Gå til innhold

Førkorttrusler mot mindre kø?

Anbefalte innlegg

Gjest er dette riktig?
Skrevet

Jeg vet at mange vegrer seg nå for å fortelle om alkoholproblemer eller legge seg inn til avrusning. Hvorfor? Jo, fordi en mister automatisk lappen.

Er det neste, at visst en kutter seg opp, så mister en lappen? Visst en har selvmordstanker, mister en lappen.

Kjenner jeg blir skikkelig førbanna på dette opplegget. Selv, for min egen del, har dette kun ført til at jeg har blitt enda mer alene om mine selvdestruktive atferd.

Fortsetter under...

Skrevet

''Er det neste, at visst en kutter seg opp, så mister en lappen? Visst en har selvmordstanker, mister en lappen.

''

Den nye førerkortforskriften er svært streng. Den blir mange steder ikke praktisert på langt nær så strengt som den legger opp til. Det skal en del til, før de fleste behandlere velger å ta initiativ til at pasienten mister førerkortet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ut

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tror det står noe om selvskading og selvmordsforsøk i forskriftene. De har forandret så mye på forskriftene at jeg vet ikke sikker hva det står, men tror at det bare er hvis adferden er til fare i trafikken. Jeg blir veldig usikker på hvor mye jeg skal våge å si til behandler.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det står noe om selvskading og selvmordsforsøk i forskriftene. De har forandret så mye på forskriftene at jeg vet ikke sikker hva det står, men tror at det bare er hvis adferden er til fare i trafikken. Jeg blir veldig usikker på hvor mye jeg skal våge å si til behandler.

".....eller det foreligger en ikke-psykotisk lidelse som medfører personlighetsavvik, impulsivitet eller andre symptomer som nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten"

Direkte fra forskriften.

Gjest bølger
Skrevet

".....eller det foreligger en ikke-psykotisk lidelse som medfører personlighetsavvik, impulsivitet eller andre symptomer som nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten"

Direkte fra forskriften.

Da forstår jeg det slik at det kun er hvis handlingene nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten. Ikke hvis den ikke fører til det, samme hvilken handling det er.

Annonse

Gjest tror jeg jeg
Skrevet

Da forstår jeg det slik at det kun er hvis handlingene nedsetter kjøreevnen og reduserer trafikksikkerheten. Ikke hvis den ikke fører til det, samme hvilken handling det er.

Hvis du har selvmordstanker for eksempel, vil jo det i endel tilfeller nedsette ditt fokus/oppmerksomhet i trafikken. Hvis du da impulsivt finner på noe drastisk er det jo til fare for de andre i trafikken også. Hvis du plutselig får lyst til å krasje liksom. eller blåser i om det kan komme til å skje noe.

Regner med det samme gjelder selvskading. det kan være mye impulsivitet der også

Gjest bølger
Skrevet

Hvis du har selvmordstanker for eksempel, vil jo det i endel tilfeller nedsette ditt fokus/oppmerksomhet i trafikken. Hvis du da impulsivt finner på noe drastisk er det jo til fare for de andre i trafikken også. Hvis du plutselig får lyst til å krasje liksom. eller blåser i om det kan komme til å skje noe.

Regner med det samme gjelder selvskading. det kan være mye impulsivitet der også

''Regner med det samme gjelder selvskading. det kan være mye impulsivitet der også''

Kan være, men trenger ikke å være det. Og om det så skulle være, så trenger ikke impulsiviteten til å skade seg gjøre deg impulsiv i trafikken.

Skrevet

''Regner med det samme gjelder selvskading. det kan være mye impulsivitet der også''

Kan være, men trenger ikke å være det. Og om det så skulle være, så trenger ikke impulsiviteten til å skade seg gjøre deg impulsiv i trafikken.

Men hva med det som er årsaken til at du skader deg - kan ikke det gjøre deg impulsiv også i trafikken?

La oss si at du har en dårlig dag og du er ute i trafikken. Hadde du vært hjemme så ville du skadet deg selv. Hvordan takler du det npr du er ute og kjører?

Noen vennligsinnet tanker bare ..

Gjest bølger
Skrevet

Men hva med det som er årsaken til at du skader deg - kan ikke det gjøre deg impulsiv også i trafikken?

La oss si at du har en dårlig dag og du er ute i trafikken. Hadde du vært hjemme så ville du skadet deg selv. Hvordan takler du det npr du er ute og kjører?

Noen vennligsinnet tanker bare ..

Klyper meg for å dempe følelsene til jeg kommer hjem. Jeg vet at selvskadingen ikke påvirker meg i trafikken.

Hvis alle som kan ha sterke følelser når de er ute i trafikken ikke får kjøre bil så hadde det ikke vært biler på vegen.

Skrevet

Klyper meg for å dempe følelsene til jeg kommer hjem. Jeg vet at selvskadingen ikke påvirker meg i trafikken.

Hvis alle som kan ha sterke følelser når de er ute i trafikken ikke får kjøre bil så hadde det ikke vært biler på vegen.

Det er sant det du skriver her... det tenkte jeg ikke på.

Skrevet

Det er sant det du skriver her... det tenkte jeg ikke på.

Gjest tror jeg jeg
Skrevet

Jepp-hadde ikke vært mange igjen :)

Jeg regner med at du får vite det om/når du evt må søke dispensasjon. Jeg drev med kutting for en del år tilbake, men da var det aldri snakk om noe sånt med førerkort !

Annonse

Gjest liiizaa29
Skrevet

''Er det neste, at visst en kutter seg opp, så mister en lappen? Visst en har selvmordstanker, mister en lappen.

''

Den nye førerkortforskriften er svært streng. Den blir mange steder ikke praktisert på langt nær så strengt som den legger opp til. Det skal en del til, før de fleste behandlere velger å ta initiativ til at pasienten mister førerkortet.

Jeg skjønner ingenting av dette. Legen har sendt inn brev til fylkesmannen i oktober. Men jeg har da fremdeles lappen. Har ikke hørt noe fra fylkesmannen.. Er det slik at vi har mistet lappen selv om vi fremdeles har den?

Gjest Tenker jeg
Skrevet

Jeg skjønner ingenting av dette. Legen har sendt inn brev til fylkesmannen i oktober. Men jeg har da fremdeles lappen. Har ikke hørt noe fra fylkesmannen.. Er det slik at vi har mistet lappen selv om vi fremdeles har den?

Du vil få brev fra fylkesmannen og fra politiet, der det vil stå at du må levere inn førerkortet til politiet.

Gjest bølger
Skrevet

Direkte fra forskriften.

Forstår jeg forskiftene rett, eller tenker dere at selvskading er det samme som dårlige sjåfører.

Skrevet

Du vil få brev fra fylkesmannen og fra politiet, der det vil stå at du må levere inn førerkortet til politiet.

men det tar lang tid tydeligvis

Gjest Tenker jeg
Skrevet

men det tar lang tid tydeligvis

Tar sin tid, folk som har mye å gjøre.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Reglene er ikke der for å være slemme, reglene er der for å gjøre det å kjøre bil tryggere for deg og andre på veien.

Skrevet

Forstår jeg forskiftene rett, eller tenker dere at selvskading er det samme som dårlige sjåfører.

Slik jeg forsto nhd, vurderer de hvert enkelt tilfelle og skjærer ikke alle under en kam.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...