Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Jeg tror det er to ting som bør prøves ut: 1: Med BP bør du prøve ut stemningsstabiliserende som grunnlagsmedisin stabilt og over lengre tid. 2. Jeg tror du ville hatt nytte av intensiv psykoterapi over noe tid for den del av plagene som er i tillegg til BP. 0 Siter
Gjest FruFibro Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Nei,ikke gi opp! Nå skal vi prøve å nyte våren:-) Lykke til! 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Jeg tror det er to ting som bør prøves ut: 1: Med BP bør du prøve ut stemningsstabiliserende som grunnlagsmedisin stabilt og over lengre tid. 2. Jeg tror du ville hatt nytte av intensiv psykoterapi over noe tid for den del av plagene som er i tillegg til BP. Hva går intensiv psykoterapi ut på, og hvor ofte? Jeg har jo gått til psykolog i mange år. Det var stemningsstabiliserende jeg ønsket å prøve igjen også, når jeg ble dårligere igjen. 0 Siter
Gjest Poncho Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Før du gir opp synes jeg du skal kontakte psykiateren din igjen. Det er ikke lov å gi seg. Du trenger sikkert stemningsstabiliserende. Mas til du får det. Lykke til! 0 Siter
Gjest Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Hva går intensiv psykoterapi ut på, og hvor ofte? Jeg har jo gått til psykolog i mange år. Det var stemningsstabiliserende jeg ønsket å prøve igjen også, når jeg ble dårligere igjen. Intensiv terapi er vel terapi en dag i uka hos en kompetent behandler og hvor du aktivt jobber med dine vansker (som feks fører til at du selvskader) både i og mellom timene. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Intensiv terapi er vel terapi en dag i uka hos en kompetent behandler og hvor du aktivt jobber med dine vansker (som feks fører til at du selvskader) både i og mellom timene. Jeg leser om psykoterapi, men det er så mye forskjellig. Tidligere lå jeg på en benk og sa det som falt meg inn, mens psykologen av og til kom med kommentarer. I senere år har det helst vært støttesamtaler. Har aldri hatt noen spesielle ting jeg skal jobbe med mellom timene. 0 Siter
XbellaX Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Jeg leser om psykoterapi, men det er så mye forskjellig. Tidligere lå jeg på en benk og sa det som falt meg inn, mens psykologen av og til kom med kommentarer. I senere år har det helst vært støttesamtaler. Har aldri hatt noen spesielle ting jeg skal jobbe med mellom timene. ''Har aldri hatt noen spesielle ting jeg skal jobbe med mellom timene.'' Noe av den viktigste og hardeste jobben i terapien skjer jo nettopp _mellom_ timene. 0 Siter
Gjest Poncho Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Jeg leser om psykoterapi, men det er så mye forskjellig. Tidligere lå jeg på en benk og sa det som falt meg inn, mens psykologen av og til kom med kommentarer. I senere år har det helst vært støttesamtaler. Har aldri hatt noen spesielle ting jeg skal jobbe med mellom timene. Det finnes bøker/hefter som tar opp temaet selvskading og hvordan mestre følelser knyttet til dette. Søk på selvskading så vil du sikkert finne noe. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 ''Har aldri hatt noen spesielle ting jeg skal jobbe med mellom timene.'' Noe av den viktigste og hardeste jobben i terapien skjer jo nettopp _mellom_ timene. Hvordan jobbe? Når jeg begynte i terapi var jeg i en situasjon som jeg måtte jobbe med. Jeg jobbet hardt over flere år. Situasjonen bedret seg og jeg trodde at da skulle jeg bli frisk igjen. Jeg fungerte bedre, men ble ikke frisk. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal jobbe videre. 0 Siter
XbellaX Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Hvordan jobbe? Når jeg begynte i terapi var jeg i en situasjon som jeg måtte jobbe med. Jeg jobbet hardt over flere år. Situasjonen bedret seg og jeg trodde at da skulle jeg bli frisk igjen. Jeg fungerte bedre, men ble ikke frisk. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal jobbe videre. ''Hvordan jobbe?'' Dette er noe av det du blir nødt til å finne ut selv, _og_ sammen med din behandler. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Før du gir opp synes jeg du skal kontakte psykiateren din igjen. Det er ikke lov å gi seg. Du trenger sikkert stemningsstabiliserende. Mas til du får det. Lykke til! Takk. Jeg skal snart til psykiateren og håper på å få prøve stemningsstabiliserende igjen. Men trenger sikkert intensiv psykoterapi som nhd skriver. Men jeg finner ikke så mye hva det går ut på enn andre terapier. 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 ''Hvordan jobbe?'' Dette er noe av det du blir nødt til å finne ut selv, _og_ sammen med din behandler. Det var greit å jobbe med det som var problemet tidligere, for da var det ytre ting som var problemet, konkrete ting å jobbe med, men jeg ser jo i dag at det er mye av psykdommen som gjorde at jeg ikke taklet situasjonen jeg var i. Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal jobbe med det psykiske. For det er bare indre problemer jeg har nå. Ingen ytre problemer. 0 Siter
XbellaX Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 Det var greit å jobbe med det som var problemet tidligere, for da var det ytre ting som var problemet, konkrete ting å jobbe med, men jeg ser jo i dag at det er mye av psykdommen som gjorde at jeg ikke taklet situasjonen jeg var i. Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal jobbe med det psykiske. For det er bare indre problemer jeg har nå. Ingen ytre problemer. ''Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal jobbe med det psykiske. For det er bare indre problemer jeg har nå. Ingen ytre problemer.'' Gled deg til noe av det mest vanskelige og smertefulle og på samme tid mest givende med hele terapien. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 ''Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal jobbe med det psykiske. For det er bare indre problemer jeg har nå. Ingen ytre problemer.'' Gled deg til noe av det mest vanskelige og smertefulle og på samme tid mest givende med hele terapien. Signeres 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 3. mars 2013 Skrevet 3. mars 2013 ''Men jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg skal jobbe med det psykiske. For det er bare indre problemer jeg har nå. Ingen ytre problemer.'' Gled deg til noe av det mest vanskelige og smertefulle og på samme tid mest givende med hele terapien. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal få slik terapi. Tror ikke psykologen min kan gi meg det, og så er jeg trygg og lojal mot psykologen, så det er vanskelig å skifte. 0 Siter
Gjest Skrevet 4. mars 2013 Skrevet 4. mars 2013 Jeg vet bare ikke hvor jeg skal få slik terapi. Tror ikke psykologen min kan gi meg det, og så er jeg trygg og lojal mot psykologen, så det er vanskelig å skifte. Hvis ikke psykologen din kan hjelpe deg med dette, så ville jeg satset på å komme til en som kan det. En kompetent behandler vet hvordan hn kan hjelpe deg med dette. Jeg vil si dette er en spesialistoppgave, og var jeg deg ville jeg tatt opp det med psykiateren. Du kommer ikke videre med den terapien du får nå. Du kommer ikke videre med "brannslukking"- du må få hjelp til å lære deg å mestre de indre problemene du har. Og en kompetentn behandler kan hjelpe deg - hn vet hvordan du skal komme videre. Men størstedelen av jobben må du gjøre selv. Evt kan du spørre psykologen din om han kan gi deg slik terapi - hvis ikke kan du be om å bli henvist til en. Skjønner du synes det ertrygt og godt med psykologen du har idag - men for å komme cidere tror jeg du må være villig til og gi slipp på det.. Noen tanker bare, fra 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.