Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. mars 2013 Skrevet 4. mars 2013 La din aller første tanke være: "Hva gleder jeg meg til i dag?" Fortsett med det hver morgen i to uker. Vi snakkes... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. mars 2013 Skrevet 4. mars 2013 Det var en fin måte å bevisstgjøre seg selv på. Jeg har for øvrig i kveld fått styrket min tro på at man blir et bittelitt snillere menneske av å høre på vakker musikk, og ikke minst få være med å synge Verdi. *korentusiast* 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. mars 2013 Skrevet 4. mars 2013 Det var en fin måte å bevisstgjøre seg selv på. Jeg har for øvrig i kveld fått styrket min tro på at man blir et bittelitt snillere menneske av å høre på vakker musikk, og ikke minst få være med å synge Verdi. *korentusiast* ''Jeg har for øvrig i kveld fått styrket min tro på at man blir et bittelitt snillere menneske av å høre på vakker musikk, og ikke minst få være med å synge Verdi. *korentusiast* '' Veldig enig med deg i dette :-) 0 Siter
Gjest denne var vanskelig Skrevet 4. mars 2013 Skrevet 4. mars 2013 jeg skal innrømme, da jeg leste dette ble jeg ekstremt provosert med det samme. jeg mistet min mor brått og uventet for noen dager siden og i dag har vi opplevd og fått bekreftet at min far er mer dement enn vi trodde. Men jeg fant sneklokker i dag, og i morgen skal jeg lete etter flere. Det skal jeg tenke på når jeg våkner, og selv om verden er svart akkurat nå, så skal jeg gjøre dette hver dag, som du sier. Kanskje det hindrer meg i å få det sammenbruddet jeg har sittet i dag og ønsket. Så, takk :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Hei! Det var et lurt råd tror jeg. Da får vi kjenne med erfaring hvordan det virker! Det var en ny oppskrift/tanke/råd og idé. 0 Siter
laban Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Det var en fin måte å bevisstgjøre seg selv på. Jeg har for øvrig i kveld fått styrket min tro på at man blir et bittelitt snillere menneske av å høre på vakker musikk, og ikke minst få være med å synge Verdi. *korentusiast* Det er ikke noe trosspørsmål, det er en universiell sannhet :-) Verden blir garantert bedre av korsang. 0 Siter
tonie Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Det er ikke noe trosspørsmål, det er en universiell sannhet :-) Verden blir garantert bedre av korsang. Skeptisk. 0 Siter
Gjest anime Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Det er et godt råd, det er viktig å ha noen gleder i hverdagen. Og det finnes alltid noe å glede seg over, da blir holdningen mer positiv og. 0 Siter
Gjest Ingenting å glede seg over. Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Dette er råd som bare fungerer når en er frisk. Det fungerer ikke når alt er meningsløst. 0 Siter
Rosavina Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Dette er råd som bare fungerer når en er frisk. Det fungerer ikke når alt er meningsløst. Jo, det vil virke på sikt.... På samme måte som du opprettholder det negative ved å tenke at alt er meningsløst....som den første tanken hver morgen... Om du øver vil det snu... 0 Siter
Gjest Kanada Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Dette er råd som bare fungerer når en er frisk. Det fungerer ikke når alt er meningsløst. Da jeg var deprimert, husker jeg at det var nedtrykkende med alle gode innspill, som : "Nå er det snart helg" "Gleder du deg ikke til ferien" osv. Det hjalp jo ikke at det var helg, snart vår, jeg gledet meg ikke til ferien osv. Det som hjalp, var et familiemedlem som spurte: Hva ser du for deg om to år? Tror du du det er mulig at du har det bedre da? Og det trodde jeg, og tanken på det hjalp. Det var godt at h*n ikke trodde at dette var noe som kom til å gå over i neste uke, men vedkommende trodde det kom til å gå over. Men man skal jo leve i hverdagen også, det skader jo ikke å tenke på (små)ting som burde bli hyggelige, istedetfor å fokusere på alt negativt. Selvom det ikke snur depresjonen, kan det kanskje gjøre dagen lettere? Om du ikke klarer å glede deg til to ting hver dag, kan du forsøke å dytte unna "grue deg"-tankene som de første og eneste man har når man våkner? 0 Siter
Gjest Ingenting å glede seg over Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Jo, det vil virke på sikt.... På samme måte som du opprettholder det negative ved å tenke at alt er meningsløst....som den første tanken hver morgen... Om du øver vil det snu... Jeg har forsøkt lenge, men det går ikke lenger. Skulle vært hos legen med det, men orker ikke det heller. 0 Siter
Gjest Ingenting å glede seg over. Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Da jeg var deprimert, husker jeg at det var nedtrykkende med alle gode innspill, som : "Nå er det snart helg" "Gleder du deg ikke til ferien" osv. Det hjalp jo ikke at det var helg, snart vår, jeg gledet meg ikke til ferien osv. Det som hjalp, var et familiemedlem som spurte: Hva ser du for deg om to år? Tror du du det er mulig at du har det bedre da? Og det trodde jeg, og tanken på det hjalp. Det var godt at h*n ikke trodde at dette var noe som kom til å gå over i neste uke, men vedkommende trodde det kom til å gå over. Men man skal jo leve i hverdagen også, det skader jo ikke å tenke på (små)ting som burde bli hyggelige, istedetfor å fokusere på alt negativt. Selvom det ikke snur depresjonen, kan det kanskje gjøre dagen lettere? Om du ikke klarer å glede deg til to ting hver dag, kan du forsøke å dytte unna "grue deg"-tankene som de første og eneste man har når man våkner? Jeg fikk 41 poeng på madrs-testen jeg tok nå og er desperat på å komme meg unna dette. Det blir bare verre. 0 Siter
huuff Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Jeg fikk 41 poeng på madrs-testen jeg tok nå og er desperat på å komme meg unna dette. Det blir bare verre. Hva med å tvinge deg til å gå en tur hver dag? Gjerne i dagslys! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Skrevet 5. mars 2013 Jeg fikk 41 poeng på madrs-testen jeg tok nå og er desperat på å komme meg unna dette. Det blir bare verre. Det er ingen som forventer at dette skal virke på en alvorlig depresjon. Hvis 41 er korrekt, er det kun antidepressiva som vil hjelpe. 0 Siter
Gjest Ingenting å glede seg over. Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Hva med å tvinge deg til å gå en tur hver dag? Gjerne i dagslys! Ikke kom med slike råd til meg. Jeg har gjort det lenge, men det fungerer ikke lenger. Spar meg! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 5. mars 2013 Skrevet 5. mars 2013 Ikke kom med slike råd til meg. Jeg har gjort det lenge, men det fungerer ikke lenger. Spar meg! Har du prøvd nhds eller Kanadas råd da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.