Gjest sangsol Skrevet 6. mars 2013 Skrevet 6. mars 2013 Nei, ikke farlig Ønsker du ta jerntilskudd, kan du spørre på apoteket. De har mange produkter, og noen av dem er mildere mot magen (for noen blir forstoppet av jerntabletter, inkl undertegnede som forøvrig løste problemet med å fortsette med tilskudd men ikke absolutt hver dag). Jernopptaket bedres ved å ta C-vitaminer paralellt. Så en skive brød med leverpostei og appelsinjus er bra Blodpudding og rødt kjøtt er også rik på jern. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2013 Skrevet 6. mars 2013 Hehe Litt hypokonder og litt katastrofetenker, som meg, kanskje :-) Ikke ondsinnet ment! 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2013 Skrevet 6. mars 2013 Nei, ikke farlig Ønsker du ta jerntilskudd, kan du spørre på apoteket. De har mange produkter, og noen av dem er mildere mot magen (for noen blir forstoppet av jerntabletter, inkl undertegnede som forøvrig løste problemet med å fortsette med tilskudd men ikke absolutt hver dag). Jernopptaket bedres ved å ta C-vitaminer paralellt. Så en skive brød med leverpostei og appelsinjus er bra Blodpudding og rødt kjøtt er også rik på jern. Rødt kjøtt - tenker dere på oksekjøtt bl.a? Flaut spm 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Nei, ikke farlig Ønsker du ta jerntilskudd, kan du spørre på apoteket. De har mange produkter, og noen av dem er mildere mot magen (for noen blir forstoppet av jerntabletter, inkl undertegnede som forøvrig løste problemet med å fortsette med tilskudd men ikke absolutt hver dag). Jernopptaket bedres ved å ta C-vitaminer paralellt. Så en skive brød med leverpostei og appelsinjus er bra Blodpudding og rødt kjøtt er også rik på jern. Få i deg noe kjøtt! Det finnes det mye jern. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Rødt kjøtt - tenker dere på oksekjøtt bl.a? Flaut spm Alt muilig kjøtt. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Brunost er forresten også tilsatt jern i Norge, så kjøp gjerne en brunost også Sukkererter er godt å knaske som kveldssnack by the way.. Brunost er ikke tilsatt jern. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Jeg hadde ikke blitt engstelig av en slik beskjed. Ikke jeg heller.... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Rødt kjøtt - tenker dere på oksekjøtt bl.a? Flaut spm På dol er nada flaut ;-) Sjekk her: http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/jern/fakta-ark-om-kjott-og-jern 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Ikke jeg heller.... Men husk at for mye jern i blodet - er like skadelig, som for lite.... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Brunost er ikke tilsatt jern. Se svar til Lillemus 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Men husk at for mye jern i blodet - er like skadelig, som for lite.... Tenker da på jern tabletter 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Det er viktig å finne ut hva som er årsaken, slik at du får riktig behandling. Farlig blir det vel først hvis det fortsetter ubehandlet over lang tid, men det kommer også litt an på hva som er årsaken. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangeljern.php Jeg synes du kan være lettet over at det ble oppdaget, du har jo lurt på hvorfor du til tider er helt utmattet uten påviselig grunn. Nå vet du mer om hvorfor, og legen din vil sikkert undersøke deg nærmere, slik at behandlingen blir riktig. Så alt i alt er det kanskje positivt synes Bare ikke overdriv inntak av jerntilskudd - ikke bra det heller... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.