Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig heroin?

Anbefalte innlegg

Gjest Nemlig Hemlig
Skrevet

Tviler på att han er særlig representativ for heroinister. Langvarig misbruk gjør deg skader på iq, psyke og kropp. Disse stakkarene burde få mulighet til å skaffe seg subutex og metadon på dagen. Selv om de ikke klarer å holde seg rene.

Litt av problemet med det altfor liberale samfunn er att man ikke reagerer i det hele tatt. Det er en skam att man ikke tvangsbehandler disse menneskene, slik man gjør med andre som er sinnsyke. For det er sinnsykt å gå på heroin, og dope seg ihjel.

Skrevet

Tviler på att han er særlig representativ for heroinister. Langvarig misbruk gjør deg skader på iq, psyke og kropp. Disse stakkarene burde få mulighet til å skaffe seg subutex og metadon på dagen. Selv om de ikke klarer å holde seg rene.

Litt av problemet med det altfor liberale samfunn er att man ikke reagerer i det hele tatt. Det er en skam att man ikke tvangsbehandler disse menneskene, slik man gjør med andre som er sinnsyke. For det er sinnsykt å gå på heroin, og dope seg ihjel.

''Tviler på att han er særlig representativ for heroinister. Langvarig misbruk gjør deg skader på iq, psyke og kropp. Disse stakkarene burde få mulighet til å skaffe seg subutex og metadon på dagen. Selv om de ikke klarer å holde seg rene.

Litt av problemet med det altfor liberale samfunn er att man ikke reagerer i det hele tatt. Det er en skam att man ikke tvangsbehandler disse menneskene, slik man gjør med andre som er sinnsyke. For det er sinnsykt å gå på heroin, og dope seg ihjel. – Nemlig Hemlig''

Tvangsbehandling virker ikke. Jeg forstår ikke engang hvorfor du tror det skal virke?

Hvis folk får medisinsk ren heroin så kan de gå på det i årevis. De kan ofte ha en jobb, få selvrespekt, unngå kriminalitet, og unngå helseproblemer som rusmisbrukere får av det som er i gateheroin.

De vil selvsagt ikke ha den mest dynamiske personligheten. De vil neppe vinne Nobelprisen i fysikk, men de vil leve.

Nord og ned
Skrevet

''og dope seg ihjel.''

Ja, det er jo nettopp inntryket man vanligvis får. At heroinistene dør relativt unge hvis de ikke legger misbruket på hylla. Men denne mannen er jo et bevis på at det går an å holde gående minst det like lenge som med alkholmisbruk. 45 år på heroin!

Det overrasket meg litt.

Gjest helt uenig
Skrevet

''Tviler på att han er særlig representativ for heroinister. Langvarig misbruk gjør deg skader på iq, psyke og kropp. Disse stakkarene burde få mulighet til å skaffe seg subutex og metadon på dagen. Selv om de ikke klarer å holde seg rene.

Litt av problemet med det altfor liberale samfunn er att man ikke reagerer i det hele tatt. Det er en skam att man ikke tvangsbehandler disse menneskene, slik man gjør med andre som er sinnsyke. For det er sinnsykt å gå på heroin, og dope seg ihjel. – Nemlig Hemlig''

Tvangsbehandling virker ikke. Jeg forstår ikke engang hvorfor du tror det skal virke?

Hvis folk får medisinsk ren heroin så kan de gå på det i årevis. De kan ofte ha en jobb, få selvrespekt, unngå kriminalitet, og unngå helseproblemer som rusmisbrukere får av det som er i gateheroin.

De vil selvsagt ikke ha den mest dynamiske personligheten. De vil neppe vinne Nobelprisen i fysikk, men de vil leve.

''Tvangsbehandling virker ikke.''

Du er jo helt på villspor. Om de blir plassert på en øde øy der stoff ikke er tilgjengelig, opphører misbruket. Ubehagelig med abstinenser selvfølgelig, men det kan gjøres noe med.

Gjest tjallabais
Skrevet

Du er jo helt på villspor. Om de blir plassert på en øde øy der stoff ikke er tilgjengelig, opphører misbruket. Ubehagelig med abstinenser selvfølgelig, men det kan gjøres noe med.

Ja, det er jo abstinensene som er verst. Greit nok med hasjrøyker, der er nok det psykiske aspekteret sterkest, men heroin som går rett i blodet....

man få temmelig ubehagelige abstinenser uten...

og psykiske virkninger av dopet ja...

Så å ha de på en "øde øye" uten slikt tilgjengelig,

men i starten få mildere dop for å holde ut de verste abstinensene, samme måte som røykere trapper ned røyken med f.eks. nikotinplaster.

Jeg har hørt det er verre å slutte med røyk enn heroin, rett og slett pga det er så lett tilgjengelig.

Når man er ren fra heroin - så bør de få langvarig oppfølging,

bli flyttet til en ny by, få hjelp til å danne seg et rusfritt nettverk. Derfor tror jeg mange av de som blir frelst klarer å holde seg ren, rett og slett pga de blir ønsket velkommen i kristne miljøer, men det bør finnes alternativer også for de som ikke vil la seg frelse...

Skrevet

''Du er jo helt på villspor. Om de blir plassert på en øde øy der stoff ikke er tilgjengelig, opphører misbruket. Ubehagelig med abstinenser selvfølgelig, men det kan gjøres noe med. – helt uenig

''

Så du mener de må bo på en øde øy resten av livet?

Og tror du ingen kommer til å smugle heroin dit?

Gjest togli
Skrevet

Problemet er at vedkommende ikke kan leve på denne øya resten av livet...... Hva når han/hun skal tilbake til sivilisasjonen? Jeg er ingen ekspert på stoffmisbruk, men har blitt fortalt at heroin er et stoff man aldri blir avvent fra? Andre stoffer er derimot annerledes....

Skrevet

''og dope seg ihjel.''

Ja, det er jo nettopp inntryket man vanligvis får. At heroinistene dør relativt unge hvis de ikke legger misbruket på hylla. Men denne mannen er jo et bevis på at det går an å holde gående minst det like lenge som med alkholmisbruk. 45 år på heroin!

Det overrasket meg litt.

''Men denne mannen er jo et bevis på at det går an å holde gående minst det like lenge som med alkholmisbruk. 45 år på heroin!''

Han er et bevis på at man under visse omstendigheter kan overleve så lenge. Men statestikken forteller at sjansene for det er minimale.

Hvilket liv tror du forresten han kunne fått om han ikke dopet seg?

mvh

Skrevet

Og om han ikke hadde brukt heroin hadde han kanskje hatt en givende og godt betalt jobb, et godt sted å bo og god økonomi.

mvh

Nord og ned
Skrevet

Og om han ikke hadde brukt heroin hadde han kanskje hatt en givende og godt betalt jobb, et godt sted å bo og god økonomi.

mvh

''Og om han ikke hadde brukt heroin hadde han kanskje hatt en givende og godt betalt jobb, et godt sted å bo og god økonomi.''

Og du har som vanlig hverken skjønt spørsmålet eller poenget.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer an på definisjonen av farlig og farlig for hva.

Hvis en mener farlig for livet/dødelig, er det ikke svært farlig.

Hvis en mener helseskadelig, er det felles for alle narkotika at det er svært mye farligere å injisere stoffet enn å ta tabletter eller røyke det.

Nord og ned
Skrevet

''Men denne mannen er jo et bevis på at det går an å holde gående minst det like lenge som med alkholmisbruk. 45 år på heroin!''

Han er et bevis på at man under visse omstendigheter kan overleve så lenge. Men statestikken forteller at sjansene for det er minimale.

Hvilket liv tror du forresten han kunne fått om han ikke dopet seg?

mvh

''Hvilket liv tror du forresten han kunne fått om han ikke dopet seg?''

Helhypotetisk. Han kunne vært kjørt ihjel som 17 åring på moped, eller druknet på fest under fyllesvømming sammen med kamerater på hytta som 23-åring. Eller han kunne vært konsernsjef i Statoil. Det er mitt spørsmål helt uvedkommende åkke som.

Spørsmålet mitt er sprunget ut av at denne mannens liv bryter ganske mye med de forestilinger i alle fall jeg, og sannsynligvis de fleste andre har når det gjelder heroinens nedbrytende effekter på folk.

Nord og ned
Skrevet

Det kommer an på definisjonen av farlig og farlig for hva.

Hvis en mener farlig for livet/dødelig, er det ikke svært farlig.

Hvis en mener helseskadelig, er det felles for alle narkotika at det er svært mye farligere å injisere stoffet enn å ta tabletter eller røyke det.

Forholder det seg ikke også slik, at noe av årsaken til at norske heroinister er mer slitne enn i mange andre land er at det er veldig allminnelig å blande misbruket med Benzodiazepiner for å forsterke effekten/spare på heroinet, og at de derfor er dobbeltavhengige?

Ble forbauset over en reportasje fra Sveits på TV for en tid tilbake hvor det ble opplyst at av flere hundre som fikk rent heroin fritt for forurensning gratis i korrekt dose, så var 50% i arbeide og fungerte bortimot normalt. De som ble intervjuet virket også helt klare i toppen.

Skrevet

''Og om han ikke hadde brukt heroin hadde han kanskje hatt en givende og godt betalt jobb, et godt sted å bo og god økonomi.''

Og du har som vanlig hverken skjønt spørsmålet eller poenget.

Du spør hvor farlig heroin er.

Farlig som dødelig? I så fall er det andre ting som er farligere. Men du øker faren for tidlig død vesentlig ved å bruke heroin.

Eller farlig som at man kjører livet sitt rett vest? At man raserer sine relasjoner? At man påfører sine nærmeste stor lidelse? At man knekker sin fysiske og mental helse?

Om et ødelagt liv ikke er så farlig, er ikke heroin så farlig heller.

Artikkelen viser kun et bilde av mannen og forteller at han selger magasin. Vi får ikke høre ham prate. Vi vet ingen ting om hvor 'oppegående' han er ut over at han klarer å stå på beina og spørre folk om de vil kjøpe et blad.

mvh

Nord og ned
Skrevet

Du spør hvor farlig heroin er.

Farlig som dødelig? I så fall er det andre ting som er farligere. Men du øker faren for tidlig død vesentlig ved å bruke heroin.

Eller farlig som at man kjører livet sitt rett vest? At man raserer sine relasjoner? At man påfører sine nærmeste stor lidelse? At man knekker sin fysiske og mental helse?

Om et ødelagt liv ikke er så farlig, er ikke heroin så farlig heller.

Artikkelen viser kun et bilde av mannen og forteller at han selger magasin. Vi får ikke høre ham prate. Vi vet ingen ting om hvor 'oppegående' han er ut over at han klarer å stå på beina og spørre folk om de vil kjøpe et blad.

mvh

''Artikkelen viser kun et bilde av mannen og forteller at han selger magasin.''

Helt greit at du ikke mener det finnes noe oppsiktvekkende i at det finnes folk som har brukt heroin i 45 år, og fortsatt lever, står på bena og er ute i samfunnet, men jeg synes altså at det er det.

Mannen er også et bevis på at din generalisering rundt å ødelegge sin psykiske og fyrsiske helse med heroin kan åpnes for nyansering, og en diskusjon om det er stoffet i seg, eller om det er livsstilen som narkomane tvinges til å ha på jakt etter penger hele tide som sliter dem mest ut.

At alt rusmisbruk av alle typer rusmiddel på en eller flere måter, og i større eller mindre grad virker nedbrytende enn å gå gjennom livet nykter, er selvfølgeligheter som du ikke trenger terpe på mer enn du alt har gjort.

Skrevet

''Artikkelen viser kun et bilde av mannen og forteller at han selger magasin.''

Helt greit at du ikke mener det finnes noe oppsiktvekkende i at det finnes folk som har brukt heroin i 45 år, og fortsatt lever, står på bena og er ute i samfunnet, men jeg synes altså at det er det.

Mannen er også et bevis på at din generalisering rundt å ødelegge sin psykiske og fyrsiske helse med heroin kan åpnes for nyansering, og en diskusjon om det er stoffet i seg, eller om det er livsstilen som narkomane tvinges til å ha på jakt etter penger hele tide som sliter dem mest ut.

At alt rusmisbruk av alle typer rusmiddel på en eller flere måter, og i større eller mindre grad virker nedbrytende enn å gå gjennom livet nykter, er selvfølgeligheter som du ikke trenger terpe på mer enn du alt har gjort.

''Helt greit at du ikke mener det finnes noe oppsiktvekkende i at det finnes folk som har brukt heroin i 45 år, og fortsatt lever, står på bena og er ute i samfunnet, men jeg synes altså at det er det.''

Det har alltid funtes gamle ulver blant rusmisbrukerne, så det synes jeg ikke er oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det overrasker meg at du synes det er så spesielt.

''Mannen er også et bevis på at din generalisering rundt å ødelegge sin psykiske og fyrsiske helse med heroin kan åpnes for nyansering, og en diskusjon om det er stoffet i seg, eller om det er livsstilen som narkomane tvinges til å ha på jakt etter penger hele tide som sliter dem mest ut.''

Mannen er for meg ikke bevis på annet enn at det går an å overleve langvarig heroinbruk.

Om du ønsket å debattere hvor vidt det er hensiktsmessig å fortsatt krimminalisere misbruk, burde du formulert ditt første innlegg anderledes.

Når jeg ser alt helvete rusmisbruk skaper, ønsker jeg å forby det. Når jeg ser hva forbudet gjør med de som er avhengig, ønsker jeg å legalisere det.

mvh

Nord og ned
Skrevet

''Helt greit at du ikke mener det finnes noe oppsiktvekkende i at det finnes folk som har brukt heroin i 45 år, og fortsatt lever, står på bena og er ute i samfunnet, men jeg synes altså at det er det.''

Det har alltid funtes gamle ulver blant rusmisbrukerne, så det synes jeg ikke er oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det overrasker meg at du synes det er så spesielt.

''Mannen er også et bevis på at din generalisering rundt å ødelegge sin psykiske og fyrsiske helse med heroin kan åpnes for nyansering, og en diskusjon om det er stoffet i seg, eller om det er livsstilen som narkomane tvinges til å ha på jakt etter penger hele tide som sliter dem mest ut.''

Mannen er for meg ikke bevis på annet enn at det går an å overleve langvarig heroinbruk.

Om du ønsket å debattere hvor vidt det er hensiktsmessig å fortsatt krimminalisere misbruk, burde du formulert ditt første innlegg anderledes.

Når jeg ser alt helvete rusmisbruk skaper, ønsker jeg å forby det. Når jeg ser hva forbudet gjør med de som er avhengig, ønsker jeg å legalisere det.

mvh

''Det overrasker meg at du synes det er så spesielt.''

Siden det kryr av slike kan du jo godt finne noen andre eksempel i en fei på folk som har brukt heroin i >40 år?

Meg skulle det ikke overraske om du ikke finner en kjeft. Som sammenligning er det også svært få som er i stand til å overleve og gå på fylla i 45 år.

------------------------------------------------------------------------------------

''Om du ønsket å debattere hvor vidt det er hensiktsmessig å fortsatt krimminalisere misbruk, burde du formulert ditt første innlegg anderledes.''

Nei, det ønsket jeg ikke, og trenger derfor ikke omformulere spørsmålet. Du burde i stedet svare på spørsmålet som det står og ikke alt mulig annet. Jeg er utelukkende ute etter i hvor stor grad heroin som stoff bryter ned legeme og sjel, gitt alene og i "rett" dose.

Skrevet

''Det overrasker meg at du synes det er så spesielt.''

Siden det kryr av slike kan du jo godt finne noen andre eksempel i en fei på folk som har brukt heroin i >40 år?

Meg skulle det ikke overraske om du ikke finner en kjeft. Som sammenligning er det også svært få som er i stand til å overleve og gå på fylla i 45 år.

------------------------------------------------------------------------------------

''Om du ønsket å debattere hvor vidt det er hensiktsmessig å fortsatt krimminalisere misbruk, burde du formulert ditt første innlegg anderledes.''

Nei, det ønsket jeg ikke, og trenger derfor ikke omformulere spørsmålet. Du burde i stedet svare på spørsmålet som det står og ikke alt mulig annet. Jeg er utelukkende ute etter i hvor stor grad heroin som stoff bryter ned legeme og sjel, gitt alene og i "rett" dose.

''Siden det kryr av slike kan du jo godt finne noen andre eksempel i en fei på folk som har brukt heroin i >40 år?''

Jeg visste ikke at det krydde av dem. De fleste dør jo tidligere. Men noen er det alltids.

''Du burde i stedet svare på spørsmålet som det står og ikke alt mulig annet. Jeg er utelukkende ute etter i hvor stor grad heroin som stoff bryter ned legeme og sjel, gitt alene og i "rett" dose.''

Ok, det var ikke det som sto i overskriften og den lille teksten du skrev da du startet tråden.

mvh

Nord og ned
Skrevet

mvh

''så det synes jeg ikke er oppsiktsvekkende i det hele tatt. Det overrasker meg at du synes det er så spesielt.''

I følge denne undersøkelsen leves det rundt 15-20 år etter at misbruket er etablert. http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_average_life_span_of_a_heroin_addict

"Ikke oppsiktsvekkende"...neida, ikke i det hele tatt. At det finnes folk som har vært med så og si helt siden det første heroinet kom til Norge på 60-tallet og fortsatt er blandt oss er ikke "spesielt"...Neida, ikke i det hele tatt.

Latterlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...