg! Jeg synes den dialekten er den aller koseligste tror jeg og kunne glatt forelsket meg i en kar med en slik dialekt. :o)

Sara Bernard

Jepp, og sånn er det med utseende også.

Kule personligheter er sjelden "stygge", fordi man forbinder dem med noe bra. Mens billedskjønne bitcher fort blir mindre pene. Tenkte over dette allerede i 7. klasse, ifm at gutta kalte lærerinnene de ikke likte for "stygge".

Gjest togli

Jepp, og sånn er det med utseende også.

Kule personligheter er sjelden "stygge", fordi man forbinder dem med noe bra. Mens billedskjønne bitcher fort blir mindre pene. Tenkte over dette allerede i 7. klasse, ifm at gutta kalte lærerinnene de ikke likte for "stygge".

Er nok noe i det, ja ;)

Bella Dotte

'' Jeg kan ikke plassere den nøyaktig, men jeg tenkte "Otta". Håper jeg ikke - ihvertfall ikke ved en feiltakelse - fornærmer noen her som er fra Otta!''

Jeg synes nord-gurdbrandsdalsdialekt er flott! :)

Kanskje var det stemmen hennes, kanskje var det at hun var i "computer says no"-modus. Jeg har lett litt etter "clues" i det hun sa, og ting tyder på at hun kom fra Lillehammer, eller ihvertfall jobbet der nå.

Bella Dotte

'' Jeg kan ikke plassere den nøyaktig, men jeg tenkte "Otta". Håper jeg ikke - ihvertfall ikke ved en feiltakelse - fornærmer noen her som er fra Otta!''

Jeg synes nord-gurdbrandsdalsdialekt er flott! :)

Kanskje var det stemmen hennes, kanskje var det at hun var i "computer says no"-modus. Jeg har lett litt etter "clues" i det hun sa, og ting tyder på at hun kom fra Lillehammer, eller ihvertfall jobbet der nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...