Gå til innhold

Liten skoliose

Gjest Fortvilt jente med liten skoliose

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt jente med liten skoliose
Skrevet

Hei, Jeg er 16 år gammel og plages med store smerter i ryggen min. Jeg har 10 grader S skoliose som ikke er forårsaket forskjellig lengde på ben eller hofte. Jeg var først hos lege for smertene i ryggen når jeg var rundt 8-9 år gammel, da tok vi røntgen og fant ut at jeg hadde liten skjevhet. Tok røntgenbilde et par år senere for å ta oppfølgning. Den hadde ikke endret seg noe siden da og har vært sist på røntgen i høst pga sterke smerter. Ryggen var 10 grader skjev da. Jeg har prøvd å trene opp ryggen min etter anbefaling av legen og skal snart til fysioterapaut eller manuell terapaut. Treningen har ikke hjulpet noe, har drevet styrketrening av rygg, mage, ben og rumpe. I tillegg har jeg drevet litt med yoga, men er så smertefullt at jeg gjør det ikke så hyppig lengre. Jeg synes det er rart at jeg skal plages med sterke smerter når folk som har mye skjevere rygg ikke plages med noe annet enn synligheten. Jeg har vært sykemeldt fra jobb en gang pga ekstreme smerter som gjorde det umulig for meg å sitte,stå og gjøre noe i det hele tatt. Jeg plages hver dag av smerter og kan ikke bøye meg eller bære tunge ting. Jeg vet grensen for operasjon er 40 grader men gjør ikke de operasjon i det hele tatt på noen med så lav grad som meg? Jeg er redd for å plutselig få mye skjevere rygg når jeg er for gammel for operasjon, jeg er også redd for å få plager om jeg eventuelt skulle bli gravid. Skjevheten er ikke så synlig siden den er i så liten grad, eneste er ribbenene på ene siden stikker mer ut enn andre siden. Legen min fortalte meg at smertene kommer av at det blir feil belastning på ''putene'' mellom ryggskivene, og at de blir slitt og at det gir meg smerter. Men som sagt så har jeg bare tatt røntgenbilde. Jeg er hele tiden livredd for at ryggen skal komme i den fasen igjen hvor jeg ikke kan bevege meg eller stå helt normalt på grunn av smerter. Har fått smertestillende hos legen som jeg skal bruke om det skjer men er ikke så glad i å måtte bruke smertestillende (1gram paracet og 600mg burana). Dette går veldig ut over hverdagen min, har astma, migrene og alltid dårlig tarmsystem, har lest noen plasser at det kan ha en sammenheng men jeg har jo bare 10 grader skjev rygg. Hva kan jeg gjøre ?

Skrevet

Hei, nå er du på forum for psykiatri, forhør deg heller på forum for allmennmedisin. Håper du får svar.

Gjest nalolo
Skrevet

Bestill time hos kiropraktor. Det har hjulpet meg på samme type problem.

Gjest kvinds
Skrevet

Kiropraktor, naprapat...

De kan hjelpe,

pilates skal også være supert for slikt har jeg hørt, de trener den indre kjernemuskulaturen, det er den som støtter opp skjelette osv!

Jeg har bittelitt skoliose jeg og, aldri vært utredet hos lege da jeg har prøvd å skjule dette for både foreldre og leger ved å rette meg opp....

men ser i speilet at bekkenet er skjevt, tror nok den ene foten er kortere enn den andre. Merker det spesielt når jeg er sliten, da halter jeg.

Har tidvis plager med nakke/skuldre, men det tror jeg er pga jeg kompenserer for skjevheten.

Søsteren min hadde mye mer alvorlig skoliose, der var den så skjev at den pressetpå lunger og hjerte... gikk med korsett lenge i håp om at det skulle rette seg ut, men da det ikke hjalp ble det operasjon. men hun er slettes ikke smertefri, sliter med smerter tross operasjonen, blir fort sliten. Og ikke kan hun gjøre det hun vil heller, f.eks. med trening, umulig å bøye seg f.eks. pga hun er så avstivet etter operasjonen.

Mot smerter vil jeg anbefale å bruke varme, kjøp deg en såkalt hvetevarmer som du varmer i mikro og ha på den ømme muskulaturen....

og varme bad/dusj....

Massasje, riktig trening, evnt. fysioterapi for å bedre mobiliteten.

Gjest prust
Skrevet

Har du ikke vært på noen undersøkelse siden du var 8-9 år? Skjevheten kan ha utviklet seg.

Siden du har så mye smerter, synes jeg du skal gå til fastlegen og be om ny undersøkelse. Når skjevheten er stor og/eller at det er mye smerter, må ganske mange bruke korsett. Da må de til Rikshospitalet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...