Gå til innhold

Hypomani/depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest hypomani/depresjon
Skrevet

Jeg lurer på om legene egentlig vet nok om dette problemet..

Jeg har hele tiden blitt sett på som deprimert når jeg har hatt irritabilitet og/eller lav frustrasjonsterskel, redusert søvnbehov ol. Selvmordstanker har da ikke vært tilstede..

Mens jeg i andre perioder har selvmordstanker inni dette også..

De har sett på disse oppstemte periodene mine(veldig få av dem), men aldri hørt at disse andre periodene også kan være hypomani.

Burde jeg ta det opp med legen min neste gang.?

Og hvordan kan jeg se/merke forskjell på disse to problemene? hva er hva liksom?

Er det når den motoriske uroen min også er tilstede?(ikke klare sitte i ro)+tankekjør?

Vanskelig dette synes jeg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det re vanskelig å si noe om fastlegenes kompetanse generelt. Noen er ekstrent gode, og noen vet alt for lite om psykiatri.

Du kan selvsagt nevne det for legen din.

Det du nevner på slutten er relevant for å skille hypomani/depresjon. Aller viktigst er nok søvnbehovet. Mange lidelser, både somatiske og psykiatriske gir lite søvn, men kun mani/hypomani gir nedsatt søvnbehov.

Gjest hypomani/depresjon
Skrevet

Det re vanskelig å si noe om fastlegenes kompetanse generelt. Noen er ekstrent gode, og noen vet alt for lite om psykiatri.

Du kan selvsagt nevne det for legen din.

Det du nevner på slutten er relevant for å skille hypomani/depresjon. Aller viktigst er nok søvnbehovet. Mange lidelser, både somatiske og psykiatriske gir lite søvn, men kun mani/hypomani gir nedsatt søvnbehov.

Tusen takk for svar - da har jeg nok hatt flere episoder med hypomani enn det jeg har trodd. Bare ikke hatt den oppstemte versjonen hver gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...