Gå til innhold

Fibrosmerter

Anbefalte innlegg

Gjest FruFibro
Skrevet

Er det normalt at fibrosmerter setter seg i brystet? Kan det være pga min stive nakke?

Kanskje ikke ikke spørsmål for dette forumet....Men blir psykisk når jeg blir redd for hjertesykdom. Er 52 år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg trodde at fibrosmerter kunne komme alle steder i kroppen selv om noen steder er hyppigere enn andre.

Gjest FruFibro
Skrevet

Jeg trodde at fibrosmerter kunne komme alle steder i kroppen selv om noen steder er hyppigere enn andre.

Uff,ja de kan nok det. Men noen steder føles mer "farlig". Skal prøve å slå meg til ro:-) Og takk for svar.

Skrevet

Hva er fibrosmerter - er det som verking i hele kroppen, og er det konstant?

Skrevet

Hva er fibrosmerter - er det som verking i hele kroppen, og er det konstant?

Fibrosmerter er de smertene som folk med diagnostisert fibromyalgi har.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Helt vanlig, det sitter mange muskler i brystregionen som gjør at det setter seg mye smerter der. Hvis du vil være på den sikre siden, og roe din psyke: be om å få tatt en hjertetest for å utelukke noe alvorlig.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Fibrosmerter er de smertene som folk med diagnostisert fibromyalgi har.

Underforstått: Smerter som ikke egentlig eksisterer, men som noen surver seg til å få? Er du altså fortsatt like nedsettende når du snakker om denne sykdommen og ME?

PS: Håper virkelig jeg har misforstått tonen din i disse svarene, jeg håper ikke en psykiater oppfører seg på denne måten...

Gjest togli
Skrevet

Jeg har ikke fibromyalgi, men sliter med endel muskelsmerter som kommer og går (uten at jeg skal klage, for jeg lever helt fint med dem så lenge jeg sørger for godt kosthold og nok mosjon:)) - Jeg kan til tider plages med muskelsmerter i brystregionen, men tenker at så lenge jeg kjenner at bevegelse av armene, skuldrene osv gjør at jeg kjenner at det er "stivt" i muskulaturen, så uroer jeg meg ikke... Jeg tror at dersom du kjenner smerter nedover i venstre arm osv, så bør du sjekke deg. Evt kan du ringe legen og spørre... Bedre med en time for mye enn for lite :)

Skrevet

Jeg har ikke fibromyalgi, men sliter med endel muskelsmerter som kommer og går (uten at jeg skal klage, for jeg lever helt fint med dem så lenge jeg sørger for godt kosthold og nok mosjon:)) - Jeg kan til tider plages med muskelsmerter i brystregionen, men tenker at så lenge jeg kjenner at bevegelse av armene, skuldrene osv gjør at jeg kjenner at det er "stivt" i muskulaturen, så uroer jeg meg ikke... Jeg tror at dersom du kjenner smerter nedover i venstre arm osv, så bør du sjekke deg. Evt kan du ringe legen og spørre... Bedre med en time for mye enn for lite :)

''Jeg tror at dersom du kjenner smerter nedover i venstre arm osv, så bør du sjekke deg. Evt kan du ringe legen og spørre...''

Dette er ikke symptomatisk for hjerteinfarkt hos kvinner. Smertene fortoner seg forskjellig for menn og kvinner.

Skrevet

Underforstått: Smerter som ikke egentlig eksisterer, men som noen surver seg til å få? Er du altså fortsatt like nedsettende når du snakker om denne sykdommen og ME?

PS: Håper virkelig jeg har misforstått tonen din i disse svarene, jeg håper ikke en psykiater oppfører seg på denne måten...

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke svaret i den retningen, godt gjort. Fibrosmerter er nødvendigvis noe mennesker med Fibromyalgi har.

Gjest Poncho
Skrevet

Jeg greier ihvertfall ikke å tolke noe galt i disse svarene. Nå tror jeg du leser med "negative briller".

Gjest togli
Skrevet

''Jeg tror at dersom du kjenner smerter nedover i venstre arm osv, så bør du sjekke deg. Evt kan du ringe legen og spørre...''

Dette er ikke symptomatisk for hjerteinfarkt hos kvinner. Smertene fortoner seg forskjellig for menn og kvinner.

Det er jeg klar over - men smerter nedover venstre arm kan også forekomme hos kvinner. Hos kvinner er vel også magesmerter gjerne med som symptomer på hjertetrøbbel - så også muskelsmerter generelt. Symptomene er mye mer varierte og diffuse hos kvinner, så derfor er det vanskelig å diagnostisere...

Gjest togli
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke svaret i den retningen, godt gjort. Fibrosmerter er nødvendigvis noe mennesker med Fibromyalgi har.

Det er nok tidligere uttalelser fra ham som gjør at hun tolker det slik....... Mener å huske noe om dette fra for en tid tilbake...

Skrevet

''Dette er ikke symptomatisk for hjerteinfarkt hos kvinner. Smertene fortoner seg forskjellig for menn og kvinner.''

Da jeg i fjor sommer fikk smerter i venstre arm, spesielt om natten, og prøvde å bestille time hos fastlegen fikk jeg beskjed om å komme på dagen. Kom da til en vikar som undersøkte meg nøye, men som mente at dersom jeg overhodet ikke hadde brystsmerter så var armsmertene ikke tegn på hjerteinfarkt eller andre hjerteproblemer.

Det var det da heller ikke, det stammet fra en skoliose i ryggen som ga endringer i skuldra som igjen ga smerter i armen.

Men å si at det ikke er symptomatisk for kvinner og dermed avfeie legebesøk av den grunn er altså feil. Min erfaring er at legene tar dette alvorlig i alle fall.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Det er nok tidligere uttalelser fra ham som gjør at hun tolker det slik....... Mener å huske noe om dette fra for en tid tilbake...

Du har helt rett, togli - det er tidligere holdninger som gjør at jeg tolker svaret i den retningen som jeg gjorde.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Det er tidligere erfaringer når vi diskuterer disse diagnosene som gjør at jeg tolker det slik jeg gjør...

Skrevet

''Dette er ikke symptomatisk for hjerteinfarkt hos kvinner. Smertene fortoner seg forskjellig for menn og kvinner.''

Da jeg i fjor sommer fikk smerter i venstre arm, spesielt om natten, og prøvde å bestille time hos fastlegen fikk jeg beskjed om å komme på dagen. Kom da til en vikar som undersøkte meg nøye, men som mente at dersom jeg overhodet ikke hadde brystsmerter så var armsmertene ikke tegn på hjerteinfarkt eller andre hjerteproblemer.

Det var det da heller ikke, det stammet fra en skoliose i ryggen som ga endringer i skuldra som igjen ga smerter i armen.

Men å si at det ikke er symptomatisk for kvinner og dermed avfeie legebesøk av den grunn er altså feil. Min erfaring er at legene tar dette alvorlig i alle fall.

På akuttmottaket tar de hellere imot ti kvinner for mye enn en for lite. Det er bare ti prosent av alle som blir henvist dit som har hjertetrøbbel.

Gjest xxkvikk
Skrevet

Du har helt rett, togli - det er tidligere holdninger som gjør at jeg tolker svaret i den retningen som jeg gjorde.

Støttes.

Skrevet

Det er jeg klar over - men smerter nedover venstre arm kan også forekomme hos kvinner. Hos kvinner er vel også magesmerter gjerne med som symptomer på hjertetrøbbel - så også muskelsmerter generelt. Symptomene er mye mer varierte og diffuse hos kvinner, så derfor er det vanskelig å diagnostisere...

Ja, og det er derfor at akuttmottaket gjerne tar imot ti kvinner for mye enn en kvinne for lite som har symptomer på hjertetrøbbel.

Skrevet

Hos 80 prosent av de som har fibromyalgi begynner tilstanden snikende, med lokaliserte smerter som kommer og går. Etter hvert øker de i utbredelse, styrke og varighet til de blir mer eller mindre kroniske. Smerte kan sitte både i muskulatur, ledd og i selve skjelettet. De beskrives ofte som brennende, stikkende og som tannpine. Typisk er at de flytter på seg, og at de ikke følger et bestemt mønster

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...