Gå til innhold

PTSD, behandling?

Anbefalte innlegg

Gjest Pårørende`13
Skrevet

Personen har nylig fått diagnosen PTSD, kvinne 35, (skyldes fysisk grov tortur, drapsforsøk, bortføring, voldtekt m.m). Vedkommende var før dette psykisk frisk og stabil.

Hvilken behandling ville du foreslå, vi har fått tilbud om traumeterapi av en psykolog i det private, og metakognitiv av en annen psykolog, (også privat).

Hva er forskjellen på disse behandlingsformene? Jeg kjenner selv kun til traumeterapi, er denne metoden avleggs?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler metakognitiv terapi. Dette fordi jeg vet hva det er, og fordi det er blant de beste tiltakene.

Traumeterapi kan være så mange ting når det ikke er mer spesifisert.

Gjest trauma and recovery
Skrevet

Jeg anbefaler metakognitiv terapi. Dette fordi jeg vet hva det er, og fordi det er blant de beste tiltakene.

Jeg har lest om metakognitiv terapi flere ganger, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å skjønne forskjellen på det og vanlig kognitiv. Hva er det som gjør at denne formen er bedre for PTSD?

Skrevet

Jeg har lest om metakognitiv terapi flere ganger, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke å skjønne forskjellen på det og vanlig kognitiv. Hva er det som gjør at denne formen er bedre for PTSD?

NHD har skrevet et godt innlegg om merakognitiv for noen få år siden, der han gir eks på metakignitiv og forklarer det... det er også en til som har skrevet godt og forklarende om det et annet sted (på psykologbloggen og av Nordahl?).

Skrevet

Du har blitt voldtatt og tør nå ikke gå hjem fra jobb om kvelden.

Kognitiv: Hva er det som taler for og mot at du skal bli voldtatt igjen? Hvor ofte skjer overfallsvoldtekt i denne byen? Kan du sjekke det ut? STatistikk? Snakke med dine venninner om de noen gang har blitt utsatt for det eller har hørt om noen andre som har blitt voldtatt.

Metakognitiv: Hva er det som taler for at du skal bruke tankekraften din og tiden din på å tenke på dette hele tiden? Endrer det sannsynligheten for at du blir voldtatt? Ja, du kan legge noen planer for hvor det er tryggest å gå, og du kan legge noen planer for hvordan du skal reagere om en truende situasjon oppstår. Men når du har gjort det, vil ytterligere tanker redusere risikoen? Kan du i stedet velge å bruke resten av livet ditt på å tenke på noe annet som gir deg større livsglede?

Dette var en forenklet kortversjon.

Skrevet

NHD har skrevet et godt innlegg om merakognitiv for noen få år siden, der han gir eks på metakignitiv og forklarer det... det er også en til som har skrevet godt og forklarende om det et annet sted (på psykologbloggen og av Nordahl?).

Jeg har lest noe før fra både NHD og andre steder, men jeg klarer som sagt ikke å skjønne det helt likevel. Pussig, siden jeg fatter det med kognitiv terapi lett. Det må være noe rart med meg.

Skrevet

http://www.psykologibloggen.no/?p=3028

Skrevet

Kognitiv: Hva er det som taler for og mot at du skal bli voldtatt igjen? Hvor ofte skjer overfallsvoldtekt i denne byen? Kan du sjekke det ut? STatistikk? Snakke med dine venninner om de noen gang har blitt utsatt for det eller har hørt om noen andre som har blitt voldtatt.

Metakognitiv: Hva er det som taler for at du skal bruke tankekraften din og tiden din på å tenke på dette hele tiden? Endrer det sannsynligheten for at du blir voldtatt? Ja, du kan legge noen planer for hvor det er tryggest å gå, og du kan legge noen planer for hvordan du skal reagere om en truende situasjon oppstår. Men når du har gjort det, vil ytterligere tanker redusere risikoen? Kan du i stedet velge å bruke resten av livet ditt på å tenke på noe annet som gir deg større livsglede?

Handler metakognitiv litt om aksept også?

Skrevet

Ok takk.

Og hvordan kan jeg bruke metakognitiv tenking når jeg har lagt meg og jeg frykter å dø selv om jeg prøver å tenke på noe annet eller høre på radio til jeg sovner? Hvordan kan jeg bruke metakognitiv tenking når jeg våkner ca en time etter jeg har sovnet og tenker på døden og hvor fælt det må være å bli drept?

Skrevet

Ok takk.

Og hvordan kan jeg bruke metakognitiv tenking når jeg har lagt meg og jeg frykter å dø selv om jeg prøver å tenke på noe annet eller høre på radio til jeg sovner? Hvordan kan jeg bruke metakognitiv tenking når jeg våkner ca en time etter jeg har sovnet og tenker på døden og hvor fælt det må være å bli drept?

Veldig kort og forenklet sagt:

Du kan intet gjøre for å forhindre at du dør i natt når du sover. Derfor må du bare la det som evt skal skje skje. Da kan du like godt tenke på noe mer hyggelig.

Du kan ikke bli kvitt dette før du aksepterer at du er dødelig.

Skrevet

Du kan intet gjøre for å forhindre at du dør i natt når du sover. Derfor må du bare la det som evt skal skje skje. Da kan du like godt tenke på noe mer hyggelig.

Det er jo ikke det at jeg ikke prøver å tenke på noe hyggeligere. Det gjør jeg jo absolutt.

Men det siste du skriver er nok veldig sant.

Skrevet

Der svarte du på mitt spm også - jeg har også hatt litt vanskelig for å skjønne forskjellen på de to terapimåtene, men nå ble det langt mer forståelig.

Takk :)

Skrevet

Det er jo ikke det at jeg ikke prøver å tenke på noe hyggeligere. Det gjør jeg jo absolutt.

Men det siste du skriver er nok veldig sant.

Jeg er en tilhenger av ordet "aksept" ( selvsagt ikke bare ordet i seg selv). Jeg har (hatt) mye nytte av det. Anbefales på det sterkeste :)

Skrevet

Jeg er en tilhenger av ordet "aksept" ( selvsagt ikke bare ordet i seg selv). Jeg har (hatt) mye nytte av det. Anbefales på det sterkeste :)

Det kan være noe i det. Men jeg kan i alle fall ikke akseptere at jeg skal grue meg til jeg dør i årevis framover. Noe så bortkastet!

Skrevet

Det kan være noe i det. Men jeg kan i alle fall ikke akseptere at jeg skal grue meg til jeg dør i årevis framover. Noe så bortkastet!

Selvsagt skal du ikke akseptere det :)

Skrevet

Selvsagt skal du ikke akseptere det :)

:-)

Gjest Pårørende`13
Skrevet

Takk skal du ha, vi følger ditt råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...