Gå til innhold

NHD: Kan dette være angstanfall?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg håper du kan svare meg på spørsmål om angstanfall.

Jeg har skrevet tidligere om skjelvinger, noen ganger i sammenheng med kvalme/svimmelhet/uvirkelighetsfølelse. Jeg har trodd dette har vært relatert til hverandre, ettersom skjelvingene da blir verre. Nå mener nevrologen at dette er essensiell tremor som forverres av Fontexen.

Dette andre hadde hun ingen god forklaring på, annet enn at det antakelig er angstanfall. Det eneste hun ikke fikk til å stemme med det, er fraværet av angst/redsel. Hun foreslo at jeg kan henvises til psykiater for å vurdere dette. (Hun mener at det eventuelt er at den essensielle tremoren forsterkes under angstanfall, og at skjelvingene derfor er ekstra sterke da.)

Anfallene varer ca 15-20 minutter. Jeg blir kvalm, kaldsvetter, "fikler" med hendene, får uvirkelighetsfølelse, har hjertebank. Noen ganger er de så kraftige at jeg må finne meg et sted å ligge, og jeg kan være helt utslitt etterpå. Mens anfallet pågår er jeg helt fokusert på det fysiske symptomene, dersom jeg er sammen med andre går jeg gjerne for meg selv, både i tilfelle jeg skal kaste opp, og for å slippe å forholde meg til andre når jeg har alle disse kroppslige symptomene.

Anfallene kan komme nårsomhelst og hvorsomhelst, her er noen eksempler:

Her en kveld lå jeg i senga og leste en bok, da det kom.

En annen dag satt jeg på forelesning med gode studiekamerater rundt meg.

En annen gang lå jeg ved bassenget og solte meg med ei god venninne.

En annen gang var jeg på jobb, ventet på å ta imot en ny pasient.

En annen gang hadde jeg vært på butikken, sto og lempet inn varer i kjøleskapet, og vips var alle symptomene der.

En gang satt jeg og så på TV i sofaen, hjemme alene.

Kan det her være angstanfall? Isåfall blir jeg helt fortvila, for da virker det jo helt umulig å bli kvitt det, når jeg ikke verken vet hva som utløser det, eller når det vil komme.

Burde ikke dessuten SSRI gjøre angsten mindre, ikke større?

Jeg har aldri vært plaget med angst tidligere, det har kun vært depresjon. Jeg har klaustrofobi, men dersom jeg kommer i en situasjon denne fobien trigges, så vet jeg det veldig godt, og kjenner på redsel samt en vei ut, altså en løsning på det som trigger reaksjonen. Jeg har hatt to panikkanfall pga klaustrofobien, begge i MR-maskin. Det har da kjentes veldig tydelig at jeg har vært livredd, i tillegg til ukontrollerte skjelvinger over hele kroppen og gråt.

Når jeg skjelver i varierende grader nå, så er det alltid kun den ene armen, venstre arm.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du ganske presist beskriver et panikkanfall slik en ser det ved panikklidelse.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg synes du ganske presist beskriver et panikkanfall slik en ser det ved panikklidelse.

Mulig jeg spør dumt her - men trenger ikke en panikklidelse være knyttet til noen slags situasjon? Går lidelsen ut på at man får panikk når-som-helst hvor-som-helst?

Hva vil du anbefale av eventuell behandling?

Skrevet

Mulig jeg spør dumt her - men trenger ikke en panikklidelse være knyttet til noen slags situasjon? Går lidelsen ut på at man får panikk når-som-helst hvor-som-helst?

Hva vil du anbefale av eventuell behandling?

Det er nettopp det som er panikkanfall - at det kommer brått og uventet i situasjoner hvor en vanligvis ikke får angst.

Motsetningen er fobi.

Skrevet

Det er nettopp det som er panikkanfall - at det kommer brått og uventet i situasjoner hvor en vanligvis ikke får angst.

Motsetningen er fobi.

Behandlingen er kognitiv terapi og/eller SSRI.

Caloni Makaroni
Skrevet

Motsetningen er fobi.

Aha. Takk! Jeg får sette meg litt mer inn i dette.

Takk for at du tok deg tid til å svare!

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse. Jeg begynner også å fikle, blir svimmel og en slags uvirkelighetsfølelse..

Jeg leste endel om det og det roet meg ned.

Jeg får det gjerne etter belastende hendelser, og derav tenker og grubler mye... men det kommer også helt uten forvarsel.

Det hjalp meg iallfall å lese at det jeg opplever er vanlig ved panikkangst. Noen ganger prøver jeg å fokusere på noe annet, f.eks. å strikke og telle masker. Det er ganske effektivt :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Oi, så ikke at du hadde skrevet svar her.

Problemet er at dette dukker kun opp når jeg går på Fontex, det var derfor det først ble spekulert i om det var en nevrologisk bivirkning av dette preparatet, da tremor og disse andre symptomene dukket opp samtidig, "anfallsvis".

Uten SSRI - ingen panikkanfall, men depresjon.

Med SSRI - panikkanfall, men ingen depresjon.

Jeg ser det kan være en sjelden bivirkning av Fontex. Jeg er nødt til å gå på Fontex, da det er det eneste som har fungert mot min depresjon. Bør man vurdere å tilføre enda et SSRI, for å få bukt med panikkangsten? Eller vil ikke det ha noe for seg? Ev. andre medikamenter?

Jeg vil helst ikke gå i terapi mer, jeg har kun gått til det for depresjonen, og det er flere år siden.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse. Jeg begynner også å fikle, blir svimmel og en slags uvirkelighetsfølelse..

Jeg leste endel om det og det roet meg ned.

Jeg får det gjerne etter belastende hendelser, og derav tenker og grubler mye... men det kommer også helt uten forvarsel.

Det hjalp meg iallfall å lese at det jeg opplever er vanlig ved panikkangst. Noen ganger prøver jeg å fokusere på noe annet, f.eks. å strikke og telle masker. Det er ganske effektivt :)

Takk for svar. Har du noen følelse av redsel underveis? Det skjedde meg igjen i dag. En kjedelig forelesning, satt og tegna litt mens venninna mi flirte av meg. Plutselig kvalm, kraftige skjelvinger, kaldsvette. Satt ca 10 minutter i salen før jeg gikk ut, for jeg måtte være i nærheten av en do. Kastet opp, tok meg en tur ut, vandret litt, og satte meg litt i kantina. Fortsatt kvalm. Fullstendig utslitt resten av dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...