Gå til innhold

PTSD

Anbefalte innlegg

Gjest virr varr
Skrevet

Hva er egentlig et traume? Noen påstår at jeg umulig kan ha noen traumer fordi jeg har ikke opplevd så forferdelige ting. Men vi mennesker er jo forskjellig, det som er traumatisk for et menneske trenger ikke være så ille for et annet. Jeg mener selv jeg har opplevd svært traumatisk ting som f.eks tvangsinnleggelse, bli hentet av politi og lagt i reimer ol. Jeg mener selv at det er et stort traume siden jeg sliter med mareritt om natta, og konsentrasjonsvansker pga dette. Mens andre mener visst at dette overhode ikke er noe alvorlig traumatisk.

Men jeg kommer jo virkelig ikke over dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du blander litt sammen.

En ting er definisjonen av et traume. En annen sak er hvilke traumer en skal ha vært utsatt for for å kunne få diagnosen PTSD.

For noen er det et traume når Liverpool taper mot Man U, som de alltid gjør.

Skrevet

Du blander litt sammen.

En ting er definisjonen av et traume. En annen sak er hvilke traumer en skal ha vært utsatt for for å kunne få diagnosen PTSD.

Den eneste jeg kjenner med diagnosen PTSD er amerikaner som var Vietnamsoldat da han var 18 år. Han har hatt store problemer igjennom livet.

Kan enkelte hendelser som bilulykke eller voldtekt lede til PTSD?

nitty-gritty
Skrevet

Du blander litt sammen.

Jeg har oppfattet at du skiller på dette, men i mine lærebøker bruker man traume kun om de hendelser som kvalifiserer for PTSD. Dette innenfor universitetskurs med titlene "Applying Psychology" og "Cognitive Psychology".

Om det ikke hadde vært for din bruksmåte hadde jeg ikke vært obs på at du og andre profesjonelle sannsynligvis nyanserer ytterligere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den eneste jeg kjenner med diagnosen PTSD er amerikaner som var Vietnamsoldat da han var 18 år. Han har hatt store problemer igjennom livet.

Kan enkelte hendelser som bilulykke eller voldtekt lede til PTSD?

Ja, alle katastrofale hendelser hvor død eller trussel om død er inne i bildet _kan_ være grunnlag for PTSD-diagnosen.

I USA diskuterer en faktisk om voldtekt er noe så vanlig at det er noe kvinner må regne som en forventet hendelse i løpet av livet, og at det dermed ikke skal kunne gi diagnosen. Denne diskusjonen har nok sammenheng med forsikringsselskaper/ordninger og USAs rettspraksis med svimlende erstatningsutbetalinger.

Her er nok en gang diagnosekriteriene:

http://www.ptsd.va.gov/professional/pages/dsm-iv-tr-ptsd.asp

Gjest trauma and recovery
Skrevet

Ja, alle katastrofale hendelser hvor død eller trussel om død er inne i bildet _kan_ være grunnlag for PTSD-diagnosen.

I USA diskuterer en faktisk om voldtekt er noe så vanlig at det er noe kvinner må regne som en forventet hendelse i løpet av livet, og at det dermed ikke skal kunne gi diagnosen. Denne diskusjonen har nok sammenheng med forsikringsselskaper/ordninger og USAs rettspraksis med svimlende erstatningsutbetalinger.

Her er nok en gang diagnosekriteriene:

http://www.ptsd.va.gov/professional/pages/dsm-iv-tr-ptsd.asp

''I USA diskuterer en faktisk om voldtekt er noe så vanlig at det er noe kvinner må regne som en forventet hendelse i løpet av livet, og at det dermed ikke skal kunne gi diagnosen.''

Seriøst??? :o Og hvilken diagnose skal man gi i stedet, eller skal man da liksom ikke få noen diagnose i det hele tatt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...