Gå til innhold

Finnes det behandlingstilbud?

Anbefalte innlegg

Gjest binge eating disorder

Finnes det egentlig noe skikkelig behandlingstilbud for overspisingslidelse her til lands?

Jeg har en BMI på 40, og passer som hånd i hanske til definisjonen av en spiseforstyrrelse. I fjor gikk jeg ned 20 kg mens jeg var på et behandlingsopplegg for å gå ned i vekt,men har gått rett opp igjen etterpå. Selv mens jeg var i behandling, var matinntaket ute av kontroll, og jeg hadde flere tunge overspisingsanfall i perioden.

Jeg kommer ikke ut av dette. Og ser ingen mulighet til å bli frisk, hvis jeg ikke blir tatt på alvor snart og får hjelp til spiseforstyrrelsen.

Så - finnes det behandlingstilbud? Og når skal vi som virkelig lider av spiseforstyrrelser, annet enn anorexi, faktisk bli tatt på alvor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389302-finnes-det-behandlingstilbud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

6

• Høstløv

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Lillemus

1

Gjest anime

Enig i det du skriver, når folk er så overvektig er det spiseforstyrrelse. Og det blir ikke tatt på alvor, det burde være plasser man kunne lagt seg inn for å få hjelp. På lik linje med undervektige, lurer på hvorfor slike plasser ikke finnes. Det er mange som trenger hjelp.

Enig i mye av det du skriver her, det er sørgelig at denne gruppen nærmest oversees og blir glemt, det er tross alt en spiseforstyrrelse på lik linje med bulimi, anorexi.

Jeg har sett mange eksempler hvor behandlere leter og graver etter psykologiske årsaker, jeg er ikke så sikker på om det nødvendigvis er riktig for alle. Senest i går hørte jeg om en ung kvinne med BED i 15 år og over 75 kilo overvekt som ved hjelp av korrigering av og forandring i spisemønster fikk et nytt liv. Hun gikk på antidepressiva i begynnelsen, fikk intensiv kognintiv behandling og etter eget ønske byttet hun til lavkarbo kosthold for å kvitte seg med søtsuget. Hun har nå vært 1,5 år uten spiseanfall og blir i dag regnet som frisk.

Ny forskning viser at de med BMI over 40 trenger fedmekirurgi. Ingen annen behandling fører til varig vektnedgang.

Så utriolig deprimerende! Og så uendelig lang ventetid det er på denne type operasjoner.

Ser at det er billigere på Volvat enn på Aleris, dersom man skal gjøre det privat. Tror du kvaliteten er den samme?

Det har du vel sikkert ikke lov å uttale deg om, men.

Annonse

Gjest det er mulig

Ny forskning viser at de med BMI over 40 trenger fedmekirurgi. Ingen annen behandling fører til varig vektnedgang.

''Ny forskning viser at de med BMI over 40 trenger fedmekirurgi. Ingen annen behandling fører til varig vektnedgang.''

Dette gjelder muligens på gruppenivå, men på individnivå finnes det adskillige som har gjennomført en stor vektnedgang og deretter holdt vekten stabil.

Jeg gikk ned ca 70 kg for ca 8 år siden og har holdt vekten nede i etterkant. Har gått fra bmi på 47 til 24.

Gjest det er mulig

Har noen forsket på tilbakefallsraten blant nevnte gruppe? Hvor høy er den?

''Har noen forsket på tilbakefallsraten blant nevnte gruppe? Hvor høy er den?''

Det både er gjennomført og pågår nå ulike typer studier på langtidseffekten av operasjonene. Har ikke resultatene tilgjengelig, men har blitt fortalt at resultatene er dårligere på lang sikt enn på kort.

Gjest det er mulig

Hei,

Jeg har fått kontroll over min overspisningslidelse og gikk for noen år siden ned 70 kg og har holdt vekten rimelig bra siden. Det er fortsatt noe jeg må jobbe for, men gjennom kontroll med mat og trening, så fungerer det.

Hva slags behandling ser du for deg at ville kunne hjelpe, og hva slags behandling har du gjennomgått?

Gjest hold sukkeret stabilt

Har du prøvd å melde deg på Grete Roedekurs?

Eller du kan få fastlege til å henvise deg til behandling...

evnt slankeoperasjon?

ellers er det å legge om livsstilen og det er hardt, man blir jo

avhengig av sukker osv.

Det som hjalp meg er å unngå vanlig brød,

man blir faktisk mer sultent av det.

Ha en pose nøtter i skapet og kjøp masse fersk frukt og grønnsaker som du får lov til å spise av, frukt inneholder visstnok mye fruktsukker, men du kan unne deg inntil 2 frukter per dag.

Jeg pleier å spise en lett frokost og en litt kraftigere lunsj med masse salat, pinjekjerner og kyllingkjøtt, minimalt med dressing. Kun vann å drikke gjennom dagene.

3 kopper grønn te for økt forbrenning.

Drikke 1 1/2-2 liter vann om dagen.

Kun en lett middag, liten porsjon og maks en liten potet eller en liten neve fullkornsris til, men så mye kjøtt/fisk og grønnsaker en vil.

Sulten til kvelden - en kopp te (uten sukker), 10 mandler og en frukt eller grønnsak.

Ha en pose knaskegulrøtter tilgjengelig som mellommåltid, evnt. lettyoghurt eller skyr er fint også som mellommåltid.

Gå daglige turer, begynn med en halvtime, øk så til en time, og gå i raskt tempo.Etterhvert som du kommer i litt bedre form klarer du kanskje å melde deg på helsestudio, få personlig trener . eller meld deg på gruppetrening. Jeg hater å trene, men zumba, sh'bam og lignende er gøyt og en glemmer at en trener :-) Der er folk av alle størrelser, bare å kaste alle hemninger :-)

Får håpe du får den hjelpen du trenger om du ikke klarer det på egen hånd.

Husk man går ikke ned masse på en uke, man må ta tiden til hjelp,

sakte men sikkert vil vekten gå ned mens du blir friskere og gladere.

En bivirkning av min sunnere livsstil er at jeg føler meg mer opplagt, huden er finere,

nattesøvnen er bedre, jeg har fått mindre plager av div.

og jeg føler meg klarere i toppen, husker bedre, tenker klarere....

Det både er gjennomført og pågår nå ulike typer studier på langtidseffekten av operasjonene. Har ikke resultatene tilgjengelig, men har blitt fortalt at resultatene er dårligere på lang sikt enn på kort.

De krever at man legger om livsstilen og går ned x antall kilo før slankeoperasjon blir innvilget. Ingen vits i slankeoperasjon om man ikke klarer å legge om livsstilen.

Hva med lavkarbokost? Hørt om mange som har gått ned masse pga den.. men er skeptisk til den med å spise masse mettet fett da, må da gå an å leve på lavkarbo - men

med snillere fett?

En dame jeg kjenner gikk ned 30 kilo etter lavkarbodiett, men måtte ta et par operasjoner etterpå for å operere bort overflødig hud under armene og på magen.

De krever at man legger om livsstilen og går ned x antall kilo før slankeoperasjon blir innvilget. Ingen vits i slankeoperasjon om man ikke klarer å legge om livsstilen.

Hva med lavkarbokost? Hørt om mange som har gått ned masse pga den.. men er skeptisk til den med å spise masse mettet fett da, må da gå an å leve på lavkarbo - men

med snillere fett?

En dame jeg kjenner gikk ned 30 kilo etter lavkarbodiett, men måtte ta et par operasjoner etterpå for å operere bort overflødig hud under armene og på magen.

''Hva med lavkarbokost? Hørt om mange som har gått ned masse pga den.. men er skeptisk til den med å spise masse mettet fett da, må da gå an å leve på lavkarbo - men med snillere fett?''

Man trenger ikke velte seg i fett for å leve moderat lavkarbo. Man spiser egg, grønnsaker (mest av de som vokser over bakken), bær, noe frukt, frø, nøtter, fisk, kjøtt, fugl, "rene" meieriprodukter, gjerne de fete variantene. Bruk meierismør eller bremykt, fløte, seterrømme og tyrkisk yoghurt f.eks. Poenget er at når man kutter ut mye karbohydrater må kroppen få energi fra noe annet - fett. For de aller fleste blir søtsuget mer eller mindre borte etter noen dager - en uke om man klarer å holde seg unna sukker og matvarer som gir store svigninger i blodsukkeret.

Gjest snakker av erfaring

Spiseforstyrrelser, enten det er anorexi eller annet, sitter "i hodet", og derfor må behandlingen skje på det planet først. Timer hos psykolog og ernæringsfysiolog funker bra.

Jeg er forbauset over at så mange ikke forstår at spiseforstyrrelser er en psykisk lidelse. Det hjelper lite med slanke-metoder og fedme-kirurgi hvis man ikke først behandler _årsaken_ bak spiseforstyrrelsen.

Annonse

Hei,

Jeg har fått kontroll over min overspisningslidelse og gikk for noen år siden ned 70 kg og har holdt vekten rimelig bra siden. Det er fortsatt noe jeg må jobbe for, men gjennom kontroll med mat og trening, så fungerer det.

Hva slags behandling ser du for deg at ville kunne hjelpe, og hva slags behandling har du gjennomgått?

Behandling som tar sikte på å behandle spiseforstyrrelsen, og ikke symptomet - som overvekten er.

Har du prøvd å melde deg på Grete Roedekurs?

Eller du kan få fastlege til å henvise deg til behandling...

evnt slankeoperasjon?

ellers er det å legge om livsstilen og det er hardt, man blir jo

avhengig av sukker osv.

Det som hjalp meg er å unngå vanlig brød,

man blir faktisk mer sultent av det.

Ha en pose nøtter i skapet og kjøp masse fersk frukt og grønnsaker som du får lov til å spise av, frukt inneholder visstnok mye fruktsukker, men du kan unne deg inntil 2 frukter per dag.

Jeg pleier å spise en lett frokost og en litt kraftigere lunsj med masse salat, pinjekjerner og kyllingkjøtt, minimalt med dressing. Kun vann å drikke gjennom dagene.

3 kopper grønn te for økt forbrenning.

Drikke 1 1/2-2 liter vann om dagen.

Kun en lett middag, liten porsjon og maks en liten potet eller en liten neve fullkornsris til, men så mye kjøtt/fisk og grønnsaker en vil.

Sulten til kvelden - en kopp te (uten sukker), 10 mandler og en frukt eller grønnsak.

Ha en pose knaskegulrøtter tilgjengelig som mellommåltid, evnt. lettyoghurt eller skyr er fint også som mellommåltid.

Gå daglige turer, begynn med en halvtime, øk så til en time, og gå i raskt tempo.Etterhvert som du kommer i litt bedre form klarer du kanskje å melde deg på helsestudio, få personlig trener . eller meld deg på gruppetrening. Jeg hater å trene, men zumba, sh'bam og lignende er gøyt og en glemmer at en trener :-) Der er folk av alle størrelser, bare å kaste alle hemninger :-)

Får håpe du får den hjelpen du trenger om du ikke klarer det på egen hånd.

Husk man går ikke ned masse på en uke, man må ta tiden til hjelp,

sakte men sikkert vil vekten gå ned mens du blir friskere og gladere.

En bivirkning av min sunnere livsstil er at jeg føler meg mer opplagt, huden er finere,

nattesøvnen er bedre, jeg har fått mindre plager av div.

og jeg føler meg klarere i toppen, husker bedre, tenker klarere....

Jeg har lagt om livsstilen flere ganger. Spist jevnt, sunt og lite sukker. Trent masse, spesielt spinning og styrke. Fått alle fordelene du nevner, med energi, fin hud osv.

Men det varer ikke. Demonene tar tak i meg igjen, og jeg ønsker bare å spise til jeg blir rolig.

''Ny forskning viser at de med BMI over 40 trenger fedmekirurgi. Ingen annen behandling fører til varig vektnedgang.''

Dette gjelder muligens på gruppenivå, men på individnivå finnes det adskillige som har gjennomført en stor vektnedgang og deretter holdt vekten stabil.

Jeg gikk ned ca 70 kg for ca 8 år siden og har holdt vekten nede i etterkant. Har gått fra bmi på 47 til 24.

Ca 3 % av de som går ned i vekt, holder seg. Resten går opp til opprinnelig vekt eller høyere, i løpet av 9 mnd. Så suksesshistoriene er ikke mange, dessverre.

Stemmer med det jeg leste fra Obesitasklinikken, tilbakefalls prosenten er høy. Jeg synes det både er skummelt og rystende ( og trist!) at man tar sikte på å behandle en lidelse som sitter i hodet med kirurgisk inngrep.

Jeg har lagt om livsstilen flere ganger. Spist jevnt, sunt og lite sukker. Trent masse, spesielt spinning og styrke. Fått alle fordelene du nevner, med energi, fin hud osv.

Men det varer ikke. Demonene tar tak i meg igjen, og jeg ønsker bare å spise til jeg blir rolig.

Skjer dette i spesielle perioder, f.eks. når du er stresset, sliten, deprimert/trist osv? At du bruker mat som medisin?

Jeg brukte lege cola som medisin, for magen - men var jo abstinenser som gjorde ubehaget da, hodepine - sur mage osv...

jeg brukte det også om jeg skulle gjøre noe jeg grudde meg til, når jeg var litt trist,

eller skulle slappe av.... det var alltid en god anledning.

Men flytende kalorier - ohohooooooooooo

1 1/2 liter cola er jo 600 kalorier, en hel middag det! Og da drikker man det i tillegg til all maten.... og colaen gir økt matlyst så spiser man bare enda mer.

Merker jeg har mer lyst på sunn mat nå når jeg kun drikker vann,

så da får jeg i meg mindre kalorier på den måten og.

Unngå i alle fall flytende kalorier, da er du kommet langt.

med snillere fett?

Lavkarbo gir økt risiko for slag, og for hjerteproblemer samt kreft:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8223472

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10051245

Med vennlig hilsen

med snillere fett?

Lavkarbokosthold går jeg selv på og har gjort det i endel år allerede, for meg er det en livsstil ikke en form for "kur" av noe slag. Jeg har bevisst redusert karbohydratene og de helsemessige gevinstene merket jeg etter 1 uke. Det er en vanlig myte å tro at mennesker som sverger til lavkarbo drikker fett og spiser 1 kg kjøtt i døgnet, dersom du leser Hexberg/ Dahlquist bøker vil du forstå at det ikke er tilfelle. Poenget går ut på å redusere de raske karbohydratene, spise mer ren mat. Om du ønsker å forsøke så anbefaler jeg deg å kjøpe gode bøker, sette deg inn i kostholdet, det er ikke så komplisert men ved å lese blir alt mer konkret og håndterlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...