Gå til innhold

Anbefalte innlegg

.

Usj...jeg har aldri brydd meg om denne dagen her...

Sikkert greit for de kvinner som er undertrykt...men her til lands har vi det stort sett veldig greit...

Jeg har sluttet å gå i tog, men markerer alltid kvinnedagen på en eller annen måte. Blant annet i takknemlighet over alle dem som har gått før oss og gjort at vi har fått så mange muligheter og rettigheter som vi i dag tar for gitt (stemmerett, selvbestemmelse, yrkesmuligheter, bedre lønn, abortlovgivning, barnehager, med mer).

Samtidig viktig å fortsette å kjempe for alt som står igjen. Det er mye. Voldtektstatistikken for eksempel, som er et utslag av en kvinnesyn som vi vil måtte fortsette å motkjempe i mange år dessverre.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• flisa

5

• ekte nick

4

• mariaflyfly

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Takk! :)

Vi har fortsatt et stykke igjen i Norge før kvinner og menn er likestilte, selv om vi har nådd langt.

8. mars er en viktig dag i forhold til å vise solidaritet med de som fortsatt har en fryktelig lang vei å gå: http://globalis.no/Statistikk/GII-Likestilling

*liker*

Takk!

På denne dagen tenker jeg på min bestemor, født som husmannsunge, mor døde i barsel, fikk seg jobb som 17-åring i vaska på en institusjon, marsjerte opp til ledelsen og spurte hvorfor hun og de andre jentene fikk halvparten av det gutta fikk i lønn, blei ugift mor som 19-åring mens barnefaren var på tømmerhogst i Sverige og det var krig, aktiv i AUF og seinere arbeiderpartiet. Nå er hun 95 år, og har 43 direkte etterkommere, ikke verst for en de trodde skulle dø som spedbarn.

Den reisen hun tok gjennom livet, og det samfunnet hun var med å forandre for sine døtre, datterdøtre og datterdatterdøtre står det enorm respekt av.

For meg er 8. mars en heder til sånne som henne og en inspirasjon til videre kamp for likeverd.

Honnør til din bestemor! Hils henne og gratuler med kvinnedagen!

Gjest prust

Takk!

På denne dagen tenker jeg på min bestemor, født som husmannsunge, mor døde i barsel, fikk seg jobb som 17-åring i vaska på en institusjon, marsjerte opp til ledelsen og spurte hvorfor hun og de andre jentene fikk halvparten av det gutta fikk i lønn, blei ugift mor som 19-åring mens barnefaren var på tømmerhogst i Sverige og det var krig, aktiv i AUF og seinere arbeiderpartiet. Nå er hun 95 år, og har 43 direkte etterkommere, ikke verst for en de trodde skulle dø som spedbarn.

Den reisen hun tok gjennom livet, og det samfunnet hun var med å forandre for sine døtre, datterdøtre og datterdatterdøtre står det enorm respekt av.

For meg er 8. mars en heder til sånne som henne og en inspirasjon til videre kamp for likeverd.

Imponerende å høre om henne!

Gjest Kayia

Det er ingenting å feire. Da de som trenger det, (de muslimske kvinnene), sin unnertrykkelse fremdeles florerer..... Kulturrelativister som kaller seg feminister har en tendens til å bruke skylapper når det kommer til disse..

Til opplysning: 8. mars er ikke en dag man feier. Det er en dag man markerer i solidaritet med de som har gått forran tidligere, og de som trenger det nå og i framtiden.

Gjest Kayia

Takk!

Hils din bestemor takk og gratulerer med dagen fra meg!

Annonse

Gjest Ladytron

Gratulerer med dagen :)

Er egentlig ganske sjokkert over alle de mennene som uttrykker gammeldagse, kvinnefiendtlige holdninger. Spesielt som anonym på diverse nettforumer (selv om jeg nå etterhvert kjenner flere i RL). De syter og klager over at samfunnet er blitt femininisert, at de som menn står igjen med svarteper. For meg er det bare dårlige unnskyldninger for at de ikke selv har skapt det livet de ønsker. Som menn har de alle muligheter. Styrer og toppledelser er gjennomsyret med menn, mannsdominerte yrker er bedre betalt, det er en stor overvekt av mannlige professorer i akademia (selv om flere kvinner tar utdanning), siden 1913 har det kun vært en eneste kvinnelig statsminister.

Det viser at det er en LANG vei igjen.

Er provosert og lei av at det er kvinner som prioriterer omsorgsrollen som går ut som tapende part ved eventuell skillsmisse (gjerne da initiert av mannen).

Har ikke tid til å gå i tog i år, men det er nesten så jeg vurderer å melde meg inn i ottar ;)

Gjest Kayia

Nå skal alle gravide bli spurt om de blir slått av samboeren,- det syns jeg var et tilbakesteg. Hørte det på radioen på en sånn dag som i dag. Så, for ikke å plukke ut noen som man mistenker ikke har det så bra - så skal ALLE gravide, hormonelle, sårbare vordende mødre bli spurt om noe så tarvelig.

''ALLE gravide, hormonelle, sårbare, vordende mødre'' Har jeg misforstått? Jeg trodde det gjaldt alle gravide, ikke bare dere som ble sårbare av hormoner.

Gjest Ladytron

Jeg har sluttet å gå i tog, men markerer alltid kvinnedagen på en eller annen måte. Blant annet i takknemlighet over alle dem som har gått før oss og gjort at vi har fått så mange muligheter og rettigheter som vi i dag tar for gitt (stemmerett, selvbestemmelse, yrkesmuligheter, bedre lønn, abortlovgivning, barnehager, med mer).

Samtidig viktig å fortsette å kjempe for alt som står igjen. Det er mye. Voldtektstatistikken for eksempel, som er et utslag av en kvinnesyn som vi vil måtte fortsette å motkjempe i mange år dessverre.

Jeg ble også ganske sjokkert over denne undersøkelsen blant menn (men kanskje enda mer sjokkert over at tallene har gått ned siden 2007):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101300

''Slik ble spørsmålet stilt: En kvinne har blitt utsatt for voldtekt. I hvilken grad mener du hun selv er ansvarlig, delvis ansvarlig eller overhodet ikke ansvarlig for å ha blitt utsatt for voldtekten dersom kvinnen åpenlyst flørtet med mannen?

2%: Helt ansvarlig

26%: Delvis ansvarlig ''

Gratulerer med dagen :)

Er egentlig ganske sjokkert over alle de mennene som uttrykker gammeldagse, kvinnefiendtlige holdninger. Spesielt som anonym på diverse nettforumer (selv om jeg nå etterhvert kjenner flere i RL). De syter og klager over at samfunnet er blitt femininisert, at de som menn står igjen med svarteper. For meg er det bare dårlige unnskyldninger for at de ikke selv har skapt det livet de ønsker. Som menn har de alle muligheter. Styrer og toppledelser er gjennomsyret med menn, mannsdominerte yrker er bedre betalt, det er en stor overvekt av mannlige professorer i akademia (selv om flere kvinner tar utdanning), siden 1913 har det kun vært en eneste kvinnelig statsminister.

Det viser at det er en LANG vei igjen.

Er provosert og lei av at det er kvinner som prioriterer omsorgsrollen som går ut som tapende part ved eventuell skillsmisse (gjerne da initiert av mannen).

Har ikke tid til å gå i tog i år, men det er nesten så jeg vurderer å melde meg inn i ottar ;)

Hei,

Enig i det du skriver her.

De som klager er de som enten er livredde kvinner som likeverdige, eller som taper en del av fordelene ved å være mann.

For eksempel, folk diskuterer frem og tilbake om man skal ha kvotering av kvinner inn i styrer og diverse stillinger, men faktum er jo at man faktisk har kvotering av menn nå, gjennom de fordelene de fleste menn har.

Med vennlig hilsen

Takk! Gratulerer til alle kvinner her!

"Måtte du leve til du blir hundre,

og så dø brått,

skutt i sengen

av en sjalu elsker"

:-D

Skutt av din partner når du er 112 år gammel, når han/hun oppdager deg i sengen med en ung og sprek 91-årig elsker/elskerinne!

;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er ingenting å feire. Da de som trenger det, (de muslimske kvinnene), sin unnertrykkelse fremdeles florerer..... Kulturrelativister som kaller seg feminister har en tendens til å bruke skylapper når det kommer til disse..

''Det er ingenting å feire. Da de som trenger det, (de muslimske kvinnene), sin unnertrykkelse fremdeles florerer..... Kulturrelativister som kaller seg feminister har en tendens til å bruke skylapper når det kommer til disse.. – Nemlig Hemlig''

Foreslår du setter deg inn i parolene.

For øvrig, da jeg gikk i en 8. mars parade i Stavanger for noen år siden var ca 50% av mennene der faktisk muslimer (dvs. en meget stor overrepresentasjon for det er ikke mange muslimer i Stavanger).

Nå skal alle gravide bli spurt om de blir slått av samboeren,- det syns jeg var et tilbakesteg. Hørte det på radioen på en sånn dag som i dag. Så, for ikke å plukke ut noen som man mistenker ikke har det så bra - så skal ALLE gravide, hormonelle, sårbare vordende mødre bli spurt om noe så tarvelig.

''Nå skal alle gravide bli spurt om de blir slått av samboeren,- det syns jeg var et tilbakesteg. Hørte det på radioen på en sånn dag som i dag. Så, for ikke å plukke ut noen som man mistenker ikke har det så bra - så skal ALLE gravide, hormonelle, sårbare vordende mødre bli spurt om noe så tarvelig. – flisa''

Det som er "tarvelig" (og langt mer) er at det faktisk skal være nødvendig å spørre om noe slikt!

Med vennlig hilsen

Takk! :)

Vi har fortsatt et stykke igjen i Norge før kvinner og menn er likestilte, selv om vi har nådd langt.

8. mars er en viktig dag i forhold til å vise solidaritet med de som fortsatt har en fryktelig lang vei å gå: http://globalis.no/Statistikk/GII-Likestilling

Hei,

Ja, selv om vi har kommet langt i Norge, så har vi fremdeles Europas mest kjønnssegregerte arbeidsmarket (bortsett fra Hellas). Vi har mye igjen.

Og det er viktig å vise solidaritet med deg som jobber med dette i daglig - ofte som frivillige.

Med vennlig hilsen

Takk!

Jeg så et program på TV her en kveld: Menn som netthater kvinner - og det var virkelig skremmende hvordan grumset fra kvinnehatende menn kommer frem i sosiale medier og hetser både ungdommer og voksne kvinnelige journalister, politikere og forfattere.

Tenkte da at selv om vi har kommet langt i likestilling her til lands, så er det jammen fremdeles en vei å gå....

Hei,

Ja, det er skremmende hvilke holdninger som finnes på nettet, og hvor mye hat det faktisk er.

Noe av det som ofte ikke blir nevnt om ABB er hvor mye han hatet kvinner og likestilling.

Med vennlig hilsen

Er ikke så begreistret for denne dagen. Kvinner lever mer stressende enn noen gang og det går sterkt utover barna. Mange barn eier ikke oppdragelse f.eks. fordi foreldre ikke tar seg tid til å oppdra de. Folkskikk er snart et fremmedord.

Kvinner somvelger litt gammeldags for å kunne yte maks med omsorg for barna diskrimineres.

Og all umoralen blant kvinner og hvor de tro de fritt kan kline med andres menn uten omtanke for sine medsøstre er kanskje de største undetrykkerne vi har. Kvinner er like underttrykkende som menn nå mens før viste kvinner omsorg for hverandre.

Nei, kvinnedagen er ikke mye å feire. Kvinner har fått det værre.

Jøss!

Jo takk :)

Vi har komt langt i Norge med kvinnekampen, mine tanker går heller til andre land. Mange land der kvinner ikke er frigjorte og er under mannen :(

''Jo takk :)

Vi har komt langt i Norge med kvinnekampen, mine tanker går heller til andre land. Mange land der kvinner ikke er frigjorte og er under mannen :( – anime''

Du glemmer gjerne at for en del av de kvinnene så er land som Norge en rollemodell, og derfor er det dobbelt viktig at vi fortsetter her.

Jeg ble også ganske sjokkert over denne undersøkelsen blant menn (men kanskje enda mer sjokkert over at tallene har gått ned siden 2007):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101300

''Slik ble spørsmålet stilt: En kvinne har blitt utsatt for voldtekt. I hvilken grad mener du hun selv er ansvarlig, delvis ansvarlig eller overhodet ikke ansvarlig for å ha blitt utsatt for voldtekten dersom kvinnen åpenlyst flørtet med mannen?

2%: Helt ansvarlig

26%: Delvis ansvarlig ''

Hei,

Ja, det er sjokkerende. 26% er helt horribelt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...