Gjest duppsko Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Hei! Jeg har to spørsmål. Hva er maksdose av Lamictal når jeg bruker p-piller. Hvor "normalt" det er å ha spiseforstyrrelse når man har bipolar lidelse, da i mitt tilfelle overspising/bulimi. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Det er ingen maksdose i milligram, mg, som en tar inn i munnen. Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjonsmålinger. En må ta den dosen som gir ønsket konsentrasjon enten den dosen er 100 mg eller 1000 mg. Det er ikke en spesielt stor sammenheng mellom bipolar lidelse og spiseforstyrrelser. 0 Siter
Gjest duppsko Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Det er ingen maksdose i milligram, mg, som en tar inn i munnen. Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjonsmålinger. En må ta den dosen som gir ønsket konsentrasjon enten den dosen er 100 mg eller 1000 mg. Det er ikke en spesielt stor sammenheng mellom bipolar lidelse og spiseforstyrrelser. Er det alltid slik at man doserer etter serumkonsentrasjonen? Når jeg brukte 400 mg Lamictal viste serumkonsentrasjonen nært sagt ingenting. (Jeg vil presisere at jeg kaster opp svært sjelden og de få gangene ikke før etter 5-6 timer etter jeg tar medisiner) Jeg økte deretter til 600 mg, men psykiateren jeg går hos mente at hos meg kunne ikke doseringen gjøres ifht blodprøver, da han mente at denne ikke var å stole på uansett. Han hadde aldri hørt om noen som bruker høyere dose enn 600 mg for bipolar lidelse. Derfor vil han ikke øke mer. Vil også nevne at jeg flere ganger har vært bedre de ukene jeg ikke bruker Yasmin. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. mars 2013 Skrevet 7. mars 2013 Er det alltid slik at man doserer etter serumkonsentrasjonen? Når jeg brukte 400 mg Lamictal viste serumkonsentrasjonen nært sagt ingenting. (Jeg vil presisere at jeg kaster opp svært sjelden og de få gangene ikke før etter 5-6 timer etter jeg tar medisiner) Jeg økte deretter til 600 mg, men psykiateren jeg går hos mente at hos meg kunne ikke doseringen gjøres ifht blodprøver, da han mente at denne ikke var å stole på uansett. Han hadde aldri hørt om noen som bruker høyere dose enn 600 mg for bipolar lidelse. Derfor vil han ikke øke mer. Vil også nevne at jeg flere ganger har vært bedre de ukene jeg ikke bruker Yasmin. Jeg svarer nå ut fra at bulimien ikke er et problem, hvilket jeg ikke har noen forutsetning for å vite om den er. Bruk av Yasmin halverer konsentrasjonen av Lamictal. Dvs at du må ta dobbelt så stor dose Lamictal når du bruker Yasmin som hvis du ikke hadde brukt Yasmin. Hvis du ikke hadde bulimi, ville jeg gjort slik: Dosert opp Lamictal slik at du kom over 15 mikromol/liter. Hvis du legger inn en uke med uvirksomme piller i p-pillesyklusen, ville jeg redusert dosen Lamictal med 25-33% i denne uken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.