Gå til innhold

NHD: BPII - er dette en blandet episode?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har diagnosen BPII, men seponerte i samråd med tidligere behandler alle medisiner (Lamictal, Cipralex, Zyprexa og Imovane, de to siste kun ved behov) i forkant av planlagt graviditet for tre år siden. Stabil under og etter graviditet. Det siste året har jeg hele tiden tenkt at jeg burde begynne med medisiner igjen, primært fordi jeg har hatt to depressive episoder av et par måneders varighet, men jeg har visst utviklet en slags ambivalens og klarer ikke manne meg opp til å oppsøke fastlegen (har flyttet til utlandet). Nå den siste uken har jeg hatt litt pussige symptomer: Jeg kunne ha sovet døgnet rundt om jeg hadde hatt muligheten, jeg har vært irritabel og vrang, hatt symptomer på angst og paranoa, fått plutselige "skamanfall" - men to kvelder har jeg drukket ett glass vin og nærmest gått direkte over i motsatte ytterlighet. Jeg har blitt overfamiliær, følt at livet er en lek, i det hele tatt har jeg følt meg hypoman, såpass uttalt at jeg har satt vinglasset fra meg av ren frykt for hva som skulle følge om jeg skulle tatt glass nummer to. Normalt reagerer jeg ikke slik på (moderat inntak av) alkohol, og denne uken har jeg vært tilbake i tungt, trøtt, irritabelt modus dagen etter. Jeg kommer naturligvis til å avstå fra alkohol til dette går over, men har to spørsmål: 1. Er dette (sannsynligvis) en blandet episode? Den skiller seg en god del fra tidligere episoder, så jeg kjenner ikke symptomene helt igjen (blant annet har jeg tidligere alltid hatt søvnproblemer, både i depressive og hypomane faser). 2. Hvilke medisiner bør jeg be om å få når jeg oppsøker fastlegen? Lamictal gjorde meg avflatet, derav ambivalensen, mens Cipralex ikke hadde noen effekt. Ønsker egentlig bare å stå på AD, men innser at det kan være en dårlig idé om de blandede episodene nå er tilbake. Finnes det et annet AD som kan kombineres med Lamictal for å hindre avflatning? (Har tidligere brukt Efexor med god, men hypomaniinduserende effekt.)

Gjest Nå med linjeskift
Skrevet

Jeg har diagnosen BPII, men seponerte i samråd med tidligere behandler alle medisiner (Lamictal, Cipralex, Zyprexa og Imovane, de to siste kun ved behov) i forkant av planlagt graviditet for tre år siden. Stabil under og etter graviditet.

Det siste året har jeg hele tiden tenkt at jeg burde begynne med medisiner igjen, primært fordi jeg har hatt to depressive episoder av et par måneders varighet, men jeg har visst utviklet en slags ambivalens og klarer ikke manne meg opp til å oppsøke fastlegen (har flyttet til utlandet).

Nå den siste uken har jeg hatt litt pussige symptomer: Jeg kunne ha sovet døgnet rundt om jeg hadde hatt muligheten, jeg har vært irritabel og vrang, hatt symptomer på angst og paranoa, fått plutselige "skamanfall" - men to kvelder har jeg drukket ett glass vin og nærmest gått direkte over i motsatte ytterlighet. Jeg har blitt overfamiliær, følt at livet er en lek, i det hele tatt har jeg følt meg hypoman, såpass uttalt at jeg har satt vinglasset fra meg av ren frykt for hva som skulle følge om jeg skulle tatt glass nummer to. Normalt reagerer jeg ikke slik på (moderat inntak av) alkohol, og denne uken har jeg vært tilbake i tungt, trøtt, irritabelt modus dagen etter.

Jeg kommer naturligvis til å avstå fra alkohol til dette går over, men har to spørsmål:

1. Er dette (sannsynligvis) en blandet episode? Den skiller seg en god del fra tidligere episoder, så jeg kjenner ikke symptomene helt igjen (blant annet har jeg tidligere alltid hatt søvnproblemer, både i depressive og hypomane faser).

2. Hvilke medisiner bør jeg be om å få når jeg oppsøker fastlegen? Lamictal gjorde meg avflatet, derav ambivalensen, mens Cipralex ikke hadde noen effekt. Ønsker egentlig bare å stå på AD, men innser at det kan være en dårlig idé om de blandede episodene nå er tilbake. Finnes det et annet AD som kan kombineres med Lamictal for å hindre avflatning? (Har tidligere brukt Efexor med god, men hypomaniinduserende effekt.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...