Gå til innhold

Hjelp meg fra å gjøre noe dumt

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Det var felles venner, men nå er det hans venner. Det var opprinnelig hans venner. Det har vært tradisjon i den gjengen at mannfolka blir og x-konene forsvinner. Jeg fikk en invitasjon som jeg måtte takke nei til fordi x-en sa at det står mellom han eller meg. Noen fler invitasjoner utenom 17.mai (hvor x-konene alltid har pleid og bli invitert) vil jeg ikke få. Men jeg skal møte opp på 17 mai. Jeg har ikke pratet med noen siden november.

Jeg skal ikke skrive mailen.

:-/

Jeg har en teori om at når noen menn er ferdig med en kvinne så får de "drittsekk-genet". Jeg vet om en som har vært gift med samme kvinne i nesten 30 år og de har barn sammen. Hun har vært hjemmeværende, noe de ble enig om sammen, og han har tjent pengene (og vi snakker om myyye penger, store verdier, mange eiendommer osv.).

Plutselig en dag kom han hjem, fortalte at han hadde truffet en annen og ville skilles, så flyttet han rett inn i hun andres leilighet.

Nå er det full rettsak, da han ikke unner sin ekskone en krone, enda det er han som har vært idiot her. Hun beskriver det som at han stakk en kniv i hjertet hennes, og nå bare vrir han det rundt.

Drittsekk-genet altså..

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

7

• laban

6

• Mammantil3

6

• Mary Poppins

5

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins
Skrevet

''Nå har hun jo uansett signert "sluttavtalen", men jeg tror ikke hun ønsket å gå til rettsak. Uten rettsak blir ektepakten gjeldende uansett.''

Jeg sier ikke hun skal gå til rettssak, men om hun får skriftlig fra en anerkjent advokat at hun har gode sjanser for å vinne frem i et søksmål om avtalens gyldighet KAN det jo hende eksen kommer på bedre tanker.

Hun har allerede vært i kontakt med advokat og fikk beskjed om at dette sannsynligvis ville bli en ikke umulig, men meget tøff sak..

Gjest Elextra
Skrevet

Hun vurderte vel det annerledes før hun skrev under avtalen om "sluttbeløpet". Hun fikk jo svært mange råd om å la det være eller utsette det.

Jeg påstår ikke at den avtalen er rettferdig, men det blir en avveining av påkjenningen i forhold til å bli ferdig med saken. Den er det ikke så lett for utenforstående å ta.

Man bør tenke seg veeeldig godt om før man skriver under på en avtale om fullt særeie.

''Hun vurderte vel det annerledes før hun skrev under avtalen om "sluttbeløpet". Hun fikk jo svært mange råd om å la det være eller utsette det. ''

Jeg visste ikke at hun hadde signert avtale om sluttbeløp i tillegg til ektepakten. Det ville jeg aldri gjort uten først å ha rådført meg med en skarp advokat.

Gjest Elextra
Skrevet

Hun har allerede vært i kontakt med advokat og fikk beskjed om at dette sannsynligvis ville bli en ikke umulig, men meget tøff sak..

''Hun har allerede vært i kontakt med advokat og fikk beskjed om at dette sannsynligvis ville bli en ikke umulig, men meget tøff sak..''

Aha, mer jeg ikke har fått med meg, skjønner jeg. Tror jeg ville bedt om en "second opinion" ;).

Skrevet

Er dette et innlegg som er rettet mot de som skjønner hvem du er og hva som eventuelt er forhistorien?

Ser noen skriver at eksen din er en drittsekk osv. Og som tydeligvis skjønner hva disse 150.000 refererer til.

Er det han som eier tidligere felles bolig alene, og du har fått et skjønnmessig oppgjør på 150.000 eller hva er saken her?

Jeg er sjelden innom her men har likevel en følelse av hvem du kan være. Hvilket samtidig er usannsynlig, siden jeg trodde du var happy og ved godt mot.

Hvis du er sjelden her, kan det godt være den du tenker på - dette kom vel som lyn fra klar himmel for de fleste av oss...

Mary Poppins
Skrevet

''Hun har allerede vært i kontakt med advokat og fikk beskjed om at dette sannsynligvis ville bli en ikke umulig, men meget tøff sak..''

Aha, mer jeg ikke har fått med meg, skjønner jeg. Tror jeg ville bedt om en "second opinion" ;).

Må du begynne å følge med!! ;-)

Dette var før hun skrev under på sluttoppgjøret. Nå er den skrevet under på så da tipper jeg hun heller enda mer mot en umulig sak.

Skrevet

Alle vet det alt, og snakker garantert om det. Forøvrig er det ingen som bryr seg. Sånn er det bare. Du fikk beskjed om å ikke skrive under, men gjorde det allikevel.

Det beste du kan gjøre for deg selv fremover er å fjerne deg lengst mulig vekk fra ham, og fra alle som assosieres med ham uten å gi deg noe i form av støtte eller omsorg.

Å skrive noe som helst til noen som helst, inkludert ham, vil bare skjemme deg ut. Folk vil ikke ha en så privat del av andres liv i postkassa.

Opp med haka. Det blir bedre, og kanskje en dag våkner du opp og driter i det.

Gjest Kayia
Skrevet

''Hun vurderte vel det annerledes før hun skrev under avtalen om "sluttbeløpet". Hun fikk jo svært mange råd om å la det være eller utsette det. ''

Jeg visste ikke at hun hadde signert avtale om sluttbeløp i tillegg til ektepakten. Det ville jeg aldri gjort uten først å ha rådført meg med en skarp advokat.

I perioden hvor hun kontaktet advokat kom han med en ny sluttkontrakt som hun valgte å undertegne. Jeg tolket henne dithen at dette både handlet om at hun ville bli ferdig med saken, visste at han ikke ville gi seg, antok at han hadde sitt på det tørre rent juridisk i forhold til særeie, men ikke minst at han ville kunne straffe henne mht husleie (han eier en del av hennes leilighet) dersom hun utøvde press. Han er nok ingen lett mann å være uenig med denne mannen, så jeg kan forstå valget (selv om jeg hadde håpet at jeg ikke gjorde det samme....).

Gjest Kayia
Skrevet

Det var felles venner, men nå er det hans venner. Det var opprinnelig hans venner. Det har vært tradisjon i den gjengen at mannfolka blir og x-konene forsvinner. Jeg fikk en invitasjon som jeg måtte takke nei til fordi x-en sa at det står mellom han eller meg. Noen fler invitasjoner utenom 17.mai (hvor x-konene alltid har pleid og bli invitert) vil jeg ikke få. Men jeg skal møte opp på 17 mai. Jeg har ikke pratet med noen siden november.

Jeg skal ikke skrive mailen.

En ting til; Er du sikker på at du skal dit 17. mai? Skal du ikke heller gjøre noe _du_ syns er hyggelig? Jeg har en venninne som har vært i din situasjon, og det hun så i ettertid (de ble skilt for omlag 10 år siden) er at de som uttrykte forståelse og støtte var andre eks-koner og de som var i prosess på tur ut av ekteskap med sin mann, mens de som (fremdeles) er koner er livredde for at det samme engang skal skje dem uttrykte seg svært lojalt overfor sine menn og deres miljø. De baksnakket til og med min venninne type "var hun ikke egentlig i skyld i dette selv, de ville iallefall aldri ha... eller gjorde aldri ..., mens hun hadde jo gjort både ... og ...

Jeg tror du får det best om du tar avstand fra alt hans og fokuserer på ditt jeg. Og som jeg har sagt før: prøv det du kan på å få betalt han ut av leiligheten!

mariaflyfly
Skrevet

''Jeg visste ikke at hun hadde signert avtale om sluttbeløp i tillegg til ektepakten. Det ville jeg aldri gjort uten først å ha rådført meg med en skarp advokat.''

Hun har rådført seg med han-du-veit.

Gjest Kayia
Skrevet

:-/

Jeg har en teori om at når noen menn er ferdig med en kvinne så får de "drittsekk-genet". Jeg vet om en som har vært gift med samme kvinne i nesten 30 år og de har barn sammen. Hun har vært hjemmeværende, noe de ble enig om sammen, og han har tjent pengene (og vi snakker om myyye penger, store verdier, mange eiendommer osv.).

Plutselig en dag kom han hjem, fortalte at han hadde truffet en annen og ville skilles, så flyttet han rett inn i hun andres leilighet.

Nå er det full rettsak, da han ikke unner sin ekskone en krone, enda det er han som har vært idiot her. Hun beskriver det som at han stakk en kniv i hjertet hennes, og nå bare vrir han det rundt.

Drittsekk-genet altså..

Ikke ulikt saken jeg kjenner til :-/ Han er også typen som kunne krevd medeierskap i hennes nye bolig, men av en eller annen grunn fikk hun privat lån av han istedefor - til dobbel rente av bankrenten (hun hadde ikke inntekt høy nok til å låne alt i bank). Der satt hun med deres tre barn i det som på papiret skulle være 70/30 men som i praksis sikkert var 85/15 (han reiser mye), og lånet det var tyngst å betale var lånet til han. Også her er det snakk om store verdier og myyye penger. Og som hos ts - særeieavtaler...

Mary Poppins
Skrevet

Ikke ulikt saken jeg kjenner til :-/ Han er også typen som kunne krevd medeierskap i hennes nye bolig, men av en eller annen grunn fikk hun privat lån av han istedefor - til dobbel rente av bankrenten (hun hadde ikke inntekt høy nok til å låne alt i bank). Der satt hun med deres tre barn i det som på papiret skulle være 70/30 men som i praksis sikkert var 85/15 (han reiser mye), og lånet det var tyngst å betale var lånet til han. Også her er det snakk om store verdier og myyye penger. Og som hos ts - særeieavtaler...

Huff:-/ nok en gang - drittsekk-genet tar overhånd.

Du skal være rimelig kald når du låner moren til barna dine penger til dobbelrente av det banken låner ut for.. herregud

Gjest Bitter og sint
Skrevet

I perioden hvor hun kontaktet advokat kom han med en ny sluttkontrakt som hun valgte å undertegne. Jeg tolket henne dithen at dette både handlet om at hun ville bli ferdig med saken, visste at han ikke ville gi seg, antok at han hadde sitt på det tørre rent juridisk i forhold til særeie, men ikke minst at han ville kunne straffe henne mht husleie (han eier en del av hennes leilighet) dersom hun utøvde press. Han er nok ingen lett mann å være uenig med denne mannen, så jeg kan forstå valget (selv om jeg hadde håpet at jeg ikke gjorde det samme....).

''Han er nok ingen lett mann å være uenig med denne mannen, så jeg kan forstå valget (selv om jeg hadde håpet at jeg ikke gjorde det samme....)''

Og at det også sto i samme kontrakt at hver av partene kan kreve salg av leiligheten annenhvert år.

Jeg vet hva han kan straffe meg med og han aldri taper noe. Han vet hva han gjør.

Han har også sagt at jeg ikke får hente sakene mine i huset. Da har jeg svart med at jeg ikke kan melde flytting før alt er hentet. Pga av at jeg ikke melder flytting vil han ikke nå betale farsbidrag fordi han ikke får det trukket av på skatten.

Nå skal jeg greie og få hente sakene når han ikke er hjemme, men det sier litt om hva jeg har og hanskes med.

.

Gjest Kayia
Skrevet

Huff:-/ nok en gang - drittsekk-genet tar overhånd.

Du skal være rimelig kald når du låner moren til barna dine penger til dobbelrente av det banken låner ut for.. herregud

... samtidig som han bygget ny hytte på et større alpintsted (altså def ikke gratis tomt) i tillegg til den svære hytten han allerede hadde - og beholdt - ved sjøen, ingen av dem små og spartanske for å si det mildt. Summen han lånte henne til dobbel rente var ikke mer enn annekset på den nye hytta.

Jeg har tenkt tilbake etter ts gikk fra sin mann. Ble han noensinne møtt med forakt for sin framferd på noen arena? Jeg tror faktisk ikke det. Jeg ble jo tettere hans eks og dermed var jeg kun sammen med han gjennom unger, men han var like blid, artig og omgjengelig som han alltid har vært - og raus og spandabel overfor andre og med. Jeg gjetter nå, men tror han sitter igjen inntrykk av at ingen reagerte noe særskilt, at dette var rimelig og at folk hadde forståelse for at det tross alt var han som hadde tilført familien penger.

Skrevet

''Han er nok ingen lett mann å være uenig med denne mannen, så jeg kan forstå valget (selv om jeg hadde håpet at jeg ikke gjorde det samme....)''

Og at det også sto i samme kontrakt at hver av partene kan kreve salg av leiligheten annenhvert år.

Jeg vet hva han kan straffe meg med og han aldri taper noe. Han vet hva han gjør.

Han har også sagt at jeg ikke får hente sakene mine i huset. Da har jeg svart med at jeg ikke kan melde flytting før alt er hentet. Pga av at jeg ikke melder flytting vil han ikke nå betale farsbidrag fordi han ikke får det trukket av på skatten.

Nå skal jeg greie og få hente sakene når han ikke er hjemme, men det sier litt om hva jeg har og hanskes med.

.

Barnebidrag gir ikke rett til skattefradrag, og er heller ikke lenger skattbar inntekt for den som mottar det.

''barnebidrag

Hei

Jeg betaler barnebidrag til min eks samboer, har jeg noe krav på fradrag for det?

Jeg ble også fortalt at jeg kunne skrive opp belöpet jeg hadde brukt på kler til barna og få avdrag på det? stemmer det?

jeg ser også på selvangivelsen min at det ikke er satt opp noe sum på nybilpris! om jeg fyller i det utgjör det noe forskjell på skatteberegningen til min fordel?

Hei!

Nei, du vil ikke kunne fradragsføre barnebidraget som du betaler til din eks. samboer. Barnebidrag er ikke skattepliktig for mottaker, og da vil det heller ikke være fradragsrett for den som betaler bidraget. ''

http://www.skatt.no/nettmote/selvangivelsen2010/

Gjest Sint og bitter
Skrevet

En ting til; Er du sikker på at du skal dit 17. mai? Skal du ikke heller gjøre noe _du_ syns er hyggelig? Jeg har en venninne som har vært i din situasjon, og det hun så i ettertid (de ble skilt for omlag 10 år siden) er at de som uttrykte forståelse og støtte var andre eks-koner og de som var i prosess på tur ut av ekteskap med sin mann, mens de som (fremdeles) er koner er livredde for at det samme engang skal skje dem uttrykte seg svært lojalt overfor sine menn og deres miljø. De baksnakket til og med min venninne type "var hun ikke egentlig i skyld i dette selv, de ville iallefall aldri ha... eller gjorde aldri ..., mens hun hadde jo gjort både ... og ...

Jeg tror du får det best om du tar avstand fra alt hans og fokuserer på ditt jeg. Og som jeg har sagt før: prøv det du kan på å få betalt han ut av leiligheten!

Nei, jeg burde kanskje ikke det. Har vært der hvert år siden starten av forholdet, men jeg bør nok bare kutte det ut.

Gjest Kayia
Skrevet

.

''Og at det også sto i samme kontrakt at hver av partene kan kreve salg av leiligheten annenhvert år. Jeg vet hva han kan straffe meg med og han aldri taper noe. Han vet hva han gjør''

Kjære deg, nå fikk jeg vondt i magen på din vegne, dette er bare så brutalt og kynisk!! :( Han har lagd en avtale, utøvd press for å få deg til å gå med på å la han ha deg i skrutvinge, jeg har ikke ord! Du vil sannsynligvis ha vondt i magen hver gang du reagerer på noe og har lyst til å ta det opp, for han kan alltid svare med at han "nå ønsker å selge" det som er ditt hjem! Kjære deg, kan du ikke få en god og uhildet part til å se på _alle_ avtaler dere har gjort under ett - dette ER ikke rimelig! Det er terror! Jeg sier ikke at du blir det, men du kan fort kunne komme til å bli syk av å leve under et kontinuerlig press som dette :( ''Han har også sagt at jeg ikke får hente sakene mine i huset. Da har jeg svart med at jeg ikke kan melde flytting før alt er hentet. Pga av at jeg ikke melder flytting vil han ikke nå betale farsbidrag fordi han ikke får det trukket av på skatten'' Ikke gi deg på dette. Dine ting er dine ting - eller mener han at særeie bare virker den ene vegen?? Dere har privat bidragsavtale vil jeg tro? ''Nå skal jeg greie og få hente sakene når han ikke er hjemme, men det sier litt om hva jeg har og hanskes med'' Har du noen rundt deg som hjelper deg, noen med styrke, klart hode og kunnskap om dette? Du står overfor et troll av en bulldozer her, og han har deg i skrutvinge :( Jeg blir ordentlig lei meg på din vegne. Leste du det jeg skrev om min venninne?

Gjest Bitter og sint.
Skrevet

Barnebidrag gir ikke rett til skattefradrag, og er heller ikke lenger skattbar inntekt for den som mottar det.

''barnebidrag

Hei

Jeg betaler barnebidrag til min eks samboer, har jeg noe krav på fradrag for det?

Jeg ble også fortalt at jeg kunne skrive opp belöpet jeg hadde brukt på kler til barna og få avdrag på det? stemmer det?

jeg ser også på selvangivelsen min at det ikke er satt opp noe sum på nybilpris! om jeg fyller i det utgjör det noe forskjell på skatteberegningen til min fordel?

Hei!

Nei, du vil ikke kunne fradragsføre barnebidraget som du betaler til din eks. samboer. Barnebidrag er ikke skattepliktig for mottaker, og da vil det heller ikke være fradragsrett for den som betaler bidraget. ''

http://www.skatt.no/nettmote/selvangivelsen2010/

Han trekker i fra så mye rart. Private middager, fester og reiser. Ja til og med for julebord som aldri har funnet sted. Hvordan han har tenkt dette med barnebidrag, vet jeg ikke.

Skrevet

.

Jeg sitter her med store, vantro øyne - er det virkelig mulig å være så kynisk overfor den man har delt halve livet med!? Herregud...

mariaflyfly
Skrevet

.

''Og at det også sto i samme kontrakt at hver av partene kan kreve salg av leiligheten annenhvert år. Jeg vet hva han kan straffe meg med og han aldri taper noe. Han vet hva han gjør.''

Troll sprekker. Han får seg en nesestyver før eller seinere, helst før.

''Han har også sagt at jeg ikke får hente sakene mine i huset. Da har jeg svart med at jeg ikke kan melde flytting før alt er hentet. Pga av at jeg ikke melder flytting vil han ikke nå betale farsbidrag fordi han ikke får det trukket av på skatten. ''

Meld hele greia til NAV. Hvorfor vil du ikke melde adresseendring? Det er bare du som taper på det i lengden?

''Nå skal jeg greie og få hente sakene når han ikke er hjemme, men det sier litt om hva jeg har og hanskes med.

''

Du må snakke med RL. Få et møte, legg en plan for hvordan opptre framover i denne smørja. Dette kommer ikke til å stoppe her, tro meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...