Gå til innhold

NHD/Andre. Kvinneforakt

Anbefalte innlegg

Gjest Evitaon
Skrevet

Jeg er ei voksen kvinne. Har slitt med psykisk sykdom det meste av mitt liv. Er nå uføretrygdet. Men fungerer bra nå med egen familie.

Har blitt psykisk misbrukt av mine foreldre, særlig mor. Som jente/kvinne/datter har jeg ikke vært verdt noe. Bor nå langt unna mine foreldre. Jenter har vært lite og ingenting verdt i min familie.

Jeg har vært en lojal og pliktoppyllende datter og "bryr" meg mye om mine foreldres ve og vel nå når de begynner å bli gamle, ensomme og helsa svikter.

Så til problemet. Jeg har to brødre. Den ene har fått hytta til foreldrene mine og båten. Den andre broren barndomshjemmet vårt.. ( Foreldrene mine har flyttet i leilighet..) Jeg har fått INGENTING..

Når jeg tenker på hvordan jeg er blitt-blir behandlet er det noe som "dør" inni meg..

Hva ville du ha gjort.. Hva bør jeg gjøre? Kutte all kontakt og gå videre? Det er ikke aktuelt at jeg sier i fra til foreldrene mine, jeg er ikke sterk nok til det og de ville ikke forstå..

Jeg er ekstremt lojal og det er vel mye av min psykdom..

mrs_knowitall
Skrevet

Det kommer en tid i livet hvor man ikke lenger kan la seg behandle som de andre synes er passende. Nå kan være et greit tidspunkt å sette strek for urettferdigheten og kutte båndene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det å ta opp problemet ikke er et alternativ, bør du legge det bak deg og bli ferdig med det.

De andre har sikkert ikke problemer med dette. La derfor ikke deres dårlige handlinger bli et ytterligere problem for deg.

Gjest Evitaon
Skrevet

Hvis det å ta opp problemet ikke er et alternativ, bør du legge det bak deg og bli ferdig med det.

De andre har sikkert ikke problemer med dette. La derfor ikke deres dårlige handlinger bli et ytterligere problem for deg.

Skjønte ikke helt hva du mente.. Jeg vet jo at mine brødre og foreldre ikke plages eller bryr seg om hvordan mine foreldre har behandlet og forskjellsbehandlet meg..

Mener du jeg skal fortsette å ha et ok og overfladisk forhold til foreldre? Og ikke tenke på det som har skjedd?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente.. Jeg vet jo at mine brødre og foreldre ikke plages eller bryr seg om hvordan mine foreldre har behandlet og forskjellsbehandlet meg..

Mener du jeg skal fortsette å ha et ok og overfladisk forhold til foreldre? Og ikke tenke på det som har skjedd?

Jeg mener at du må velge det alternativet som er best for deg.

Gjest Hulderen
Skrevet

Å gi bort så store verdier må da være forskudd på arv? Jeg kan ikke skjønne at de har lov til å ikke tilgodese deg. Forhør deg med en advokat om du har en sak eller ikke.

Har du ikke det, så er tiden inne til å kutte all kontakt. Og for all del: informer dem hvorfor. Jeg ville kuttet kontakten med brødrene dine ogå, som ikke har skamvett nok til å kjøpe deg ut.

Gjest Evitaon
Skrevet

Å gi bort så store verdier må da være forskudd på arv? Jeg kan ikke skjønne at de har lov til å ikke tilgodese deg. Forhør deg med en advokat om du har en sak eller ikke.

Har du ikke det, så er tiden inne til å kutte all kontakt. Og for all del: informer dem hvorfor. Jeg ville kuttet kontakten med brødrene dine ogå, som ikke har skamvett nok til å kjøpe deg ut.

Spurte en bekjent som er advokat, hun sa at foreldre har sin fulle rett til å gi til hvem de vil så lenge de lever..

Gjest Hulderen
Skrevet

Spurte en bekjent som er advokat, hun sa at foreldre har sin fulle rett til å gi til hvem de vil så lenge de lever..

Ok, da lærte jeg det. Hva med arveskatt? Kommer ikke det heller inn i bildet? Straks man kaller gaven "forskudd på arv" må den jo beskattes. Kan jeg ta i mot hva mine foreldre nn måtte gi meg, uten å oppgi det til myndighetene?

Nord og ned
Skrevet

Er du sikker på at de har fått huset og hytta vederlagsfritt? Hadde dine foreldre så mye penger på bok at de kunne kjøpe seg leiligheta de nå bor i?

Gjest Evitaon
Skrevet

Er du sikker på at de har fått huset og hytta vederlagsfritt? Hadde dine foreldre så mye penger på bok at de kunne kjøpe seg leiligheta de nå bor i?

Ja det vet jeg med sikkerhet, det er ingen hemmelighet i familien. Mine foreldre er meget velstående..

Skrevet

Ok, da lærte jeg det. Hva med arveskatt? Kommer ikke det heller inn i bildet? Straks man kaller gaven "forskudd på arv" må den jo beskattes. Kan jeg ta i mot hva mine foreldre nn måtte gi meg, uten å oppgi det til myndighetene?

Det er et maksbeløp pr. giver som kan gis som gave uten at det blir avgifter av det. Så lenge både moren og faren holder seg innenfor dette maksbeløpet, trenger de ikke gjøre det samme til hvert barn, og det spiller ingen rolle om de kaller det gave eller forskudd på arv. Men de "bruker opp" den arveavgiftsfrie kvoten på den måten:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/du-har-rett-til-et-fribelop-nar-du-arver/

Jeg er ikke jurist, så jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått noe. Beklager i så fall.

Nord og ned
Skrevet

Ja det vet jeg med sikkerhet, det er ingen hemmelighet i familien. Mine foreldre er meget velstående..

Hovedregelen her er vel at har dine søsken fått dette som forskudd på arv, vil verdien trekkes fra den dagen foreldrene dør og resten skal gjøres opp mellom dere.

Skrevet

Når den dagen kommer at det blir et arveoppgjør, har brødrene dine antakelig brukt opp en del av fribeløpet sitt. Man bruker at dette fribeløpet når man får gaver av foreldre, selv om det ikke kalles forskudd på arv. Dette kan sikkert advokaten du snakket med, mer om enn jeg. Men her står det ganske oversiktlig forklart:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/du-har-rett-til-et-fribelop-nar-du-arver/

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er et maksbeløp pr. giver som kan gis som gave uten at det blir avgifter av det. Så lenge både moren og faren holder seg innenfor dette maksbeløpet, trenger de ikke gjøre det samme til hvert barn, og det spiller ingen rolle om de kaller det gave eller forskudd på arv. Men de "bruker opp" den arveavgiftsfrie kvoten på den måten:

Jeg er ikke jurist, så jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått noe. Beklager i så fall.

Takk for informativ link!

Skrevet

''Å gi bort så store verdier må da være forskudd på arv? Jeg kan ikke skjønne at de har lov til å ikke tilgodese deg. ''

Det er ikke forskudd på arv når transaksjonen gjennomføres før foreldrene dør. Mens foreldrene er live, så kan de gjøre nøyaktig hva de vil med sin formue - bare det reelt sett gjennomføres mens de fortsatt lever.

Gjest Elextra
Skrevet

Hovedregelen her er vel at har dine søsken fått dette som forskudd på arv, vil verdien trekkes fra den dagen foreldrene dør og resten skal gjøres opp mellom dere.

''Hovedregelen her er vel at har dine søsken fått dette som forskudd på arv, vil verdien trekkes fra den dagen foreldrene dør og resten skal gjøres opp mellom dere.''

Det stemmer ikke. Verdien trekkes fra på denne måten kun om man har gjort avtale om det på forhånd. Så sant foreldrene er ved sine fulle fem står de fritt til å gi bort det meste av formuen sin til hvem de vil.

Gjest Elextra
Skrevet

Når den dagen kommer at det blir et arveoppgjør, har brødrene dine antakelig brukt opp en del av fribeløpet sitt. Man bruker at dette fribeløpet når man får gaver av foreldre, selv om det ikke kalles forskudd på arv. Dette kan sikkert advokaten du snakket med, mer om enn jeg. Men her står det ganske oversiktlig forklart:

''Når den dagen kommer at det blir et arveoppgjør, har brødrene dine antakelig brukt opp en del av fribeløpet sitt. Man bruker at dette fribeløpet når man får gaver av foreldre, selv om det ikke kalles forskudd på arv. Dette kan sikkert advokaten du snakket med, mer om enn jeg. Men her står det ganske oversiktlig forklart:''

Jeg har ikke lest linken, men skjønner ikke helt hva fribeløpet har med saken å gjøre. Fribeløpet kommer inn uansett om arven/gaven gis/fås mens foreldrene er i live eller ikke.

Skrevet

''Fribeløpet kommer inn uansett om arven/gaven gis/fås mens foreldrene er i live eller ikke.''

Jada, det var noe av poenget mitt også. Brødrene som har fått diverse verdifulle gaver, har dermed "brukt opp" mye av fribeløpet sitt før arveoppgjøret. De blir ikke arveløse av den grunn, men de passerer grensen for arveavgift "raskere" enn hun selv vil gjøre, den dagen de skal dele foreldrenes dødsbo.

Det hjelper sikkert ikke trådstarter akkurat nå - foreldrene kan jo leve i mange år ennå. Jeg mente bare at det er et

visst system på dette med gaver til arvinger også, selv om hun hadde fått vite at foreldrene kan gi så mye de vil til hvem de vil.

Skrevet

''Når den dagen kommer at det blir et arveoppgjør, har brødrene dine antakelig brukt opp en del av fribeløpet sitt. Man bruker at dette fribeløpet når man får gaver av foreldre, selv om det ikke kalles forskudd på arv. Dette kan sikkert advokaten du snakket med, mer om enn jeg. Men her står det ganske oversiktlig forklart:''

Jeg har ikke lest linken, men skjønner ikke helt hva fribeløpet har med saken å gjøre. Fribeløpet kommer inn uansett om arven/gaven gis/fås mens foreldrene er i live eller ikke.

''Fribeløpet kommer inn uansett om arven/gaven gis/fås mens foreldrene er i live eller ikke.''

Jada, det var noe av poenget mitt også. Brødrene som har fått diverse verdifulle gaver, har dermed "brukt opp" mye av fribeløpet sitt før arveoppgjøret. De blir ikke arveløse av den grunn, men de passerer grensen for arveavgift "raskere" enn hun selv vil gjøre, den dagen de skal dele foreldrenes dødsbo.

Det hjelper sikkert ikke trådstarter akkurat nå - foreldrene kan jo leve i mange år ennå. Jeg mente bare at det er et visst system på dette med gaver til arvinger også, selv om hun hadde fått vite at foreldrene kan gi så mye de vil til hvem de vil.

(Beklager at jeg la svaret på feil sted.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...