Gå til innhold

Finnes det behandlingstilbud?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så utriolig deprimerende! Og så uendelig lang ventetid det er på denne type operasjoner.

Ser at det er billigere på Volvat enn på Aleris, dersom man skal gjøre det privat. Tror du kvaliteten er den samme?

Det har du vel sikkert ikke lov å uttale deg om, men.

Ingen begrenser meg på hva jeg kan uttale meg om.

Jeg har ingen kunnskap om det er kvalitetsforskjeller på Volvat og Aleris.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

6

• Høstløv

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Lillemus

1

Stemmer med det jeg leste fra Obesitasklinikken, tilbakefalls prosenten er høy. Jeg synes det både er skummelt og rystende ( og trist!) at man tar sikte på å behandle en lidelse som sitter i hodet med kirurgisk inngrep.

''Jeg synes det både er skummelt og rystende ( og trist!) at man tar sikte på å behandle en lidelse som sitter i hodet med kirurgisk inngrep.''

Slik tenker jeg også. Det er en trist utvikling at det er vanskelig for folk å få god oppfølgning over lang tid i forhold til vektreduksjon om de ikke ønsker kirurgi.

''Jeg synes det både er skummelt og rystende ( og trist!) at man tar sikte på å behandle en lidelse som sitter i hodet med kirurgisk inngrep.''

Slik tenker jeg også. Det er en trist utvikling at det er vanskelig for folk å få god oppfølgning over lang tid i forhold til vektreduksjon om de ikke ønsker kirurgi.

''Slik tenker jeg også. Det er en trist utvikling at det er vanskelig for folk å få god oppfølgning over lang tid i forhold til vektreduksjon om de ikke ønsker kirurgi.''

Virkelig helt forferdelig.

hidi, the scorpion

Ny forskning viser at de med BMI over 40 trenger fedmekirurgi. Ingen annen behandling fører til varig vektnedgang.

Kunne du svare meg litt på dette?

Lurer på om jeg har hatt angst/panikkanfall. Det begynte utrolig mye stress og kulminerte hos tannlegen på onsdag. Keg satt i stolen ,da tannlegen plutelig legger stolen bakover og hele kroppen min rykket til av sjokket. Alle uventede lyder så reagerte kroppen min helt unormalt, men jeg kom meg gjennom timen.

Var på butikken rett etter , og da jeg skulle betale var det mange lyder og synsintrykk rundt meg, så var det akkurat som hjernen fikk strøm i seg og nakken fikk ufrivillige spasmer og hele hodet ristet og det gikk ut i armene og deretter ned i bena. Klarte såvidt å holde meg fast å komme meg ut av butikken.

Vel hjemme, sto TVèn på og jeg merket raskt de samme symptonene, synsinntrykk og lyder, ble til strøm i hodet og jeg ristet ufrvillig på hodet, armene og ned i bena sammen med en følelse av å svime av.

Jeg skrudde av TVèn, men bare litt senere kvakk jeg av en ukjent lyd og det samme skjedde igjen. Min datter lå på sofaen og sov, og jeg klarte såvidt å rope hjelp, hun så vilken tilstand jeg var i, og ville ringe ambulansen. Hodet mitt var klart og stemmen min klar og jeg sa nei.

Det begynte altså med det visjonelle/lydinntrykk. Jeg hyperinhalerte i det hele tatt, pusten var normal, men det var hjerteslagene som økte i et enormt tempo!

Den natten var jeg i "helvete". Jeg var på do og på vei tilbake i senga besvimte jeg akkurat i det jeg fikk hevet meg på den.

Hva i all verden, er det som skjer med meg? Fikk Valium av legen på tordag ca kl.1200, og har sovet i seks timer av gangen. (Hadde ikke sovet på fire døgn før dette).

Har tett oppføling av lege og fikk time kl 0800 til mandag (skulle vært der i dag, men hadde ingen sjanse til å møte).

Hjelp meg! – førstegangsangst?

Svar på innlegg Nytt innlegg

Annonse

Lurer på om jeg har hatt angst/panikkanfall. Det begynte utrolig mye stress og kulminerte hos tannlegen på onsdag. Keg satt i stolen ,da tannlegen plutelig legger stolen bakover og hele kroppen min rykket til av sjokket. Alle uventede lyder så reagerte kroppen min helt unormalt, men jeg kom meg gjennom timen.

Var på butikken rett etter , og da jeg skulle betale var det mange lyder og synsintrykk rundt meg, så var det akkurat som hjernen fikk strøm i seg og nakken fikk ufrivillige spasmer og hele hodet ristet og det gikk ut i armene og deretter ned i bena. Klarte såvidt å holde meg fast å komme meg ut av butikken.

Vel hjemme, sto TVèn på og jeg merket raskt de samme symptonene, synsinntrykk og lyder, ble til strøm i hodet og jeg ristet ufrvillig på hodet, armene og ned i bena sammen med en følelse av å svime av.

Jeg skrudde av TVèn, men bare litt senere kvakk jeg av en ukjent lyd og det samme skjedde igjen. Min datter lå på sofaen og sov, og jeg klarte såvidt å rope hjelp, hun så vilken tilstand jeg var i, og ville ringe ambulansen. Hodet mitt var klart og stemmen min klar og jeg sa nei.

Det begynte altså med det visjonelle/lydinntrykk. Jeg hyperinhalerte i det hele tatt, pusten var normal, men det var hjerteslagene som økte i et enormt tempo!

Den natten var jeg i "helvete". Jeg var på do og på vei tilbake i senga besvimte jeg akkurat i det jeg fikk hevet meg på den.

Hva i all verden, er det som skjer med meg? Fikk Valium av legen på tordag ca kl.1200, og har sovet i seks timer av gangen. (Hadde ikke sovet på fire døgn før dette).

Har tett oppføling av lege og fikk time kl 0800 til mandag (skulle vært der i dag, men hadde ingen sjanse til å møte).

Huff hidi...dette hørtes kjipt ut :o( Litt av en omgang. Jeg håper at du får bukt med dette så det ikke gjentar seg.

Hyggelig å se deg igjen forresten!

Gjest anime

Hørtes forferdelig skummelt ut :-(

Håper det går bedre med deg. Klem!

Huffameg :(

Håper nhd svarer deg...

*klem*

I mine øyne leser jeg angst av dette. Det du bør gjøre er å få en grundig sjekk hos din lege, da vet du mer hva du har å forholde deg til. Angst, angstanfall og panikk kan være et helvete, jeg håper du får god hjelp. Kom deg raskt i behandling hos en dyktig terapeut.

Gjest binge eating disorder

Takk for linken.

Dette er nok for likt det jeg har vært på tidligere, uten å lykkes. Jeg trenger noen som tar intensivt tak i spiseforstyrrelsen.

Vil ikke vurdere operasjon før den er kurert. Det tør jeg ikke.

hva slags behandlingsopplegg gikk du der du gikk ned i vekt?

jeg trenger noe sånt...

jeg har bmi på "bare" 30 så det er sjanse jeg ville holdt vekten etter noe sånt...

Det er flere steder som har slike behandlingsopplegg. Gå inn på fritt sykehusvalg og søk på livsstilsbehandling av overvekt.Men man får ikke plass så lenge man ikke har en BMI på 40, eller en BMI på 35 + tilleggssykdommer.

Nimi i Oslo og på Ringerike har i tillegg et betalbart opplegg som det går an å delta på, 1 dag i uken over 8 uker, tror jeg det var. Koster 650 kroner gangen.

Takk for linken.

Dette er nok for likt det jeg har vært på tidligere, uten å lykkes. Jeg trenger noen som tar intensivt tak i spiseforstyrrelsen.

Vil ikke vurdere operasjon før den er kurert. Det tør jeg ikke.

''Jeg trenger noen som tar intensivt tak i spiseforstyrrelsen.''

Det er det egentlig bare du selv som kan, andre kan bare motivere og hjelpe deg på veien.

Annonse

''Jeg trenger noen som tar intensivt tak i spiseforstyrrelsen.''

Det er det egentlig bare du selv som kan, andre kan bare motivere og hjelpe deg på veien.

Det er jeg ikke enig i. Spiseforstyrrelser er en sykdom, og er noe de færreste kommer seg ut av uten hjelp. Jobben må man gjøre selv, men jeg tror sjansen er mye større for å lykkes dersom man får hjelp av et swkikkelig behandlingsopplegg. Løsningen er ikke bare noe man kan tenke seg fram til. Tro meg, jeg har forsøkt!

Det finnes anerkjente behandlingsopplegg i utlandet, og overspisingslidelse er en anerkjent diagnose på samme måte som anorexi og bulimi.

Nå har jeg funnet et slikt her også, heldigvis.Det er privat og koster skjorta, men det får jeg bare ta.

Det er jeg ikke enig i. Spiseforstyrrelser er en sykdom, og er noe de færreste kommer seg ut av uten hjelp. Jobben må man gjøre selv, men jeg tror sjansen er mye større for å lykkes dersom man får hjelp av et swkikkelig behandlingsopplegg. Løsningen er ikke bare noe man kan tenke seg fram til. Tro meg, jeg har forsøkt!

Det finnes anerkjente behandlingsopplegg i utlandet, og overspisingslidelse er en anerkjent diagnose på samme måte som anorexi og bulimi.

Nå har jeg funnet et slikt her også, heldigvis.Det er privat og koster skjorta, men det får jeg bare ta.

Uansett hvilken hjelp og behandlingsopplegg du blir tilbudt er det bare du selv som kan snu spisevanene dine.

Du kan helt klart få god hjelp og støtte i denne prosessen og det skrev jeg i svaret mitt.

Lykke til!

Uansett hvilken hjelp og behandlingsopplegg du blir tilbudt er det bare du selv som kan snu spisevanene dine.

Du kan helt klart få god hjelp og støtte i denne prosessen og det skrev jeg i svaret mitt.

Lykke til!

''Uansett hvilken hjelp og behandlingsopplegg du blir tilbudt er det bare du selv som kan snu spisevanene dine.'''

Der går du nettopp i den fella som man stort sett gjør når det gjelder denne lidelsen, nemlig å tro at det er spisevanene som først og fremst må endres.

Det er ikke spisevanene som er problemet, det er et symptom. Spisevaner må forandres, normalisering av spisemønster inngår som del av all behandling av spiseforstyrrelser, men som et verktøy, ikke (utelukkende) som et mål i seg selv.

Det er mange behandlingstilbud, også i Norge, som tar sikte på å normalisere vekt og spisevaner, uten å behandle spiseforstyrrelsene, hos dem som har det. Jeg tror det er hovedårsaken til at slike tilbud har lav suksessrate, på sikt.

''Uansett hvilken hjelp og behandlingsopplegg du blir tilbudt er det bare du selv som kan snu spisevanene dine.'''

Der går du nettopp i den fella som man stort sett gjør når det gjelder denne lidelsen, nemlig å tro at det er spisevanene som først og fremst må endres.

Det er ikke spisevanene som er problemet, det er et symptom. Spisevaner må forandres, normalisering av spisemønster inngår som del av all behandling av spiseforstyrrelser, men som et verktøy, ikke (utelukkende) som et mål i seg selv.

Det er mange behandlingstilbud, også i Norge, som tar sikte på å normalisere vekt og spisevaner, uten å behandle spiseforstyrrelsene, hos dem som har det. Jeg tror det er hovedårsaken til at slike tilbud har lav suksessrate, på sikt.

''Det er ikke spisevanene som er problemet, det er et symptom. Spisevaner må forandres, normalisering av spisemønster inngår som del av all behandling av spiseforstyrrelser, men som et verktøy, ikke (utelukkende) som et mål i seg selv.''

Uansett om endring av spisevaner er et verktøy eller et mål, så er det ingen andre enn du selv som kan endre på spisemønsteret ditt.

Klart at det finnes mennesker som trenger hjelp i denne prosessen ellers ville det ikke ha vært såpass mange med sykelig overvekt i dette landet.

''Det er ikke spisevanene som er problemet, det er et symptom. Spisevaner må forandres, normalisering av spisemønster inngår som del av all behandling av spiseforstyrrelser, men som et verktøy, ikke (utelukkende) som et mål i seg selv.''

Uansett om endring av spisevaner er et verktøy eller et mål, så er det ingen andre enn du selv som kan endre på spisemønsteret ditt.

Klart at det finnes mennesker som trenger hjelp i denne prosessen ellers ville det ikke ha vært såpass mange med sykelig overvekt i dette landet.

Sykelig overvekt er ikke nødvendigvis resultat av en spiseforstyrrelse.Ville du uttalt deg på samme måte til en som hadde anorexi eller bulimi, altså fokusert mest på spisemønsteret?

Hvis nei, så synes jeg ikke du burde uttale deg sånn til folk som lider av tvangsspising heller.

Hvis poenget ditt er at det krever innsats å bli frisk, så er jeg naturligvis helt enig i det. På akkurat samme måte som det krever innsats å bli frisk av angst, depresjon og annen psykisk sykdom.

Litt folkeopplysning om spiseforstyrrelsen (hentet fra Mayo-klinikkens nettsider):

Symptoms

By Mayo Clinic staff

You may have no obvious physical signs or symptoms when you have binge-eating disorder. You may be overweight or obese, or you may be at a normal weight. However, you likely have numerous behavioral and emotional signs and symptoms, such as:

Eating unusually large amounts of food

Eating even when you're full or not hungry

Eating rapidly during binge episodes

Eating until you're uncomfortably full

Frequently eating alone

Feeling that your eating behavior is out of control

Feeling depressed, disgusted, ashamed, guilty or upset about your eating

Experiencing depression and anxiety

Feeling isolated and having difficulty talking about your feelings

Frequently dieting, possibly without weight loss

Losing and gaining weight repeatedly, also called yo-yo dieting

After a binge, you may try to diet or eat normal meals. But restricting your eating may simply lead to more binge eating, creating a vicious cycle.

When to see a doctor

If you have any symptoms of binge-eating disorder, seek medical help as soon as possible. Binge-eating disorder usually doesn't get better by itself, and it may get worse if left untreated.

Talk to your primary care doctor or a mental health provider about your binge-eating symptoms and feelings. If you're reluctant to seek treatment, talk to someone you trust about what you're going through. A friend, loved one, teacher or faith leader can help you take the first steps to successful treatment of binge-eating disorder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...