Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev fra fastlegen min der det står at jeg har så lavt jerninnhold i blodet at det KAN føre til blodmangel. Er ikke det farlig?

Skrevet

Det er viktig å finne ut hva som er årsaken, slik at du får riktig behandling. Farlig blir det vel først hvis det fortsetter ubehandlet over lang tid, men det kommer også litt an på hva som er årsaken.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangeljern.php

Jeg synes du kan være lettet over at det ble oppdaget, du har jo lurt på hvorfor du til tider er helt utmattet uten påviselig grunn. Nå vet du mer om hvorfor, og legen din vil sikkert undersøke deg nærmere, slik at behandlingen blir riktig. Så alt i alt er det kanskje positivt

synes

Skrevet

Da begynner du med jerntilskudd da, det er vel ikke verre enn det?

Skrevet

Hvis det ikke er verre enn det så... jeg ble bare så bekymra og så doe meg det verste...

Takk for beroligende svar til dere begge :)

Skrevet

Har du tips til jerntilskudd jeg skal kjøpe også kanskje...?

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Jeg har en venninne som har det også, og hun er frisk som en fisk. Hun tar jerntilskudd og er mye bedre. Hun har vært veldig slapp og sliten.

Sto det noe mer i brevet om at du skal ta jerntilskudd f.eks. :)

Skrevet

Jeg har en venninne som har det også, og hun er frisk som en fisk. Hun tar jerntilskudd og er mye bedre. Hun har vært veldig slapp og sliten.

Sto det noe mer i brevet om at du skal ta jerntilskudd f.eks. :)

Ok :)

Det skremte meg litt, det sto at jeg skulle ta jerntilskudd inntil videre..

Gjest Ladytron
Skrevet

Så bra at du har funnet en forklaring på hvorfor du har følt deg litt slapp i det siste... Håper du føler deg bedre når verdiene er normale igjen :)

Skrevet

Har du tips til jerntilskudd jeg skal kjøpe også kanskje...?

Det er mange år siden jeg selv gikk på jerntilskudd, men spør på apoteket om de kan anbefale et som ikke er så hardt mot magen, jerntilskudd har en tendens til å være det.

Skrevet

Det er mange år siden jeg selv gikk på jerntilskudd, men spør på apoteket om de kan anbefale et som ikke er så hardt mot magen, jerntilskudd har en tendens til å være det.

Takk for tipset :)

Skrevet

Så bra at du har funnet en forklaring på hvorfor du har følt deg litt slapp i det siste... Håper du føler deg bedre når verdiene er normale igjen :)

:)

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Ok :)

Det skremte meg litt, det sto at jeg skulle ta jerntilskudd inntil videre..

Ja, men da prøver du det :)

Hadde det vært noe hadde du blitt innkalt til time. De andre prøvene har nok vært bra, hvis du tok flere.

Jeg reagerer også sånn. Ta det en tur på apoteket ;-))

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt engstelig av en slik beskjed.

Gjest Kayia
Skrevet

Nei jernmangel er ikke farlig. Ubehagelig er det, for man blir så trøtt og slapp uten grunn, og jeg pleier å få hyppig hodepine når jeg har lave verdier. Ta jerntilskudd i en periode, men prøv på sikt å få endret kostholdet slik at du får tilstrekkelig tilskudd gjennom kosten. Jernholdige matvarer er fullkornsbrød, leverpostei, rødt kjøtt, lever, grønnsaker som feks brokkoli og sukkererter, og drikk også et glass juice til maten (C-vitaminer sørger for bedre opptak av jern nemlig, mens kaffe og te reduserer opptaket).

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt engstelig av en slik beskjed.

Det var vel formuleringen som gjorde meg bekymra. Jeg så for meg mulig blodoverføring.... det høres sikkert dumt ut..

Skrevet

Nei jernmangel er ikke farlig. Ubehagelig er det, for man blir så trøtt og slapp uten grunn, og jeg pleier å få hyppig hodepine når jeg har lave verdier. Ta jerntilskudd i en periode, men prøv på sikt å få endret kostholdet slik at du får tilstrekkelig tilskudd gjennom kosten. Jernholdige matvarer er fullkornsbrød, leverpostei, rødt kjøtt, lever, grønnsaker som feks brokkoli og sukkererter, og drikk også et glass juice til maten (C-vitaminer sørger for bedre opptak av jern nemlig, mens kaffe og te reduserer opptaket).

Jeg er ikke så god på det der (jern-produkter) - så takk for rådene :)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg er ikke så god på det der (jern-produkter) - så takk for rådene :)

Brunost er forresten også tilsatt jern i Norge, så kjøp gjerne en brunost også :) Sukkererter er godt å knaske som kveldssnack by the way..

Gjest Maria-Magdalena
Skrevet

Det var vel formuleringen som gjorde meg bekymra. Jeg så for meg mulig blodoverføring.... det høres sikkert dumt ut..

Hehe ;)

Litt hypokonder og litt katastrofetenker, som meg, kanskje :-)

Ikke ondsinnet ment!

Skrevet

Brunost er forresten også tilsatt jern i Norge, så kjøp gjerne en brunost også :) Sukkererter er godt å knaske som kveldssnack by the way..

''Brunost er forresten også tilsatt jern i Norge, så kjøp gjerne en brunost også :)''

Det er mange år siden den vanlige brunosten ble tilsatt jern, det sluttet de med i 2001 da Statens helsetilsyn mente at det ikke var nødvendig lenger.

Gjest Kayia
Skrevet

''Brunost er forresten også tilsatt jern i Norge, så kjøp gjerne en brunost også :)''

Det er mange år siden den vanlige brunosten ble tilsatt jern, det sluttet de med i 2001 da Statens helsetilsyn mente at det ikke var nødvendig lenger.

Ok, var ikke klar over det. Jr liker det, men selv spiser jeg det bare på en grovskive om jeg er helt tom etter trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...