Gå til innhold

asperger fest

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Siden jeg går i to grupper med hyggelige mennesker men alle med asperger syndrom, så lurer jeg nå på om jeg skal lage en asperger fest.

Min mann går på fest og på diskotek og alt mulig jeg ikke liker.

Lurer på hvordan det vil være å invitere 10-30 aspergere hit.

Min mann vil bli glad for at jeg arrangerer en fest med venner, men jeg vet han ikke vil bli glad hvis han ser de som kommer, ja for de kan ikke kle seg og de er ganske rare på en måte, de fleste, men jeg liker dem, de er mine venner, enten de er enige eller ikke. Noen er verken enig eller uenig da de ikke sier et eneste ord, de sitter helt stille noen av dem, uten å si et eneste ord, men sånn var det med meg før også.

Jeg kunne be min mann dra før gjestene kom, men det jeg lurer på er dette?

1) er det ikke rimelig at jeg forventer at man kler seg pent når man kommer på fest?

2) at man oppfører seg pent når er man er på festen?

Dvs tar hensyn til sine medmennesker og ikke krenker festdeltagerne med sine egne ideer.

3) Jeg lurer på mer, men jeg har glemt det og må skrive det en annen dag. Hvor mye vin og øl og musserende skal jeg kjøpe til 30 gjester? kanskje noen ikke drikker alkohol, jeg drakk ikke alkohol før jeg ble 35 år. men da likte jeg det kjempegodt.

Jeg tror jeg skal invitere til en fest, også kan jeg lage kanapeer og ha champagne, en fest kanskje med brettspill og samtaler og uten musikk, jeg liker ikke musikk, når det er prat. Men jeg syns man bør pynte seg ha pen kjole eller dress, det må være noen regler for en fest.

Fortsetter under...

Skrevet

30 aspergere på fest greier jeg ikke å se for meg engang.. Men du kan skrive "antrekk pent" på invitasjonen, det er vanlig. Skjønt hva som er pent er jo opp til den enkelte å definere. Følgelig kan noen komme i noe du finner underlig i alle fall..

Hvor mye alkohol du skal ha er vel opp til deg.. jeg drikker ikke så det kan jeg lite om.

Alle bør te seg og ta hensyn til hverandre, ja.

Du minner meg om at treneren til min yngste gutt er asperger, og at akkurat nå fungerer ikke treninga så bra på grunn av det. Og vi må ta det opp, jeg håper ikke det skaper problemer for ham..

Gjest Aspivn
Skrevet

Det vil bli en veldig kostbar fest hvis du skal stå for alkoholen. De med aspergers trenger som oftest en del halvlitere før de blir "festmateriale".

Madelenemie
Skrevet

30 aspergere på fest greier jeg ikke å se for meg engang.. Men du kan skrive "antrekk pent" på invitasjonen, det er vanlig. Skjønt hva som er pent er jo opp til den enkelte å definere. Følgelig kan noen komme i noe du finner underlig i alle fall..

Hvor mye alkohol du skal ha er vel opp til deg.. jeg drikker ikke så det kan jeg lite om.

Alle bør te seg og ta hensyn til hverandre, ja.

Du minner meg om at treneren til min yngste gutt er asperger, og at akkurat nå fungerer ikke treninga så bra på grunn av det. Og vi må ta det opp, jeg håper ikke det skaper problemer for ham..

Hei!

Ja det er jo ikke sikkert jeg får det til :-)

er avhengig av at de andre vil, og at noen hjelper meg.

De fleste tror jeg ikke drikker noe særlig alkohol, jeg drakk ikke alkohol før jeg var 35 år ca

Jeg liker ikke bråk, men mere stille samtaler, så med fest mener jeg fred og ro.

Madelenemie
Skrevet

Det vil bli en veldig kostbar fest hvis du skal stå for alkoholen. De med aspergers trenger som oftest en del halvlitere før de blir "festmateriale".

Hei!

De fleste jeg kjenner med asperger syndrom drikker ikke alkohol :-)

Selv nedbryter jeg det dårlig og tåler derfor lite. :-)

Skrevet

Du kan skrive "pent antrekk" i invitasjonen, som nevnt nedenfor her. Du kan også be folk ta med det de ønsker å drikke selv, og kjøpe f.eks. litt mineralvann, en vinkartong og noen øl og sette fram i tillegg.

Du kan selvfølgelig stå for all drikke, men det kan være litt vanskelig å beregne mengde og utvalg hvis du ikke kjenner gjestene godt. Så det er ikke uvanlig at gjestene har det med seg, i hvert fall når det gjelder alkoholholdig drikke.

Annonse

Gjest prust
Skrevet

Du kan skrive "pent antrekk" i invitasjonen, som nevnt nedenfor her. Du kan også be folk ta med det de ønsker å drikke selv, og kjøpe f.eks. litt mineralvann, en vinkartong og noen øl og sette fram i tillegg.

Du kan selvfølgelig stå for all drikke, men det kan være litt vanskelig å beregne mengde og utvalg hvis du ikke kjenner gjestene godt. Så det er ikke uvanlig at gjestene har det med seg, i hvert fall når det gjelder alkoholholdig drikke.

Det synes jeg var et godt forslag. Det er ikke uvanlig at en tar med drikke selv.

Så kan du ha litt (4-5 flasker) vin, og 5-6 flasker mineralvann i bakhånd, sånn i tilfelle noen ikke har med seg drikke.

Mary Poppins
Skrevet

Hei!

De fleste tror jeg ikke drikker noe særlig alkohol, jeg drakk ikke alkohol før jeg var 35 år ca

Jeg liker ikke bråk, men mere stille samtaler, så med fest mener jeg fred og ro.

''så med fest mener jeg fred og ro.''

Jeg tror aldri jeg har sett fest beskrives med fred og ro før:-)

Men lykke til med festen. Jeg er litt enig med EnolaGay for jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette blir, men det er jo verdt et forsøk og kanskje blir det veldig hyggelig :-)

trollemor;o)
Skrevet

Unnskyld, men din mann høres litt merklig ut... bestemmer du hvem han skal henge med og hvem han skal like?

Invitèr de du liker! Du får heller be din mann forsvinne før de kommer dersom det plager ham.... (himmel og hav!)

På invitasjonen skriver du Antrekk: pent

Du kan stå for maten også kan de jo ta med litt drikke selv også.

Lykke til!!

trollemor;o)
Skrevet

Hei!

Kanskje du skal kalle det selskap da :-)

Med fest tenker jeg drikking, dans og musikk

Med selskap tenker jeg at det er litt mer stil og ikke så høy "partyfaktor"

Skrevet

Hva med å servere aspergersuppe, det hadde jo vært litt morsomt.

Skrevet

Hva med å servere aspergersuppe, det hadde jo vært litt morsomt.ellers så var det på tide med noe aspergertanker. igjen her på forumet.

Gjest mrsknowitall
Skrevet

Jeg må bare si at jeg har lest flere av innleggene dine. Og du ser verden fra en så helt annerledes vinkel enn hva jeg gjør. Jeg har falt helt for dine fortolkninger og hvordan du er annerledes enn meg.

Jeg kjenner til mennesker med asperger, men du hjelper meg til å forstå dem bedre ved å uttrykke deg, slik de ikke har gjort eller fått til.

Jeg håper virkelig den rolige festen din blir en suksess!

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

''Du kan også be folk ta med det de ønsker å drikke selv''

Det synes jeg er litt kjipt når det gjelder voksne folk som inviterer. Synes også det er litt kjedelig om alle sitter med "sitt" drikke.

Så med mindre man har veldig dårlig råd ville jeg satset på å kjøpe inn drikke.

Gjest Elextra
Skrevet

''1) er det ikke rimelig at jeg forventer at man kler seg pent når man kommer på fest?''

Jo, men som flere sier er det fint å spesifisere "pent antrekk" i invitasjonen. Uansett bør du ikke bli lei deg om noen likevel kommer i olabukse og skjorte - enkelte anser dette som "pent", og det blir like bra fest likevel.

''2) at man oppfører seg pent når er man er på festen? Dvs tar hensyn til sine medmennesker og ikke krenker festdeltagerne med sine egne ideer.''

Litt usikker på hva du sikter til her, men selvsagt bør man oppføre seg pent. Uansett bør du som arrangør ikke ha altfor fastlånte planer om hvordan festen skal forløpe - kanskje blir ting litt annerledes enn du hadde tenkt, men det kan være like bra likevel.

''3) Jeg lurer på mer, men jeg har glemt det og må skrive det en annen dag. Hvor mye vin og øl og musserende skal jeg kjøpe til 30 gjester? kanskje noen ikke drikker alkohol, jeg drakk ikke alkohol før jeg ble 35 år. men da likte jeg det kjempegodt.''

Vanskelig å si når man ikke vet om de som kommer drikker alkohol og evt. hvor mye. Til mine drikkfeldige venner beregner jeg minst en flaske vin pr. person til en hel kveld, og har ofte litt ekstra i bakhånd. Antar du kan belage deg på langt mindre.

Husk at du kan levere tilbake urørte flasker på polet, og få pengene igjen. Om du har råd til det, gjør det derfor ikke noe å kjøpe inn litt mer enn du tror går med. Du nevner et sted at du ønsker å servere champagne, men husk at ekte champagne er forferdelig dyrt. Det finnes mange gode spanske og franske musserende som er nesten akkurat like godt.

''

Skrevet

''1) er det ikke rimelig at jeg forventer at man kler seg pent når man kommer på fest?''

Jo, men som flere sier er det fint å spesifisere "pent antrekk" i invitasjonen. Uansett bør du ikke bli lei deg om noen likevel kommer i olabukse og skjorte - enkelte anser dette som "pent", og det blir like bra fest likevel.

''2) at man oppfører seg pent når er man er på festen? Dvs tar hensyn til sine medmennesker og ikke krenker festdeltagerne med sine egne ideer.''

Litt usikker på hva du sikter til her, men selvsagt bør man oppføre seg pent. Uansett bør du som arrangør ikke ha altfor fastlånte planer om hvordan festen skal forløpe - kanskje blir ting litt annerledes enn du hadde tenkt, men det kan være like bra likevel.

''3) Jeg lurer på mer, men jeg har glemt det og må skrive det en annen dag. Hvor mye vin og øl og musserende skal jeg kjøpe til 30 gjester? kanskje noen ikke drikker alkohol, jeg drakk ikke alkohol før jeg ble 35 år. men da likte jeg det kjempegodt.''

Vanskelig å si når man ikke vet om de som kommer drikker alkohol og evt. hvor mye. Til mine drikkfeldige venner beregner jeg minst en flaske vin pr. person til en hel kveld, og har ofte litt ekstra i bakhånd. Antar du kan belage deg på langt mindre.

Husk at du kan levere tilbake urørte flasker på polet, og få pengene igjen. Om du har råd til det, gjør det derfor ikke noe å kjøpe inn litt mer enn du tror går med. Du nevner et sted at du ønsker å servere champagne, men husk at ekte champagne er forferdelig dyrt. Det finnes mange gode spanske og franske musserende som er nesten akkurat like godt.

''

Det var mye pga. den usikkerheten om drikkevarene (hvem drikker alkohol og i så fall hvor mye, og skal det virkelig være dyrt boblevann til 30 personer?) at jeg nevnte muligheten for å overlate det til gjestene.

Jeg er enig i at det ikke blir helt det samme om alle sitter med (kun) medbragt. Men det er ganske mange spørsmålstegn rundt invitasjon av inntil 30 personer man ikke kjenner så godt ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

Du har allerede fått mange fine råd, og tenkte jeg bare skulle legg til litt på pkt. 2) ''at man oppfører seg pent når er man er på festen? Dvs tar hensyn til sine medmennesker og ikke krenker festdeltagerne med sine egne ideer'' Jeg tror det kan være lurt å bruke deg selv som målestokk her. Du har jo mange ganger fortalt at andre snakker om ting du ikke er interessert i, at andre reagerer på noe du sier etc, og du kan regne med at flere av de du tenker å invitere har det på samme måte. Likevel tror jeg at de færreste legger ned så mye innstats i å tilpasse seg til det som er "vanlig" som du gjør, og dersom jeg inviterte 30 asbergere ville jeg derfor forberedt meg på at festen kunne forløpe litt annerledes enn det jeg er vant til. Jeg ville foreksempel forvente at noen ble veldig opptatt av å samtale om det _de_ er veldig interessert i, jeg ville forvente at noen syns det var vanskelig å konversere, og jeg ville ikke forvente at alle var like opptatt av etikkette, osv.

Det du skriver helt til slutt illustrer dette godt syns jeg. Du sier at ''Jeg tror jeg skal invitere til en fest, også kan jeg lage kanapeer og ha champagne, en fest kanskje med brettspill og samtaler og uten musikk, jeg liker ikke musikk, når det er prat. Men jeg syns man bør pynte seg ha pen kjole eller dress, det må være noen regler for en fest'' Dette høres kjempehyggelig ut, men kanskje noen av de andre 30 ikke er enig i hva det vil si å være på en hyggelig fest? Kanskje noen av dem er kjempeglad i musikk foreksempel? Kanskje noen ikke liker brettspill? Og kanskje noen ikke greier å la være å si meningene sine høyt?

Det jeg prøver å si er at du kanskje gjør lurt å forberede deg på at festen (eller kanskje selskap er et bedre ord?) ikke nødvendigvis blir akkurat som du tror, men at det blir hyggelig uansett? Man kan foreksempel både være hyggelig i jeans - eller plagsom i kjole ;-)

Håper du gjennomfører festen din, jeg syns som sagt det høres kjempehyggelig ut :)

Madelenemie
Skrevet

Du har allerede fått mange fine råd, og tenkte jeg bare skulle legg til litt på pkt. 2) ''at man oppfører seg pent når er man er på festen? Dvs tar hensyn til sine medmennesker og ikke krenker festdeltagerne med sine egne ideer'' Jeg tror det kan være lurt å bruke deg selv som målestokk her. Du har jo mange ganger fortalt at andre snakker om ting du ikke er interessert i, at andre reagerer på noe du sier etc, og du kan regne med at flere av de du tenker å invitere har det på samme måte. Likevel tror jeg at de færreste legger ned så mye innstats i å tilpasse seg til det som er "vanlig" som du gjør, og dersom jeg inviterte 30 asbergere ville jeg derfor forberedt meg på at festen kunne forløpe litt annerledes enn det jeg er vant til. Jeg ville foreksempel forvente at noen ble veldig opptatt av å samtale om det _de_ er veldig interessert i, jeg ville forvente at noen syns det var vanskelig å konversere, og jeg ville ikke forvente at alle var like opptatt av etikkette, osv.

Det du skriver helt til slutt illustrer dette godt syns jeg. Du sier at ''Jeg tror jeg skal invitere til en fest, også kan jeg lage kanapeer og ha champagne, en fest kanskje med brettspill og samtaler og uten musikk, jeg liker ikke musikk, når det er prat. Men jeg syns man bør pynte seg ha pen kjole eller dress, det må være noen regler for en fest'' Dette høres kjempehyggelig ut, men kanskje noen av de andre 30 ikke er enig i hva det vil si å være på en hyggelig fest? Kanskje noen av dem er kjempeglad i musikk foreksempel? Kanskje noen ikke liker brettspill? Og kanskje noen ikke greier å la være å si meningene sine høyt?

Det jeg prøver å si er at du kanskje gjør lurt å forberede deg på at festen (eller kanskje selskap er et bedre ord?) ikke nødvendigvis blir akkurat som du tror, men at det blir hyggelig uansett? Man kan foreksempel både være hyggelig i jeans - eller plagsom i kjole ;-)

Håper du gjennomfører festen din, jeg syns som sagt det høres kjempehyggelig ut :)

Hei!

Takk, jeg liker selv musikk, men ikke å bli forstyrret når jeg hører på musikk, jeg hører veldig etter og er avhengig av at ingen da bryter inn og ødelegger musikkopplevelsen.

Jeg liker ikke selv brettspill, jeg kan ikke fordra det egentlig, det var utelukkende noe jeg tenkte på for andres del, jeg liker kun sjakk og kortspill hvis det er mer tenkespill hvor man må huske kort.

Ja jeg mente at mennesker kan kle seg som de vil bare ikke joggedress, men egentlig er ikke det med klær så nøye når jeg tenker meg om. Jeg tenkte bare først et ordentlig selskap, men nå tenker jeg kanskje nedjustere det til noe jeg kan klare.

Da må det være uhøytidelig og enkelt egentlig.

Grunnen til at jeg skrev pene klær var egentlig fordi en asperger mann kom med et ønske om at vi i gruppen kunne få en til å gi råd om klær og styling, dette interesserer ikke meg, men han var veldig opptatt av at man må kle seg pent og følge etikette, jeg skjønner han jo. Jeg tror ikke jeg kommer på gruppen hvis det kommer en moteekspert det høres masete og uinteressant ut, jeg trenger ikke sånne råd, men noen liker det jo, så da kan jeg bare holde meg hjemme den dagen.

Madelenemie
Skrevet

''

Hei!

Jeg trenger ikke levere urørte flasker tilbake, jeg kan jo drikke dem selv. Senere altså.

Se mitt svar til Kayia, jeg tror det må bli et enkelt selskap hvis det skal være gjennomførbart dessuten er det et par menn som er veldig opptatt av å kle seg pent, mens noen tror jeg vil finne det vanskelig, så det er egentlig ikke så viktig hva man har på seg. Jeg tenkte først pga av en mann som vil til moteekspert, eller vil ha sånne råd, men jeg kan bli litt sliten av sånt fort jeg.

Madelenemie
Skrevet

Jeg må bare si at jeg har lest flere av innleggene dine. Og du ser verden fra en så helt annerledes vinkel enn hva jeg gjør. Jeg har falt helt for dine fortolkninger og hvordan du er annerledes enn meg.

Jeg kjenner til mennesker med asperger, men du hjelper meg til å forstå dem bedre ved å uttrykke deg, slik de ikke har gjort eller fått til.

Jeg håper virkelig den rolige festen din blir en suksess!

Hei!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...